Apple pressas av dödsfall på Foxconn

Apple hade redan tidigare varnat köpsugna konsumenter för att de skulle riskera att tvingas vända hem tomhänta från deras butiker. Nu flaggar analytiker att ytterligare problem i leveranskedjorna av Ipad och Iphone är att vänta sedan en explosion på det ökända Foxconn-komplexet dödat tre anställda och lämnat 15 skadade. Fabriken, som ägs av HonHai, beräknas tillverka närmare 80 procent av produkterna till de två storsäljarna.

Enligt uppgifter som har börjat cirkulera håller Foxconn visserligen på att flytta sin tillverkning till en annan del av komplexet för att tackla det produktionsstopp som uppstår när tillverkningen vid olycksplatsen har lagts ned i väntan på utredning. Dessa uppgifter avfärdas dock samtidigt av många analytiker som menar att fredagens olycka visst kommer att sätta it-jätten under hård press och försvåra möjligheterna att hantera det sug som råder efter deras produkter.

Att uppgifterna spretar beror bland annat på att Apple är stenhårt mot alla leverantörer och hotar med uppsagda kontrakt om de ens yppar ett ord om att de jobbar för företaget. Att Foxconn gör det står dock klart, inte minst sedan mer än ett dussin anställda begått självmord på grund av vad som uppges vara de stenhårda arbetsvillkoren. Efter dessa incidenter har de Foxconn-anställda bland annat fått skriva på kontrakt om att inte begå självmord.

Under det första kvartalet 2011 krängde företaget 18,6 miljoner telefoner – upp 113 procent jämfört med ett år tidigare – och 4,7 miljoner Ipad-enheter. Det sistnämnda siffran var visserligen mindre än förväntade 6,3 miljoner, men är också ett resultat av att företaget har haft svårt att få fram produkterna till butikerna – inte minst på grund av jordbävningen i Japan som än idag stör leveransen av komponenter.

Förväntningarna om att mer problem kan vara att vänta i och med explosionen slår mot aktien. Redan i fredags föll Apple med 1,6 procent – en nedgång som analytiker menar kan komma att fortsätta under veckan. Aktien är idag ned 1,5 procent strax efter öppning.

Fabriken där explosionen inträffade invigdes i oktober 2010 – blott 76 dagar efter att byggnationen startade. Enligt en rapport från Socam var fabriken allt annat än färdig när organisationen gjorde ett besök den 6 maj, snarare liknade det ännu en byggarbetsplats.

I januari totalsågades Apple för övrigt av 36 kinesiska miljöorganisationer som menade att företaget fullständigt struntar i miljö- och säkerhetsfrågor på de arbetsplatser som kontrakteras. Av 29 granskade företag tog Apple hem jumboplatsen efter att ha misslyckats med att ens lämna svar på flera viktiga frågor.

– Apple bryr sig bara om pris och kvalitet och inte det miljömässiga och sociala ansvaret. På så sätt tvingar de leverantörer att ta genvägar för att få kontrakten, sade Ma Jun vid Institute of Public & Environmental Affairs, som publicerat rapporten, vid tillfället.

Visa kommentarer (192 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Olle Zachrison, chef SvD Näringsliv Läs reglerna i sin helhet

  • Anonym

    Greed is good.
    /Steve Jobs

  • http://twitter.com/alienpredator alienpredator

    Greed is GOD… 

    • Patrik Olsson

      Så här ser jag på girighet…så länge man drivs av girighet kommer man aldrig att nå sin lyckopotential…så jag skulle snarare kalla girighet för en flaskhals för att nå livstillfredställelse

  • Anonym

    Man får bara hoppas att opinionen (eller åtminstone aktiekursen) får Apple till att sätta press på vissa länders arbetsförhållanden.

  • Anonym

    Hela artikeln låter som något saxat ur Stålmannen eller någon annan seriehjälte. Dock är det väl ingen av oss  som räknar med att någon ska komma flygandes till undsättning till de som behöver det. Arbetsvillkor som knäcker människor så att man får avtala om att inte begå självmord. Vad sägs om att avtala om att förbättra för de anställda så de vill och kan få leva istället? Skamligt av oss alla att bara låta detta pågå.

  • Anonym

    Foxconn är säkert inte världens bästa arbetsplats – men lite perspektiv skulle inte skada. Mellan 350 000 och 450 000 personer arbetar i Foxconn City/Longhua Science & Technology Park. 2010 tog tyvärr 14 personer livet av sig på denna enorma arbetsplats. Det är knappt 4 självmord per 100 000 arbetare och år. Jämför det med självmordsstatistik globalt. I Sverige har vi ungefär 13 självmord per 100 000 innevånare och år. I Finland har de ungefär 21 självmord per 100 000 innevånare och år. Italien har ungefär 7 självmord per 100 000 innevånare och år.

    • Anonym

      Du jämför anställda på Foxconn med ett tvärsnitt av den svenska respektive finska befolkningen. Jag har mycket svårt att tro att självmordsstatistiken normalt är lika hög i grupper där 100% har fast anställning, vilket det rör sig om i Foxconn’s fall. 

      Om de anställda på Foxconn måste skriva kontrakt om att inte begå självmord, så är det kanske en LIIIITEN fingervisning om att allt inte är riktigt som det ska, eller hur?

      • Petter

        Foxconn är fortfarande världens största tillverkare och bland världens största företag, du har garanterat många många fler som begått självmord hos deras underleverantörer. Eller hos Apple och alla Apple stores själva.

      • Anonym

        På min förra arbetsplats var vi 450 anställda. En begick självmord.
        Det ger ett snitt på c:a 222 självmord per 100 000 anställda.

        Med detta vill jag inget säga annat än att statistik är statistik.

        • http://profiles.google.com/mattias.svensson.exists Mattias Svensson

          Helt livsfarligt att jobba där mao. Förstår att du slutade ;)

      • Anonym

        Jämfört med en vanlig svensk arbetsplats är nog allt ”inte är riktigt som det ska”. Jämfört med andra arbetsplatser i Kina så är det tveksamt ifall Foxconn skulle vara sämre. Sedan kan man ju fråga sig varför andra kunder hos Foxconn som Acer, Amazon.com, Intel, HP, Dell, Nintendo, Nokia, Microsoft och Sony Ericsson så sällan nämns i sammanhanget?

        • Anonym

          Förmodligen därför att Apple väldigt hårda krav på sina underleverantörer,
          även jämfört med sina konkurrenter. I ett land som Kina blir får det helt
          orimliga konsekvenser för de anställda. Precis som artikeln vill säga.

          Apple har väldigt stor makt eftersom de är en extremt stor kund hos dessa
          företag. Idag använder Apple denna makt för att tjäna mer pengar och för att
          ställa höga krav på sina underleverantörer. Istället skulle Apple kunna
          använda denna makt för att ställa krav på rimliga arbetsvillkor, vilket de
          förhoppningsvis också kommer att göra ifall trycket på dem blir tillräckligt
          stort.

          Den 24 maj 2011 10:06 skrev Disqus :

  • http://profiles.google.com/perrainer Per Karlsson

     Apple är inte perfekta men tyvärr så tror jag att de fabriker Apple använder sig av tillhör de bästa säkraste mest automatiserade och modernaste i Kina. De riktiga slavfabrikerna i Kina tillverkar mer kläder skor och leksaker och där låses arbetarna in nästan dygnet runt. Resultatet av deras slavande kan ses på närmaste H&M,IKEA och BR…

    • Petter

      Och mobiler åt SE

  • Anonym

    Med tanke på att de flesta övergreppen sker av föräldrar eller andra närstående så är de nog tryggare ute på stan än i barnkammaren…

  • Ulf Severinus

    Jag skulle vilja se lite mer ”jävlar anamma” på justitiedepartementet.
    Över alla områden: våld, ekonomi, miljö, finans etc, etc.
    Som det nu är får man ett intryck av att allt dras först i långbänk och därefter i en ny långbänk.
    Så fort någon vill skynda på processen så får vi höra att allt måste ske på ett rättssäkert sätt.
    Visst, det är riktigt, men det förefaller som om detta också får tjäna som ursäkt för långsamhet.
    Jag efterlyser Idéer, Initiativ och Handlingskraft.
    (Rättssäkerheten tycks redan vara väl uppmärksammad)
    Beatrice Ask sluta bromsa, börja gasa!

  • Anonym

    Är det så besvärligt ?Alla stackars pisstinna gubbar när toa 5 km, kärringar som stor o glor, runkarna ? Men most vourst är hundknullarne de synes ökas skamliga hundar var knut ?

  • Anonym

    Vad skönt, så nu kan pappa vistas i barnkammaren igen. Fokus de senaste 20+ åren har ju varit pedofilpapporna (i alla  fall de som hamnat i vårdnadstvister).

  • http://pulse.yahoo.com/_K2GAS36XTIMVDVQ66YDL6BVNFE Helena

    Barn och kvinnor i detta samhälle är förlorarna, Det är männens samhälle vi lever i. Vi tjejer ska bara hålla käften och vara söta och snällare än snällast annars får vi straff av STATEN! En som har egen erfarenhet av detta.Polisen gör ingenting mot oss som drabbats. De bara hånar oss. Speciellt om vi är extra sköra som man ju blir av denna utsatthet. De vägrar tro på det vi berättar. Tror inte att det är sant. Säger hånfullt att vi överdriver och håller männen som ÄR FÖRÖVARNA om nacken. Män är män och kvinnor kvinnor.Men vi ska bara lida i det tysta.

    • Kjell Jonas Jemt

      Jag tror inte samhället eller livet är så svart och vitt som du får det att värka. Min mor fick nämligen hjälp snabbt när hon var gift med en aggressiv och våldsam man, hon levde i en mardröm i 5 år med denna man.

      att lida i tystnad är nått man väljer att göra inget man blir tvingad till sök upp din kvinnojour och berätta dina problem för dom och be dem om hjälp.

