Annons

Wall Street-bloggen

Daniel Kederstedt

Daniel Kederstedt

Är du redo att betala matkassen genom din mobiltelefon?

Det hoppas i alla fall Google som idag lanserade Wallet där användaren kommer att vifta med mobilen framför kassan, godkänna köpet genom att trycka på skärmen och sedan kunna spara köpet i telefonens minne.

De första testerna kommer att genomföras i New York och San Francisco i sommar och i ett första skede är satsningen låst till Mastercard, via Citi, samt telefonen Samsung Nexus S 4G. Totalt kommer användarna att kunna använda Wallet som betalmetod på 120 000 handelsplatser, däribland Bloomingdales, Macys och Toys’r’Us.

För att Wallet ska bli en framgångssaga krävs det att konsumenterna förändrar sitt shoppingbeteende – något Google är övertygat om kommer att hända. Sökjätten pekar, som motivering för detta, bland annat på att cirka 70 procent av invånarna var motvilliga till att genomföra betalningar via internet för tio år sedan men att hela 70 procent idag lämnar ut sin kortuppgifter på nätet. Redan nu finns dock farhågor ute bland såväl analytikerkåren som i bloggosfären om hur pass säker Google Wallet kommer att bli.

Google är inte det enda företaget som vill flytta den fysiska plånboken in i mobiltelefonen. Ett annat som står i startgroparna är Square som leds av Jack Dorsey, medgrundare av Twitter. För bli såväl först som bäst menar sökjätten att det är öppet för samarbeten när det kommer till att lösa ”morgondagens shoppingupplevelse”. Tänkbara partners är Microsoft, RIM och Apple, samt mobiltelefonoperatörer och bankerna.

Samtidigt som Google Wallet lanserades avslöjade sökjätten också satsningen Offers, som via såväl mejl som meddelanden till mobilen ska ge rabattkuponger på stora kedjor som Subway, American Eagle och Walgreens. Framöver kommer det bli aktuellt även för andra aktörer att kunna skicka ut rabatterbjudanden via Google Offers, uppger sökjätten som förstås ser en framtid där Wallet och Offers går hand i hand.

Satsningen på Offers får ses som ett direkt svar på Groupon, vars affärsidé är att dagligen mejla ut rabattkuponger kopplade till användarens närområde. Företaget har blivit en stor succé i framför allt USA och uppges ständigt vara aktuellt för en börsnotering.

Om bloggen


Daniel Kederstedt är SvD Näringslivs korrespondent i världens ekonomiska huvudstad – New York. Med utgångspunkt från Wall Street rapporteras här om finansvärlden, börserna och det internationella näringslivet.

@kederstedt på Twitter