    • Anonym

      Säg det till alla fäder som dissats av det sociala därför att mammorna häver ur sig en massa lögner. Jo, jag har erfarenhet av hur det kan gå till. Hånfullhet, skriver du. Jodå, den sorts hånfullhet som maktfullkomliga socialsekreterare och dito chefer kan visa är mig väl bekant…

  • MartinA

    Hehe, innan Ask-Reinfeldt är klara kommer det här landet vara som Thailand med flera där oppositionsledare och dissidenter fängslas/förödmjukas medelst påståenden om diverse moral och sexualbrott. Möjligheterna är oändliga :p

    • tetridae

      Mmm, smidigt va? De obekväma pekar vi och skriker ”pedofil” och ”barnpornograf” åt. Tänk va smidigt. Ingen kommer vilja umgås eller ens lyssna på dem längre och makten får ryggen fri…

  • Kjell Jonas Jemt

    som vanligt med Ask när hon inte värkar göra nått skapar hon ett problem att lösa så det ser ut som hon åstadkommer nått.

    • Anonym

      Varför denna minister inte sparkats ut är och förblir ett mysterium.

  • http://profile.typepad.com/6p0120a5509de8970c Mikko

    Tycker det är dax att rikta lamporna på kvinnliga pedofilerna som går fria eller får böter istället för flera år i fängelse

  • http://twitter.com/Svealandet Svealandet

    Sätt RFID-taggar på barnen, gps-spårning i mobilerna, övervaka all deras elektroniska kommunikation (ja alla vuxnas också för vem som helst är en potentiell pedofil) och installera kameror i skolorna så att de är helt säkra. 

    Det mesta av jobbet är redan gjort förresten. 

  • http://pulse.yahoo.com/_PD2RKCPBVAOFWV5K4MZ4SFAQIY Tom

    Hmmm,  Fru Ask ”trodde ju att barnen skulle vara trygga i barnkammaren”.

    Den som inte ”vet” måste ju dessvärre ”tro”

    Men vad är då vitsen med våra lagar? En ”Lag” reglerar den grundläggande samhällsordningen. Dvs de säger att grooming (i det här fallet) inte är förenlig med vår ”samhällsordning.

    Den här lagen speglar nog de flesta av medborgarnas övetygelse och är således inte i strid med samhällsordningen.

    Om nu ingen bryter mot samhällsordningen definierad i lagen betyder det ju inte att lagen i sig är dålig.
    Så kanske lagen har haft effekt genom att klargöra samhällsordningen.

    Om nu 9,400,000 personer hade dömts för brott mot lagen 2011, hade det då varit en bra lag eller inte?
    Kanske inte, för om alla svenska medborgare hade brutit mot lagen, ja då hade den ju inte reflekterat vår samhällsordning och följdaktligen hade den då varit en dålig lag.

    Om nu Fru Ask anser att lagen bör revideras undrar man ju då om hon har en förutbestämd kvot, ett viss antal människor som måste dömas per år för att hon ska anse sig nöjd? Dvs, att hennes ”tro” nu som genom ett trollslag skulle förvandlas till vetande?

    För den som inget vet, återstår bara ”tro”, och för att vara Justitieminister räcker inte det.

    • tetridae

      Um sicher zu sein, muß man alles wissen. ;) Ask är på god väg att veta allt. Stasi 2.0 här kommer vi…

  • Lars Jonasson

    Kom ihåg hur debatten lät när denna lag infördes, att det var så många unga tjejer som fått sexuella förslag på nätet och det var underförstått att det kom från gamla gubbar. Vad få tänkte på var att många av ”groomarna” kunde vara jämnåriga killar som fanns i tjejernas bekantskapskrets.

    Häradsbetäckaren med y-namn i klass 9B låter sig inte påverkas av dylika lagar.

  • http://www.facebook.com/people/Berth-Ljunggren/100000914457260 Berth Ljunggren

    Lite skum lag tycker jag, det är lagligt att ha sex med en 15 åring men inte lagligt att kontakta dom hmm.

    Och hur exakt bevisar man att en kontakt mellan en vuxen man / kvinna och en person under 18 är för sex? låter väldigt nära ”jag tycker att därför är det så” .

    • Alexander Carlsson

      Är av samma åsikt, förstår inte hur Ask tänker egentligen. Jag undrar huruvida det är okunskapen om hur internet fungerar som ligger till grund för galenskaperna, eller en förvriden uppfattning av verkligheten och/eller rättvisa.

      Värt att notera i sådana är hur man från högerregeringens sida talar om att värna friheter och så vidare, när man i praktiken lägger lagförslag som om och om igen inskränker existerande friheter. Man undrar således vilka friheter som alliansen talar så kärt om.

    • Anonym

      Lagen gäller barn under 15. Dvs 0 – 14 år gamla.

      Förutsatt att det inte gäller prostitution så får man ta kontakt med 15-åringar.

  • Anonym

    Problemet är måhända att grooming är en relativt väldigt ovanlig företeelse, precis som pedofili, Men eftersom det är väldigt tacksamma brott att utnyttja populistiskt för att få oss att gå med på större övervakning och ytterligare inskränkta rättigheter samt vinna röster, precis som terrorbrott, så tjatas det om det till den grad att nu i det allmänna medvetandet så står det en pedofil redo i varje buske att antasta våra barn. Så verkligheten lever kanske inte upp myten.

  • Anonym

    Döm fler män, spelar ingen roll om de är skyldiga eller ej, bara de är män. Vägen till helvetet är kantsatt av goda avsikter, och man kan avskaffa rättsstat och rätten till fri kommunikation med barnkortet som förevändning.

    Typiskt statsfeministiskt uttalande om fula gubbar. De fula tanterna då? 25 % av pedofilerna beräknas ju vara kvinnor… Inkompetensen och moralismen frodas i regeringen. Genom sexköpslagen har vi även en lag som straffar den ena parten i en samtyckande tvåpartsrelation. Riktigt illa och värdigt länder som Iran! Lägg till detta att tecknade figurer kan vara farliga att titta på. Brott utan brottsoffer och morallagar verkar regeringen gilla, huvudsaken är att mäns rättssäkerhet försämras…

    Aldrig mera alliansen!

  • Anonym

    När skall staten fatta att pedofilargumentet är så uttjatat att det inte längre har merit i fråga om folkligt accepterad inskränkt frihet för medborgarna?

    Fan .. man kan nästan tro att staten VILL att folk skall se rakt igenom deras sjuka agendor nu för tiden..

  • Anonym

    Det är många unga tjejer världen runt som lurats att posera, klä av sig och onanera för chatpartners, just hemma i flickrummet med den egna datorn, eller som gjort det frivilligt och ömsesidigt i tron att det var privat, utan någon önskan att det ska visas för någon annan. Men material sprids. Vissa personer utnyttjar medvetet unga tjejers bekräftelsebehov systematiskt och sprider sedan filmerna. Helt öppet.

    Det finns alltså skäl att se över lagstiftningen och att fundera kring vilka samarbeten med andra länder som kan behövas, för att möta det faktum att förövaren lika gärna kan finnas utomlands som i Sverige.

    Att experimentera hemma är kanske bättre än att göra det stupfull i stadsparken, men oavsett vilket vill man nog inte att upplevelsen görs till allmängods.

    • Anonym

      Hur vet du att det är många som lurats till sånt här? Har du lurat dem?

      Det behövs ingen lag för det här här. Vad som behövs är uppfostran och sunt förnuft. Vet man om riskerna så tänker man efter igen och då slipper vi allt ifrån fyllebilder på fejjan till sånt här.

      • Anonym

        Det är svårt för en förälder att förmedla förstånd i en fråga som föräldern inte har någon egen erfarenhet av. Nu har ju visserligen Internet funnits ett tag, kan man tycka, men nätkamera, egen dator och bredband var det nog inte alla nuvarande föräldrar som hade när de var tonåringar.

        Nej, jag har inte lurat någon.

        Vår mest kända förövare är nog Alexandramannen, som dömdes 1999, 2002 och 2006.
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Alexandramannen

        Lagen om nätgromning kom till tre år senare, 2009.
        http://sv.wikipedia.org/wiki/Gromning

  • http://www.neocreo.net Daniel Hansson

    Lagen är tandlös för att det rör sig om tankebrott och ”pre-crime”. Lagar ska inte ”skicka signaler”. Den öppnar också för en rättsosäkerhet i de fall där kontakten är frivillig, exempelvis en tjej som ljuger om sin ålder när hon chattar med äldre killar/män. 
    Straffskalan ligger inte heller i proportion till ”brottet” som begåtts, precis som med barnporrlagen som jämställer tecknade figurer med barn som är våldtäktsoffer, eller som gör frivilliga handlingar av folk i sexuellt myndig ålder olagliga.

    Det behövs en total revidering baserad på verklig skada istället för moral inom hela detta området. 

    I övrigt så är det förvånande att någon så pass inkompetent och opassande för uppdraget som Ask fortfarande får sitta kvar och utföra uppgiften.

  • thomas sundell

    Få föräldrar skulle komma på tanken att låta små barn leka ute utan uppsikt, men av någon märklig anledning förväntar sig samma föräldrar att internet ska utgöra en säker, gratis och alltid tillgänglig barnvakt.

    Varför begriper inte föräldrar att samma element som rör sig ute i samhället naturligtvis även finns på internet? Var kommer dessa märkliga förväntningar om att barn ska vara tryggare på nätet än ute i samhället egentligen från?

  • http://www.facebook.com/jorgen.sangsta Jörgen Sangsta

    En helt idiotisk lag, som är helt i linje med allt annat vansinne som kommit  från Tant Ask och hennes departement. Vem kan bevisa en avsikt? Hur vet man med säkerhet åldern på en kontakt på nätet…ja, ens i verkliga livet?? Jurister(åklagare)måste gråta över en sådan lagstiftning, och har ingen nytta av så dåliga arbetsredskap.

  • Pingback: Why I think Apple are evil « whyithinkappleareevil

  • Anonym

    För övrigt, Dawit Isaak må vara välkänd på de borgerliga tidningarnas redaktioner i Stockholm, men att han skulle vara en av Göteborgs mest kända invånare tror jag den göteborgska allmänheten skulle ha svårt att skriva under på.

  • http://profile.yahoo.com/CD5JKDHC6QPJUJ22WGW7S5MQOQ Samuel

    Vad menas med vanliga eritreaner och de eritreanska organisationer som hänger ihop med regimen ?? Dom här Ungdommar som ni påstår regim hängare håller på organisera sig runt om världen med Eritrean origin  och bygga skolor ,sjukhus ,eletricitet och tillgång till rent vatten till folket som aldrigt har sett i deras live och vad är det som är problemet med det ?? eller menar ni (Fp) så länge Dawit är fängslad ni kan inte hjälpa invånaren som behöver hjälp  ?? mycket roligt annars alla vet ni hjälper flera länder i Afrika som värsta diktatorer som har sutit i mer är 30 år i makten medan dom gör folkmord på egena folk  om och om igen och ni har inte ens vågat säga att dom är Diktator…Dom ungdomsorganisation gör det här jobbet själva för att utlands bistånd pengar skulle alldrig hjälpa ett landet .

  • http://www.facebook.com/Gegik Fredrik Olsson

    Göteborgs moské är ju sponsrad av diktaturen Saudiarabien.

  • Anonym

    ”Ingen av innehavarna av topposterna i USA är en wasp.” Möjligt, men man skall ha klart för sig att endast en liten del av USAs ekonomi kontolleras av staten (ca 25%). Det är således inte speciellt attraktivt att vara politiker i USA jämfört med att arbeta i näringslivet. Slår vad om att näringslivets topp är fylld av wasps – det är där pengarna och den egentliga makten ligger i USA!

  • Anonym

    Vilket kom först hönan eller ägget? Man kan undra hur en vuxen så karl totalt har tappat greppet. Är det hans religiositet som får honom att uttrycka sig så alltså någon form av hjärntvätt eller var han sådan redan innan han blev religiös. Han skall i alla fall inte ha en ledande politisk roll om han har en så snurrig hjärna precis vad som helst verkar kunna hända om en sådan person får makt.

  • Anonym

    If it is a legitimate stupidity, the human brain has no ways to shut that whole thing down….. 

  • Anonym

    Hmmm. I USA är medelklassen snart barskrapad. Nu sprider det sig hit. Reinfeldt har sagt att lönerna ska gå upp hellre än ner men det här ser inte lovande ut. Undrar vilken bransch som får ultimatum härnäst.

  • Anonym

    Fem artiklar om SD. Ingen kommentarsruta, men alla med bifogad film från den ”underbara natten”. Sjukt!

    • http://twitter.com/pierredrufva pierre drufva

       Var ”den ‘underbara natten’ ”, som du skrev, ett citat?

      • Anonym

        Nja. Det kallades så när Kjell Olof Feldt och Rolf Wirten hade förhandlat fram begränsade avdragsregler för bostadslåneräntor. Det var 1982 och egentligen inte relevant för detta. För våra ”övriga” riksdagspartier var det emellertid säkert underbart att ha filmen och kunna släppa den så vältimat, just när Åkesson proklamerat 0-tolerans mot rasism. Oskickligt nog, har den blivit överexploaterad

        2012/11/22 Disqus

  • Anonym

    Och vad har de i lön är väl det mer relevanta? 

    • http://twitter.com/pierredrufva pierre drufva

       Lön utgör en av flera delar i en anställning. Själv tycker jag att kombinationen av lön och andra faktorer i anställningsavtalet är det viktiga.

      • Anonym

        Ja men du skall alltid väga lönen mot förmånerna. Har du få förmåner eller i delar dåliga anställningsvillkor samtidigt som du har en väldigt hög lön så ser jag inget problem med det hela. Har du väldigt bra anställningsvillkor, avgångsvederlag, pensionsavtal, förmåner etc så betalar du ofta det i en lägre lön. Att som SAS ha lyxavtal och hög lön är inte hållbart, samtidigt förespråkar jag inte Ryanair väg att gå men tycker ändå att vilken lön de har är en väldigt avvägande faktor för att avgöra om det som Norweigan har i sina avtal som nämns i artikeln är dåliga. Problemet i Sverige och Europa är att facken har så stor makt och vi har så svårt säga upp folk som företagen tvingas ha folk anställda via annat land eller bemanningsföretag för att inte riskera gå i konkurs vid dåliga tider. I utbyte har personalen ofta en bättre lön än vad de annars skulle ha haft men riskerar samtidigt att snabbare stå utan inkomst om något sker.

  • Anonym

    Det är intressant hur hårt Norwegian ansätts när SAS har det jobbigt…

    • http://twitter.com/pierredrufva pierre drufva

       Det är intressant hur hårt Norwegian ansätter sin personal!

      • Anonym

        Det är intressant att personalen ändå jobbar kvar och gör det med glädje.

        • Anonym

          Detsamma på SAS? Kanske tom med mer glädje?

        • Anonym

          Problemet för personalen är att det just nu är överskott på piloter. Därav att många för att kunna betala av sin studieskulder måste ha ett jobb. Att som du sedan kalla det för arbetsglädje är att ta i. Hade det funnits andra pilot-jobb så hade norrmännen inte kunnat dribbla med personalen som de gör.

          Ryan (eller MOL om du vill) drar samma nytta av den just nu övertaliga personalsituationen.

      • Anonym

        Det är intressant att personalen ändå jobbar kvar och gör det med glädje.

      • Anonym

        Det är intressant att personalen ändå jobbar kvar och gör det med glädje.

  • Anonym

    Vad har luftfartsstyrelsen som är tillståndsmyndighet att säga om detta?
    Borde inte ett AOC (tillstånd att bedriva luftfart) hos en myndighet, Svenska i det här fallet, vara kopplat till vem som ansvarar för säkerheten (på marken, i cockpit och kabinen) vara väldigt strikt!
    Och inte minst Skatteverket! Som SAS-anställd skattar man för ”mat ombord” och allt annat småskit. Men Norwegian kommer undan med precis allt, och denna ordbajsare Åsa Larsson kan fortfarande stå och säga att ”hon inte har en aning” fast det är Norwegians eget val att göra dessa upplägg.
    Norwegian börjar alltmer framstå som en stor bluff!

  • Anonym

    :-) nu ler jag i mjugg samt att jag applåderar dig Carolina! Skönt att se att det finns en vilja bland unga journalister att gräva & rapportera det man finner istället för att bara ha tabloid journalistik! Lysande & faktum är att SvD nu har fått en ny prenumerant!

    Till sakfrågan, blir lite jobbigt att förklara detta då man helt förnekat detta!

  • Anonym

    :-) nu ler jag i mjugg samt att jag applåderar dig Carolina! Skönt att se att det finns en vilja bland unga journalister att gräva & rapportera det man finner istället för att bara ha tabloid journalistik! Lysande & faktum är att SvD nu har fått en ny prenumerant!

    Till sakfrågan, blir lite jobbigt att förklara detta då man helt förnekat detta!

  • Anonym

    Det är roligt det flygbolag som får mest badwill av SAS-konkursen är Norwegian. Alla vet hur usla villkor Ryanair har, det kan inte förvåna någon. Men att Norwegian har så dåliga villkor förvånar nog många, i alla fall mig. Jag trodde norrmännen höll sig i skinnet.

    Vilka bör man flyga med nu om man värnar om arbetsrätten?

    SAS, Malmö Aviation?, Lufthansa?. Någon som vet?

    • Anonym

      Är det något norrmännen inte gör så är det att hålla sig i skinnet. Har för mig att 1 % av befolkningen går på metadonprogram. Det är rätt allvarligt. Norge är rikt, inte norrmännen – det skulle de nog själva skriva under på utan att tveka. Det är väldigt tråkigt på det hela taget.

      • Anonym

        bra att du som svensk håller dig i skinnet. håll hårt!!!

        • Anonym

          Mmm, det var nog ett tag sedan vi svenskar höll oss i skinnet.

  • Anonym

    Det är roligt det flygbolag som får mest badwill av SAS-konkursen är Norwegian. Alla vet hur usla villkor Ryanair har, det kan inte förvåna någon. Men att Norwegian har så dåliga villkor förvånar nog många, i alla fall mig. Jag trodde norrmännen höll sig i skinnet.

    Vilka bör man flyga med nu om man värnar om arbetsrätten?

    SAS, Malmö Aviation?, Lufthansa?. Någon som vet?

  • Anonym

    Det är roligt det flygbolag som får mest badwill av SAS-konkursen är Norwegian. Alla vet hur usla villkor Ryanair har, det kan inte förvåna någon. Men att Norwegian har så dåliga villkor förvånar nog många, i alla fall mig. Jag trodde norrmännen höll sig i skinnet.

    Vilka bör man flyga med nu om man värnar om arbetsrätten?

    SAS, Malmö Aviation?, Lufthansa?. Någon som vet?

  • Anonym

    Fattar inte problemet. Om man jobbar i Norge, så får man norsk kontrakt. Om man jobbar i Norge, så bör man också bo i Norge. Och självklart fixar man sitt eget boende och betalar för sitt boende. Om man väljer att bo 2 mil eller 2 kilometer från sin arbetsplats, är man själv ansvarig om. Om Norwegian öppnar en bas i Thailand och söker folk dit, så måste man också bo där och betala för sitt boende, om man söker och får jobben. Eller förväntar man att man ska bo i Sverige och flyga dit varje gång man är på jobb?? Att Norwegian vill ha ett garanti för utbildningen anser jag inte som något problem. Och om Norwegian säger att dom inte använder detta bolag, så får man väl lita på det dom säger och skriva om något annat, som verkligen är ett problem.

  • Anonym

    Carolina kan du inte spinna vidare på detta & ta upp Ryanair också? Känns som om det vore också en bra sak att visa på avtalen de har så debatten kanske kan bli lite mer nyanserad?

  • Anonym

    Förstår inte riktigt. Det är väl ett väldigt stort plus för den anställde att vara anställd och bo i Thailand. Vad gäller bråket? Det är väl mycket bättre att bo och arbeta i Thailand än i Sverige. Sluta snacka skit om ett bra bolag – den svenska avundsjukan?

    • Anonym

      den svenska avundsjukan och den svenska sättet att gnälla om allt och inget

    • Anonym

      De jobbar INTE i Thailand, de arbetar i Norden, Europa fram för allt. De ska vara skrivna där för att arbetsgivaren inte ska betala arbetsgivaravgiften. Piloter får skatta i Skandinavien och deras ev pension skall betalas ut av Thailands socialförsäkringssystemet. AWJE kan ju skriva sig i Thailand, jobba i Sverige och grattis när du blir sjuk eller pensionär.

    • Anonym

       Så kan jag argumentera med Stockholmare om Skåne. Nej, de vill inte bo i Skåne fast det är bättre här… Så vad är bättre i Thailand?

    • http://www.facebook.com/mattias.fredholm Mattias Fredholm

      AWJE: Du säger att det är mycket bättre att bo och jobba i Thailand. Förklara då gärna för mig varför Thailändare i massor vallfärdar hit för att plocka bär för 2 kr i timmen? Garantera gärna också att svenskar som idag arbetar i Thailand inte kommer till Sverige för att parasitera på välfärden som dom inte betalar betalar för utan använder sig av det Thailändska välfärdssystemet!

      • Anonym

        AWJE kanske är ett riktigt blåbär

      • Anonym

        AWJE kanske är ett riktigt blåbär

  • Anonym

    Är det inte så staten tar för stor vinstandel i ”skatter” och omfördelningen ges på krediter!

  • Anonym

    Låter som ett vinnande koncept som Norwegian har etablerat. Bara att gratulera! Stater som konfiskerar arbetsinkomster i så hög grad som Sverige kan naturligtvis inte vara säte för ett flygbolag som SAS med en så liten marknad som Norden. I artikeln framgår att piloterna som har detta upplägg betalar till sin pension, sjukförsäkring osv. ur sin lön.
    http://www.ekonomifakta.se/sv/

  • mdgt

    Är det inte kotym att man skall bo nära det som anses vara sin utgångspunkt? Jag förstår inte riktigt vad som är problemet. Om jag skulle få en anställning på en fabrik i Umeå och jag bor i Göteborg så gissar jag att företaget skulle vilja att jag bodde lite närmare? Hur skall jag kunna utföra mitt jobb? Och skall företaget betala mig för att jag skall trasporteras till basen? Förstår verkligen inte problemet! 

    • Anonym

      Jag känner många personer som bor 50-100 mil från sin arbetsplats. Dom tar sig dit på egen bekostnad om dom inte är nyckelpersoner för då betalar företaget. Inget konstigt med det.  

  • Anonym

    Så länge de har Micke Rickfors som gubbe i reklamen så tror jag nog Norwegian är schyssta!

    Nä men allvarligt talat så är pilot inte det glamorösa yrke som det en gång var, i gengäld har flygandet blivit billigare för resenären så jag klagar inte.

  • Anonym

    Det är ju frivilligt att jobba på Norwegian och vi är många som inte ser det som någon nackdel att ha ett hus i Thailand!

  • http://www.facebook.com/people/Bobby-Ewing/1456022359 Bobby Ewing

    Bra Carolina!
    Hoppas att du kan få fram något om varifrån det pumpas in pengar i Norwegian.
    Flygplansköp och expansion kan bara delvis finansieras av skatteplanering och slavkontrakt.

    • Anonym

      Norwegian köper naturligtvis inte sina plan. Du har läst för många av bolagets pressreleaser, Planen ägs av finansinstitut av olika slag och leasas av Norwegian. Bl.a har både Boeing och Airbus sådana bolag, under andra namn, som leasar ut flygplan för att säkra sig att tillverkningen av nya plan inte haltar. Beroende på konjunkturen i flygbranschen och överproduktion hos tillverkarna, kan man skaffa sig väldigt fördelaktiga leasingkontrakt över ett antal år som man ofta själv kontrollerar. På så sätt kan man hålla nere sina kapitalomkostnader och man behöver ej heller belasta sin balansräkning med avskrivningskostnader, när man inte är ägare. Leasingkostnaderna börjar betalas ganska kort tid före planens leverans, de belastar heller inte nämnvärt, utan kan då tas med i kalkylen för de direkta operationella utgifter som på så sätt är lätta att räkna ut.

  • Anonym

    Mygel, mygel och åter mygel. 
    För övrigt: Skatteplanering är tillåtet, men man bör undvika gråzonerna. Följ tanken bakom lagarna och inte efter deras bokstav så blir det bra.

    • jonas arbetare

      ”Följ tanken bakom lagarna och inte efter deras bokstav så blir det bra.”Vore det inte bättre att riksdagen såg till att lagarna skrevs med tanke på att människor agerar rationellt?i många fall.

  • Heiko Droste

    Det är frivilligt att jobba hos Norwegian, förstås. Man kan lika väl bestämma sig för att vara fattig. Det är därför helt ok, när företag inför dumdristiga krav som bara gynnar företaget och snedvrider konkurrensen på arbetsmarknaden. Någon kommer vilja ha jobbet.
    Har vi verkligen kommit så långt? Fy fan! Hur kommer livet vara med pensionen i Thailand? Sol alla dagar, antar jag. Wow!

  • http://twitter.com/Bengt45 Bengt45

    Miss! Varför skall man anställa skandinaver? Varför inte i första hand Thailändare då det är därifrån man bedriver rörelsen.

    • Anonym

      Det kan ju vara så att kunderna är rasister som bara hyser tilltro till vita piloter. Thailändska flygvapnet har 12 flottiljer så det kan inte direkt råda nån brist på piloter. Måhända att det kan vara lite svårare för thailändare att hitta 30.000 euro att ställa som garanti för utbildningskostnaden.

  • Eric Oretwig

    Men dom har wi-fi!
     

    • Anonym

       Det har även bussarna Eurolines.

  • Anonym

    Kan säkert finnas anledning att nagelfara Norwegians villkor. Men, om man nu faktiskt på allvar tänker ha en bas i Thailand är det fullt naturligt att personal utgår lokalt. Jag har också flyttat utomlands och mitt kända svenska bolag betalade hotell/lägenhet under en övergångstid. Sedan blev det mitt ansvar.

  • Anonym

    Bröder och Systrar!
    Globalisering är inget som per definition är gott och bra för alla. 

     Men den som förmår utnyttja det faktum att skattemyndigheter m.m. är nationella men att bolag och dotterbolag kan göras hur internationella som helst – den klagar nog inte. 
     
     Välkomna till den sköna nya värd som de flesta nog trott det skulle bli!

  • http://twitter.com/Bengt45 Bengt45

    Frågan är enkel finansiellt – och svårare etiskt. Min åsikt är att det finns ett ansvarför globala  företag att i första hand erbjuda arbeten i det land man verkar.

  • http://twitter.com/Bengt45 Bengt45

    Bedriver rörelsen.

  • Anonym

    En möjlighet skulle kunna vara att riksdagmännen också anställs via samma bemanningsbolag i Thailand på liknande villkor. Det är ju också frivilligt för dem att ta jobbet…….

  • Anonym

    Piloter anställda av Proffice? Tack, det var allt jag behövde veta för att aldrig flyga Norwegian…

    • Anonym

      villkoren är upp till var och en ,men om bemanningsföretaget kollar kompetensen på piloter på samma sätt som de ju inte gör för läkare … så att de som anlitar dem får ha en extra läkare som hjälper till under operation… så avstår jag .
      vem har ansvaret för den anställdes förmåga att sköta jobbet, norwegian eller bemanningsföretaget?
      är det busschafförer de anställer som VD sa.

  • http://pulse.yahoo.com/_BS4AQLY5YUYY2XSCOAGBNM2QDU max

    Förr i tiden ragade flygbolagen från flygvapnet, man skrev då 7 års kontrakt med flygvapnet innan man kunde gå över i civil tjänst, där bolaget då bekostade utbildning på berörd flygplanstyp. Numera åker alla över till Florida och går utbildning på privata skolor med dito stora studieskulder, dessa kallas populärt för ”sunshine-pilots” bland de äldre piloterna. De som nu får anställning hos bolag x får då en ”dyr” utbildning i simulator, därefter sitter de som styrmän på flygplanstyp x för att komma upp i erfoderliga timmar. Naturligtvis vill då bolaget säkra sina utlägg som varje pilot kan tänkas kosta.

    Att tvingas att köpa hus i Thailand är nog en anka, går lika bra att hyra en lägenhet, naturligtvis vill inte Norwegan ha dyr personal med traktamentes-kostnader och till detta även avancerad skatteplanering. Hade dom utgått från Norden hade andra regler gällt. Mest intressant att inga framfört problemen med det tekniska underhållet, för lågprisbolagen har en mycket ful ovana att köpa in ”piratdelar” till sina kärror när något går sönder. Om ni får chansen kan ni t.ex kolla hur hårt nedslitna däcken är på den kärran som ni ska flyga med, ryssarna är värst-knappast gummi kvar utan stålkransen syns igenom gummit, därefter alla lågprisbolag och bäst underhåll har de dyra och stora bolagen. Samma kan sägas om andra detaljer på planen.

    Ni får inse att dagens plan är flygande bussar, med samma usla underhåll som SL har på stadsbussarna, och när det blir skarpt läge är det pilotens erfarenheter som gäller. Bästa exemplet är Hudson-landningen som en ”sunshine-pilot” med Florida-utbildning aldrig hade fixat, för den övningen fanns inte i simulator, Airbus är inte konstruerad att kunna landa på vatten i nödfall, för då slits både motorer och vingar av direkt, vilket visar kvaliten på killen som satt ner en Airbus i Hudson, men har var som sagt nära 60+ och nära pension. 

  • Anonym

    Var är alla människor som förra veckan var så övertygade om överlägsenheten i Norwegians personalbehandling, löner och strikta påhejande av den svenska modellen?

  • GGG

    Ha ha!
    Alla vill utnyttja den starka köpkraften i Väst och den konsumtion den erbkuder men har ingen lust att ta ansvar för skatterna som bygger upp samhället och som bidrar starkt till den välfärd som ger stark konsumtion.
    Politkerna vet om att skatterna försvinner ut ur EU-länderna till EUs befolknings nackdel.
    Men de gör inget åt saken.

  • http://twitter.com/Grotmyndig Grotmyndig

    Nu kommer jag inte lika enögt titta på biljettpriset längre, utan även kolla på det andra priset – det priset som de anställda får betala. 
    Och jag tror faktiskt att fler och fler börjar tänka som jag. 
    Tyvärr, Björn Kjos, du hade inte kalkylerat med detta…

    • Anonym

      Det konstiga är att när man pratar med dom som jobbar på Norwegian eller Ryanair så har dom inte så mycket att klaga på (mest flygvärdinnor, piloterna är svårare att nå). Det finns mycket sämre jobb!
      Kan det vara så att de flesta som gnäller här talar i egen sak?
      Flygbranchen är inte på något sätt unik, förra veckan var det stora rubriker i Tyskland när man upptäckt att globala bolag som Apple, Starbucks, Google, Ebay mm inte betalar ett öre skatt i Tyskland. Man anställer folk på synnerligen magra villkor, vinsten skeppas via diverse transaktioner till Bahamas där skatten är noll. Detta är helt legalt, precis som Caremas m.fl. affärer.
      Så hiva era Iphones, Ipads, mm och koka kaffet själva!

    • Anonym

       det tankesättet är du nog ganska ensam om. Och oj, vad du får det jobbigt när du ska kolla vilken lön de som skördat ditt te (som du köper på ICA) har fått osv….

      • http://twitter.com/Grotmyndig Grotmyndig

        Inget vidare subtilt sätt när du försöker raljera.
        Det är en viss skillnad, i det här fallet kan jag välja.
        Ridå.

  • http://blogg.thops.se/start/ Thomas Petersson

    Jaha, och…..?
    Som Åsa mycket riktigt säger, det är frivilligt att ta jobbet.
    Gillar man inte villkoren så skriver man inte på avtalet, hur svårt kan det vara?

    • http://www.facebook.com/marcus.westman.10 Marcus Westman

      Vad sägs om att vara arbetslös med feta banklån? Svårt nog?

      • http://Svd.se/ Larsviberg

        Är man satt i skuld är man inte fri.

  • Anonym

    Long-haul = Långdistansflygningar Bangkok – Skandinavien – New York och åter = stationeringsort Bangkok.
    Det gäller nog mer att gilla läget, än att sura… och att flyga oss passagerare dit vi vill – och att göra det mysigt för oss i det nya superplanet, Boeing 787 Dreamliner, – till en rimlig biljettkostnad… eller?

  • http://twitter.com/KLofthus KLofthus

    Frivilligt att ta jobbet?

    Nej, inte när alla har ens vilkår.

  • Anonym

    skall bolagen överleva  så verkar det att ”den svenska modellen” folkhemsmodellen inte alltid fungerar.Trygghetsnarkomaner gör att det är svårt att konkurera. Allt skall vara som det alltid varit . Trots att konkurenterna kör om en.Se på danska karbinfacket. De är hänsynslösa. De låter planet SAS störta hellre än gå ner i lön .Vi klarar oss inte. Det kan ju alla säga. Det beror på hur hög ”levnardstandard du har”.  En karbinpers går fram och tillbaka två gånger och delar ut eller säljer saker. Hög lön och traktamenten många gånger De verkar helt enkelt bortskämda. Två veckor i kassan på Ica  gör dem kanske ödmjukare.Sverige är ett lilleputtland som knappt finns på väderkartan där jag bor i Frankrike ändå skall alla dansa efter deras pipa. De har mycket som är rätt. Det är bara det att6 världen är stor så oändligt stor

  • Anonym

    skall bolagen överleva  så verkar det att ”den svenska modellen” folkhemsmodellen inte alltid fungerar.Trygghetsnarkomaner gör att det är svårt att konkurera. Allt skall vara som det alltid varit . Trots att konkurenterna kör om en.Se på danska karbinfacket. De är hänsynslösa. De låter planet SAS störta hellre än gå ner i lön .Vi klarar oss inte. Det kan ju alla säga. Det beror på hur hög ”levnardstandard du har”.  En karbinpers går fram och tillbaka två gånger och delar ut eller säljer saker. Hög lön och traktamenten många gånger De verkar helt enkelt bortskämda. Två veckor i kassan på Ica  gör dem kanske ödmjukare.Sverige är ett lilleputtland som knappt finns på väderkartan där jag bor i Frankrike ändå skall alla dansa efter deras pipa. De har mycket som är rätt. Det är bara det att6 världen är stor så oändligt stor

  • Anonym

    skall bolagen överleva  så verkar det att ”den svenska modellen” folkhemsmodellen inte alltid fungerar.Trygghetsnarkomaner gör att det är svårt att konkurera. Allt skall vara som det alltid varit . Trots att konkurenterna kör om en.Se på danska karbinfacket. De är hänsynslösa. De låter planet SAS störta hellre än gå ner i lön .Vi klarar oss inte. Det kan ju alla säga. Det beror på hur hög ”levnardstandard du har”.  En karbinpers går fram och tillbaka två gånger och delar ut eller säljer saker. Hög lön och traktamenten många gånger De verkar helt enkelt bortskämda. Två veckor i kassan på Ica  gör dem kanske ödmjukare.Sverige är ett lilleputtland som knappt finns på väderkartan där jag bor i Frankrike ändå skall alla dansa efter deras pipa. De har mycket som är rätt. Det är bara det att6 världen är stor så oändligt stor

  • http://www.facebook.com/sam.nygren Sam C M Nygren

    Jag noterar en hel del starka åsikter både för och emot piloter med Thailand som stationeringsort. Det hade varit intressant med ett något bredare perspektiv. Inom sjöfarten är det definitivt inte något nytt att delar av hela besättningen är anställd i låglöneländer. Man brukar ju säga att Sverige stannar inom två veckor utan sjöfarten. Det verkar dock inte vara någon som har någon åsikt om var fartyget är flaggat och vilka anställningsvillkor de anställda har. Det är möjligt att det inte spelar någon roll var besättningen är anställd på en båt som går mellan Europa och Asien. Men var drar vi gränsen? Varför skulle då inte en filipin kunna få lotsbrev och köra vägverketfärja 60 timmar i veckan 11 av tolv månader om året? Jag ser inte att det skulle finnas någon tydlig gräns däremellan.

  • http://www.facebook.com/sam.nygren Sam C M Nygren

    Jag noterar en hel del starka åsikter både för och emot piloter med Thailand som stationeringsort. Det hade varit intressant med ett något bredare perspektiv. Inom sjöfarten är det definitivt inte något nytt att delar av hela besättningen är anställd i låglöneländer. Man brukar ju säga att Sverige stannar inom två veckor utan sjöfarten. Det verkar dock inte vara någon som har någon åsikt om var fartyget är flaggat och vilka anställningsvillkor de anställda har. Det är möjligt att det inte spelar någon roll var besättningen är anställd på en båt som går mellan Europa och Asien. Men var drar vi gränsen? Varför skulle då inte en filipin kunna få lotsbrev och köra vägverketfärja 60 timmar i veckan 11 av tolv månader om året? Jag ser inte att det skulle finnas någon tydlig gräns däremellan.

  • http://www.facebook.com/sam.nygren Sam C M Nygren

    Jag noterar en hel del starka åsikter både för och emot piloter med Thailand som stationeringsort. Det hade varit intressant med ett något bredare perspektiv. Inom sjöfarten är det definitivt inte något nytt att delar av hela besättningen är anställd i låglöneländer. Man brukar ju säga att Sverige stannar inom två veckor utan sjöfarten. Det verkar dock inte vara någon som har någon åsikt om var fartyget är flaggat och vilka anställningsvillkor de anställda har. Det är möjligt att det inte spelar någon roll var besättningen är anställd på en båt som går mellan Europa och Asien. Men var drar vi gränsen? Varför skulle då inte en filipin kunna få lotsbrev och köra vägverketfärja 60 timmar i veckan 11 av tolv månader om året? Jag ser inte att det skulle finnas någon tydlig gräns däremellan.

  • http://www.linguasoft.se regrib62

    De två punkter i avtalet som nämns i artikeln är inte alls så märkvärdiga. Om Norwegians långdistansflygningar skall ha Bangkok som nav är det ju rätt naturligt att arbetsgivaren förutsätter att piloterna bor i trakten. Bara för att det Norwegian innebär det ju inte att det bara måste vara skandinaviska piloter. Thailändare är säkert också välkomna att söka jobben. Vad gäller utbildningen så betalar alltså arbetsgivaren inledningsvis nästan 300.000 kronor för en utbildning. Då vill han också att piloten jobbar för arbetsgivaren en viss minimitid. Utbildningen är ju generellt användbar, inte bara för jobb på Norwegian. Liknande upplägg finns också i andra branscher.

  • http://www.linguasoft.se regrib62

    De två punkter i avtalet som nämns i artikeln är inte alls så märkvärdiga. Om Norwegians långdistansflygningar skall ha Bangkok som nav är det ju rätt naturligt att arbetsgivaren förutsätter att piloterna bor i trakten. Bara för att det Norwegian innebär det ju inte att det bara måste vara skandinaviska piloter. Thailändare är säkert också välkomna att söka jobben. Vad gäller utbildningen så betalar alltså arbetsgivaren inledningsvis nästan 300.000 kronor för en utbildning. Då vill han också att piloten jobbar för arbetsgivaren en viss minimitid. Utbildningen är ju generellt användbar, inte bara för jobb på Norwegian. Liknande upplägg finns också i andra branscher.

  • http://www.linguasoft.se regrib62

    De två punkter i avtalet som nämns i artikeln är inte alls så märkvärdiga. Om Norwegians långdistansflygningar skall ha Bangkok som nav är det ju rätt naturligt att arbetsgivaren förutsätter att piloterna bor i trakten. Bara för att det Norwegian innebär det ju inte att det bara måste vara skandinaviska piloter. Thailändare är säkert också välkomna att söka jobben. Vad gäller utbildningen så betalar alltså arbetsgivaren inledningsvis nästan 300.000 kronor för en utbildning. Då vill han också att piloten jobbar för arbetsgivaren en viss minimitid. Utbildningen är ju generellt användbar, inte bara för jobb på Norwegian. Liknande upplägg finns också i andra branscher.

    • Anonym

      Håller med dig fullt, artikeln får det att låta mycket värre än vad kontraktet är.

      Att ”accommodation in Bangkok will be the responsibility of the Contractor” betyder ju bara att man är ansvarig för att finna en plats att bo där man arbetar. Det är ju inte så orimligt, hur ofta skulle tex en sjuksköterska begära av sin kommun att kommunen betalar boende eller köper en bostad till sig?

      Gällande utbildningen: En kollega till mig här i Amsterdam får t.ex. just nu en Black Belt-utbildning betald av företaget vi jobbar på, för att få det måste hon skriva på ett kontrakt att inte lämna företaget inom tre år och om hon skulle göra det måste hon betala tillbaka EUR 20 000 som utbildningen kostar. Företaget tillhandahåller en mycket dyr utbildning som är generellt användbar inom andra områden och gör att man blir mer populär på arbetsmarknaden. Efter tre år är man fri att säga upp sig som vanligt igen.

    • Anonym

      Håller med dig fullt, artikeln får det att låta mycket värre än vad kontraktet är.

      Att ”accommodation in Bangkok will be the responsibility of the Contractor” betyder ju bara att man är ansvarig för att finna en plats att bo där man arbetar. Det är ju inte så orimligt, hur ofta skulle tex en sjuksköterska begära av sin kommun att kommunen betalar boende eller köper en bostad till sig?

      Gällande utbildningen: En kollega till mig här i Amsterdam får t.ex. just nu en Black Belt-utbildning betald av företaget vi jobbar på, för att få det måste hon skriva på ett kontrakt att inte lämna företaget inom tre år och om hon skulle göra det måste hon betala tillbaka EUR 20 000 som utbildningen kostar. Företaget tillhandahåller en mycket dyr utbildning som är generellt användbar inom andra områden och gör att man blir mer populär på arbetsmarknaden. Efter tre år är man fri att säga upp sig som vanligt igen.

  • Anonym

    Hur säkra är SvD på att ”the Contractor” i punkterna 6 (Accomodation) och 7 (Ground Transportation) är piloten och inte Parc Aviation? I punkten 9 (Bank Guarantee) anges ”the pilot” uttryckligen, och i punkten 8 (Air Transportation) omnämns ”personnel”. Utan ytterligare information (det finns ingen definition av ”the Contractor” i det aktuella dokumentet) framstår det i mina ögon som sannolikt att ”the Contractor” är Parc Aviation.

    Om så är fallet försvagas relevansen av SvD:s kritik något.

    • http://www.facebook.com/people/Bobby-Ewing/1456022359 Bobby Ewing

      Tro mig,piloten ifråga är the contractor,den kontraktanställde i ett kontrakt med bemanningsfirman Parc Aviation.

      • Anonym

        Jag ifrågasätter inte vad du säger, men du får gärna förklara varför jag ska tro dig. Har du själv fått ett liknande erbjudande?

      • http://www.facebook.com/people/Johan-Andersson/100003055733065 Johan Andersson

        Problemet är inte att du har rätt. Problemet är hur står den procentuella delen kontraktspiloter är…

  • Anonym

    Ännu ett skurkbolag som i likhet med Telenor är norskt.
    Tänk att våra skandinaviska bröder är mer lika serbiska bergsmän är oss svenskar.
    Urk för att flyga med Norwegian efter detta!!!

    • Krissern12

      Ja, hva skulle vi gjort uten Sverige og svensker som i ett og alt står som lysende eksempler for verden?

      • Anonym

        Varför har ni så dåligt självförtroende så ni måste pysa ut de mot oss svenska?

  • Anonym

    Här ongör sig många inkl Carolina att villkoren på det norska flygbolaget inte följer den svenska politiska korrektheten. Norwegian är ett börsnoterat företag som konkurrerar på en extremt konkurransutsatt marknad och de expanderar nu med långlinjer vilka är ännu mer konkurrensutsatta.
    Men varför skrivs det inte om de kinesiska lönerna och villkoren? Vi går gärna till byggvaruhuset, elaffären, klädaffären (inte bara HM), elekronikbutiken och köper deras produkter utan att blinka, å det till priser vi bara kunde drömma om för något år sedan. 

    • Anonym

      Precis! De flesta som gnäller här gör det i egen sak, t.ex. jobbar dom på SAS.

      Carolina har som uppgift att dra läsare, det gör man enkelt genom att skriva om flygbranchen, helst Ryanair ellr Norwegian. Eller om chefers bonusar osv.

      Men säkert har Carolina både iPhone och iPad, väl medveten om att den tillverkas av människor på stenhårda villkor och att inga av dessa stora globala bolag som Apple, Google m.fl. betalar skatt i EU. Genom finansiella transaktioner hamnar all vinst på Bahamas.

      Vad diskussionen egentligen handlar om är att vi i Svedala vill behålla våra privilegier, vilket inte funkar i en globaliserad värld. Jag försökte skriva detta tidigare, men blev censurerad…

  • Anonym

    Några veckor gammal insändare – lika aktuell.

    Törs vi flyga med Norwegian i fortsättningen?

    Finns
    det piloter vi bör undvika. Törs vi flyga gratis.

     

    Lågprisaktörer har under ett antal år lurat i den
    flygande allmänheten att det är billigt att flyga, samtidigt som bränslepriser
    skjuter i höjden och styckepriset på nya flygplan snart ligger på 1 miljard
    även för kortdistansflygplan (en A380 kostar tre gånger så mycket). Det borde
    vara självklart att man inte kan sälja en flygbiljett för 29 eller ens 290 kr. (Den
    som provat har dessutom funnit att priset i slutändan ibland t.o.m. blir högre
    än en resa med ett reguljärt bolag, i synnerhet så om det blir störningar i
    trafiken och man då av ett lågprisbolag blir lämnad vind för våg).

    Eller som någon skrev: There is the absurdity of accepting a
    100 dollar charge for a ride in a beat-up yellow cab between two airports in
    the New York area, while demanding to pay no more than 19,95 for a
    coast-to-coast trip in 120 million dollar aircraft, albeit with a few more
    travel companions.

     

    Flygbranschen är alltså svårt konkurrensutsatt. En stor
    seriös aktör som American Airlines arbetar

    t.ex. just nu under konkursskydd. Flygföretagen söker
    alla möjligheter att hitta besparingar och kostnadssänkningar, samtidigt som
    man vill öka sin försäljning. 
    Som ett led i att attrahera kunderna gör man också sitt bästa för att framstå
    som en skarp och seriös operatör. Myndigheterna, som är satta att reglera
    verksamheten – läs flygsäkerheten – sitter på två stolar när man samtidigt vill
    skapa en ekonomiskt sund eller i alla fall överlevnadsbar miljö för flygbolagen
    och tillåter besparingsåtgärder som tidigare varit otänkbara. Pilotutbildningar
    skärs ner, underhåll minskas, tjänstgöringstider på 16 timmar tillåts (tre
    gånger så lång som för lastbilschaufförer), flygningar utan bränslereserver för
    att kunna nå en alternativflygplats godkänns. Lönedumpningar behöver inte
    bolagen tillstånd för.

     

    Ekonomiska åtstramningar i all högteknologisk verksamhet
    påverkar kvaliteten negativt och i flygbranschen innebär försämrad kvalitet
    försämrad flygsäkerhet. Därav frågorna i rubriken.

    En absurditet i sammanhanget är att en one-man-show för
    passagerarflygning återinförts efter att ha varit förbjuden sedan flygets
    barndom. Det kallas för ’controlled napping’ och innebär att piloterna turas om
    att sova en stund för att inte båda skall vara helt slut vid ankomsten. Den
    vakna piloten – man är alltså bara två – skall tittas till med jämna mellanrum
    av en värdinna för att säkerställa att inte han också somnat. Ibland måste han
    väckas. Nyligen gjorde en yrvaken pilot en kraftig dykning för att undvika att
    krocka med planeten Venus som var på väg rakt emot honom. 16 skadade. Inte så
    himla bra, kan man tycka.

    I dagens ansträngda situation finns pilotföreningar som
    aktivt agerar för att skapa större säkerhetsmarginaler genom att ställa större
    krav på underhåll, utbildning och bränslereserver och vettigare
    tjänstgöringstider. Detta sker i förhandlingar med arbetsgivaren och påverkar
    sålunda utrymmet för andra förmåner, typ semestrar och löner. De facto köper
    man flygsäkerhet för sina egna pengar men det är ändå väl använda pengar, då
    chanserna att gå i pension och dessutom någorlunda välbehållen ökar. Det faktum
    att man önskar öka sina möjligheter att komma hem helskinnad har dessutom en
    oerhört gynnsam effekt på både plan och passagerare.

     

    Erfarenheten visar att i vissa miljöer – läs pressad
    ekonomi – är en väl fungerande fackförening för piloter den enskild mest flygsäkerhetshöjande
    faktorn alla kategorier.

    En klok bolagsdirektör – sådana finns – inser att en
    pilot som t.ex. inte önskar arbeta över 16 timmar i sträck är en klok pilot –
    sådan finns också.

    Som en parentes i samband med bränslereserver och även som
    en indikation på att industrin inte alls är lika smart som den ser ut, kan ju
    nämnas det hjärndöda i att skära ner på bränslereserver – och dricksvatten – för
    att spara vikt, samtidigt som man fraktar tre ton tax-free sprit i källaren,
    som sedan skall upp i stolarna på tillbakaresan (pre-pack). En helt onödig
    rundtur om man i stället fick plocka upp sin påse i ankomsthallen. All tax-free
    försäljning före flygning i. st. f. efter landning är för övrigt nästan lika
    korkad.

     

    I veckan som gick bröt förhandlingarna mellan Norwegian
    och dess Norska pilotförening, NPF, ihop. Stridsfrågan gäller bolagets uttalade
    strategi om att, över tiden, överföra alla piloter från fast anställning till
    kontraktsanställning. Syftet med denna strategi är att sänka Norwegians
    utgifter, genom att kostnader för skatter och sociala utgifter flyttas till
    individen, men också att avveckla fackföreningsanslutningen och
    ”besväret” med en kollektivavtalande part.

    Metoden känner vi igen från Avia Express försök att införa detta i Sverige
    under 2010. I Norge sker det hela gradvis. Piloter i Norwegian som
    t.ex önskar uppgradering, erbjuds att söka LOA för att sedan
    ”anlitas” som egenföretagare i sitt eget bolag, samtidigt som lön och
    ersättning betalas till konton utomlands. Nyrekryterade piloter får besked om
    att kontrakt (hemliga; enligt uppgift medför ett uppvisande av ett kontrakt
    omedelbart sparken) kommer att vara enda sättet att arbeta i Norwegian. Detta
    leder till en dumpning av såväl social trygghet som piloternas arbetsvillkor.

    NPF har utan framgång, genom sedvanliga förhandlingar och inom ramen för
    normala regler på arbetsmarknaden, försökt att förmå företaget att överge denna
    strategi.
    Förhandlingarna har brutit samman och en laglig strejk kan inte längre
    uteslutas.

    Norwegian är ett bolag som motverkar facklig styrka och som söker undandra sig
    det ansvar som andra arbetsgivare i Skandinavien uppvisar med följd att
    konkurrens på lika villkor blir en omöjlighet. Om Norwegian (eller något annat
    bolag för den delen) dessutom i framtiden råkar ut för en incident/accident
    kommer man med stor sannolikhet kunna härleda orsaken till överdriven sparkramp
    i bolaget och obefintligt fackligt stöd för piloterna. Utan sådant stöd för att
    inte hamna på någon ”shit list” så flyger man plan som borde stå på marken, man
    flyger när man är för trött eller sjuk och man har tar t.ex. inte adekvata
    bränslereserver. Som Ryanair, som enl. Landvetter-kontoret för tio år sedan
    bogserades in efter landning i Göteborg med snustomma tankar.

     

    Industrin är enastående på att lägga ner både möda och
    pengar på att utreda vad som hänt när det gått galet och att lära sig av
    misstagen. Blood money, sade någon. Att investera i att undvika olyckor p.g.a.
    tydliga hotbilder är en annan sak. Framtidens olyckor kommer inte att bero på
    bristande teknik. Man kommer att få problem orsakade av undermålig utbildning,  fatigue (extrem trötthet) och någon kommer
    förr eller senare att ramla ner av vanlig hederlig soppatorsk. Nyligen
    nödlandade tre Ryanair-plan i Valencia p.g.a. bränsle brist. USA har börjat
    ifrågasätta nuvarande arbetstider men givetvis först efter en dödsolycka. EU
    litar på bolagsdirektörerna.

     

    Som passagerare kan man bara blunda, ta ett järn – eller
    informera sig och rösta med fötterna.

    You get what you pay for. En flygpassagerare har rätt att
    kräva säkra, väl underhållna flygplan med pigga och krya besättningar (i ett av
    våra mesta lågprisbolag tas enligt uppgift en pilots anställning under
    omprövning efter tre sjukskrivningstillfällen), bemanning som inte ger
    piloterna mikrosömn på kort final och bränslereserver som ger utrymme för i
    alla fall en oförutsedd händelse. En extra pilot på en långflygning kostar per
    passagerare vid standardbeläggning 76 kr (1,5 stor stark) och 1 timmes extra
    bränsle på en kortflygning 2 kr.

     

    Låt oss som avslutning se på en utopi. Alla
    flygbolagsdirektörer enades om vettiga regler för underhåll, utbildning,
    tjänstgöringstider/bemanning, bränslereserver och allt som har med flygsäkerhet
    att göra. Alla som inte ville vara med fick inte tanka. Biljetten skulle bli
    dyrare. Men prisvärd.

     

     

  • Anonym

    Varför skall ett företag betala min utbildning om jag sedan inte jobbar kvar?
    Helt korrekt att de har 3år som minimi krav. Det skulle flygvapnet också ha, då hade vi inte haft så många avhoppade piloter. Då hade det inte funnits sådant överskott på piloter som några här påstår.  

    • Anonym

      Flygvapnets piloter har 10 årskontrakt, o får inte söka andra flygjobb under denna tid

      • Anonym

         Ja, och nu väntar vi bara på att Carolina skall komma upp med braskande rubriker om Flygvapnets slavkontrakt och yrkesförbud…

  • Anonym

    Facken måste ju se till att alla företag får likvärdiga kollektivavtal. Då hade den här SAS historien aldrig inträffat.
    Men nu har det istället varit så att lågprisbolagen kunnat konkurrera med SAS pga av lägre anställningskonstnader – vilket går på tvärs mot idén med facklig organisering.

  • http://twitter.com/Bollake LGHGLAIGHLUKGH

    Fackets uppgift numera består av att sitta o dricka kaffe dagarna lång i v’äntan på helgen..Sen man satte den den Estländska bygget i Blockad så har man inte gjort nånting för sina medlemmar dom sista åren Facket har spelat ut sin roll.70 st Danska flygvärdinnor har sagt upp sina jobb nu i veckan o tar heldre jobb på Macdonald än går med på lönesänkningar.Dom svenska borde ha gjort samma sak. Tyvärr så vek dom ner sig o nu kan alla bolag sänka lönerna med hotet om konkurs. Kan man inte betala riktiga löner ska man inte finnas till det förstör för alla andra seriösa flygbolag o dess arbetare.Se o lär ungdomar Facket ska ni inte gå med i köp heldre godis för pengarna det gör större nytta!

  • Anonym

    Den policy som Norwegian använder sig av, kontrakts anställning, är relativt vanlig inom flygbranschen, och kommer att bli betydligt vanligare i framtiden. Vad Norwegian gör är inte olagligt eller ovanligt. Vad är värst, inte betala skatt och betala sina egna sjuk och pensionsförsäkringar, eller betala 60% skatt och låta svenska politiker slösa bort dina pengar på allehanda trams och ändå låta dig betala dina vårdkostnader när du ligger på fattigstugan.

    • Anonym

       60% är väl blygt, 75% mera realistiskt.

  • http://www.facebook.com/marcus.westman.10 Marcus Westman

    Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara upprörande i detta kontrakt! Ordnar och betalar SAS boende för sina piloter på sina baser?

    • Anonym

      Det har nog SAS gjort, men knappast numera. Men den fråga som mest upprört Carolina är väl kravet på att folk skall stanna i tre år efter att dom fått typrating på Dreamlinern. Men Norwegian kan ju inte stå för utbildningen för andra flygbolag…
      Avtalet är helt ok, men det ger många ”klick” på Carolinas blogg att skriva om flygbolag.

  • Anonym

    Väldigt många oseriösa tyckare här, som inte känner till flygbranschen. Kommentar till hassehasse: Flygvapnet har 10års!!!! kontrakt med sina piloter. Det innebär att du är ”livegen” i 10år. Norwegian har ”Real Norwegian” som logo på sina flygplan. Dessutom 8 norska flaggor. Allt för att smörja dom nationalistiska norrmännen. Kommer man att fortsätta med denna logo nu när man skattesmiter till Thailand. Flyttar man kanske till Thailand för att våra myndigheter inte kan granska dem? Kommer man att använda samma metoder som Ryan där dom tvingar kaptenen att flyga med trasiga flygplan, annars får han sparken? Kaptenen får inte skriva upp flygplanets fel i logboken, för då kan det synas vid en myndighetsinspektion. Detta är ju inget som allmänheten, eller proffstyckarna i detta forum känner till, så de flesta tror ju att det är säkert att flyga med Ryan, eftersom dom heller inte rapporterar incidenter till myndigheterna. Att flyga med Ryan innebär en avsevärt förhöjd säkerhetsrisk. Hoppas inte Norwegian går mot samma utveckling. Men det börja verka oseriöst. Vågar nog inte flyga med dom under dessa premisser. Håller mig nog till dom större etablerade bolagen i Europa.

  • Anonym

    Tack för din genomlysning!
    Det dröjer nog, kanske aldrig inträffar, att skandinaviska medborgare väljer efter arbetsförhållanden.

  • Anonym

    Tack för din genomlysning!

    Tror dock att varje skandinav bara kikar i plånboken. Man har fullt upp med annat.

  • http://twitter.com/OlleSten10 Olle Stenssen

    Se på villkoret 9 : No criminal record No accident/ incident report. Här är framtiden när det gäller flygsäkerhet och lågprisbolag. En viktig del i arbetet med att förbättra flygsäkerheten är rapportering av de incidenter som inträffar i luftfarten. Vem vill rapportera sådana när man inte får jobb efter detta? Det verkar som man jämställer ett brott med en rapporterad incident.. Det är ju inte ens säkert att man är vållande. De större nätverksbolagen uppmanar piloterna att rapportera incidenter, det är med stor sannolikhet därför dessa har ett större antal rapporterade incidenter än low cost carriers.

  • Anonym

    Detta är I mina ögon ett innom branchen bra kontrakt. De betalar faktiskt tillbaka för utbildningskursen över 3 år. Det mest vanliga är att piloten själv får stå för kursen utan tillbaka betalning. Dvs kravet är att man ovanpå sin dyra flygutbildning måste ha gjort utbildningskursen på flygplanet. De flesta utbildningskurser för alla av Norvegians 737 piloter har inte bekostats av Norwegian. Problemmet I det här fallet är att flygplanet är så nytt att ingen skulle betala för en utbildningskurs när det finns väldigt få arbetsgivare man kan jobba hos I fall man får lov att sluta sin kontraktanställning hos Norwegian…

    • Anonym

       Man skulle också kunna vända på problemet. Med tanke på antalet beställningar på det här flygplanet kommer den pilot som har utbildningen att ligga väldigt bra till för anställning på andra bolag. Med en utbildning betald av Norwegian!

  • http://snowrollersden.blogspot.com Nicewriter

    Sverige var alltså sin tids USA, redo att slå till innan någon gjorde nåt på det egna territoriet igen.

  • Anonym

    Många säger ju att religion är det som skapat mest krig och elände i världen, men detta är ju ett exempel på att så inte är fallet. Människans maktbegär och girighet har alltid varit den starkare drivkraften, medan religion ofta har varit ett ypperligt svepskäl.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=1191972045 Gabriel Stein

    För den som är intresserad spelar Mantuanska tronföljdskriget en viktig roll i Alexandre Dumas bok Den Röda Sfinxen, där kardinal Richelieu till skillnad mot i De Tre Musketörerna, är hjälten. Boken handlar också om de långa näsornas dag; och har en underbar fiktiv brevväxling mellan Richelieu och Gustav II Adolf.

  • Anonym

    Dick Harrisson!
    För mig ser det ut som att du har lite fel när det gäller genealogin för Gonzagas om du vill
    så kan jag skicka över ett overifierad stamträd över Gonzagas. Duca Vincenzo I hade 8 barn inom äktenskapet och ytterligare i barn utom. Vincenzo I dog 16120209 hans äldste son och arvtagare Francesco Iv dog 16121222 hans andra 2 söner Ferdinando I och Vincenzo Ii var båda cardinaler och avsade sig markisatet och titeln. Titeln ärvdes senare av Charles de Never av släkten Gonzaga kusin till Vincenzo I. Vincenzo I var den nästnäst siste på Mantuas tron från huvudlinjen.

    • Anonym

      Jag tror att det i texten skett en sammanblandning av Carlo I och Carlo II, d.v.s. den Karl av Nevers som uppträdde som tronpretendent 1627 blev Carlo I medan den som gifte sig med Maria av Gonzaga var hans son Carlo II.

      • Anonym

        Men de är alla av släkten Gonzaga. Carlo I var ju kusin till Vicenzo I.

        • Anonym

          Vincenzo I, död 1612, följdes av sönerna Francesco (död 1612), Ferdinando (död 1626) och Vincenzo II (död 1627).

          • Anonym

            var det inte det jag skrev????

  • Pingback: Apple is Evil. | Apprikos

  • Harald Arvidsson

    Vill du se en satir över socialdemokrater och deras ”ideologi” kan du gå in på den alldeles nystartade Facebook-sidan ”Vi Sossar”. Teckningarna är utförda av Harald Arvidsson och finns ej publicerade på annat sätt. (OBS! Sidan är en Community och har alltså inte något kommersiellt stöd eller syfte.)
    https://www.facebook.com/visossar?ref=hl

  • Aha

    Listigt av Larsson att beskriva Perssons engagemang i vinstdrivande välfärdsföretag så att Persson, med rätta, framstår som en hycklare.

  • Kjell Jonas Jemt

    det är inte olagligt att vara pedofil Zorea, så det är inte unket att tala om frihet det är däremot olagligt att utföra Övergrepp på barn precis som det borde vara.

  • http://www.google.com john olsson

    You must be joking, right?

  • Alpha Centauri

    Jo, det är förvånande hur man kan vara så omedveten om så basala fakta som grundläggande fysiologi (som man lär ut i lågstadiet här om ungarna inte fattat det redan). Problemet med USA är bristen på utbildning som visar sig även hos beslutsfattare på hög nivå, De själva anser att det är ett problem.

  • Anonym

    Skulle SvD ljuga om detta? Det är naturligtvis sant. Juholt hade aldrig kunnat matcha ett sådant utspel. Hur har Akin kommit så långt i politiken med så konstiga åsikter har han mycket pengar eller är konkurrenterna ännu mer korkade. Det är lätt att vara bäst bland de sämsta.

  • Oxen Se

    problemet är att vi kan skippa det nordiska välfärdsystemet om alla gör som dessa personer. Jo jag vet att många hellre ser en värld där alla sköter sig själv. Märkligt nog gör dessa människor det plus utnyttjar det generella välfärdsystemet. De flesta vill ha ett tryggt välfärdssystem i botten. Därav att vi accepterar ett skattetryck på 75%. Tyvärr så blir naiva människor som jag själv lurade då -80-90 och 00 talets regeringar gett sig den på att göra Sverige fattigare genom att leka socialbyrå. Så det blir nudlar vid pension… skall bara sörja för bankVDarnas pensioner först.

  • Anonym

    Skillnaden är väl att många piloter redan har skulder på mellan 1-2 miljoner efter färdig utbildning. Nu är dock inte SAS piloterna nyutbildade eller har dom problemen. Så är det dock för Ryanair som till huvuddel anställer många nyutbildade piloter och som ska kunna gå i god för 20,000 Euro på banken. 

  • Anonym

    Nu bygger ju ett fungerande samhälle på att företag och individer betalar skatt, även om sosse-Sverige tog det till perversa nivåer, men du kan ju inte försvara rent bedrägeri och skatteplanering när du ser det?

  • Anonym

    Nu bygger ju ett fungerande samhälle på att företag och individer betalar skatt, även om sosse-Sverige tog det till perversa nivåer, men du kan ju inte försvara rent bedrägeri och skatteplanering när du ser det?

  • Anonym

    Det är ju märkligt att jag bara betalar 50 % i skatt på 122.000 kr i månadslön enligt tabell 34. Och min kollega som tjänar 2.575.000 kr/mån betalar bara 59 % enligt samma skattetabell.  Vilken tabell betalar ni skatt efter?

  • Anonym

    Det är ju märkligt att jag bara betalar 50 % i skatt på 122.000 kr i månadslön enligt tabell 34. Och min kollega som tjänar 2.575.000 kr/mån betalar bara 59 % enligt samma skattetabell.  Vilken tabell betalar ni skatt efter?

  • Anonym

    Det är ju märkligt att jag bara betalar 50 % i skatt på 122.000 kr i månadslön enligt tabell 34. Och min kollega som tjänar 2.575.000 kr/mån betalar bara 59 % enligt samma skattetabell.  Vilken tabell betalar ni skatt efter?

  • Anonym

    Vari ligger i det här fallet bedrägeriet?
    Och är vi inte alla skatteplanerare? Skatteplanerande är enligt min definition helt lagligt. Eller hur definierar du skatteplanering?

  • Anonym

     Man undrar ju då varför unga människor sätter sig i skuld för att få jobba på dessa eländiga villkor…
    SAS piloter har ju med något enstaka untantag fått sin utbildning gratis, antingen genom flygvapnet eller på den av staten drivna trafikflygarhögskolan i Skåne. Vilket väl får anses som en ren subvention till detta bolag.

  • http://www.sonicyouth.com/dotsonics/kim/ Kim Gordon

    Det går att utbilda sig till pilot på Lunds Universitet på samma villkor som vilken annan universitetsutbildning som helst.

  • http://www.sonicyouth.com/dotsonics/kim/ Kim Gordon

    Det går att utbilda sig till pilot på Lunds Universitet på samma villkor som vilken annan universitetsutbildning som helst.

  • Anonym

    En bekant betalade 500 000kr för sin utbildning.Men han är väldigt smart.Har aldrig riktigt förstått varför han valde flyget.

  • Anonym

    En bekant betalade 500 000kr för sin utbildning.Men han är väldigt smart.Har aldrig riktigt förstått varför han valde flyget.

  • Anonym

    Din lön är inte bara 122´ utan därtill kommer arb.givaravgiften, du betalar även skatt på varorna du köper, diverse straffskatter för energin du konsumerar, osv… 

  • Anonym

    Din lön är inte bara 122´ utan därtill kommer arb.givaravgiften, du betalar även skatt på varorna du köper, diverse straffskatter för energin du konsumerar, osv… 

  • Anonym

    Finner det osannolikt att du har den lönen som du beskriver.Som f-skattare med mindre lön så har jag i.a.f
    kunskap om skattetabellen.De flesta löntagare i Sverige ser bara skatten som de själva betalar.Förmodligen därför att de flesta finner sig i denna politik.P.g.a okunskapen som är stor.Vi i Sverige som vet allt,utom vad vi betalar i skatt och vad det går till.

  • Anonym

    Inte bara socialbyrå, de är ganska duktiga på att berika sig själva och bra mycket annat onödigt. Tex är varje biljett som säljs till kungliga operans föreställningar subventionerade med ca 1500kr/biljett av staten. Detta anser jag onödigt, låt de som vill betala massor eller donera till den istället. Ingen dör om den går i konkurs.
       
     I och med hur socialbyrån och allt annat sköts så anser jag att staten har diskvalificerat sig själva för rollen att förvalta mina pengar (kan även ses som stöld med en liten muta tillbaka för att tysta kritikerna). Minska staten och ge oss frihet istället för den totalitära demokratin vi idag hjärntvättas till att älska.

  • Anonym

    Förutom att man där går på betyg, dvs 22,0 / 22,0 och där inte begåvning av flygaregenskaper spelar någon större roll vid antagning.  TFHS ska dessutom läggas ner och bli privat och att några få gratisplatser ska delas mellan Scandinavian Aviation Academy och TFHS. Känns stabilt. 

  • http://www.sonicyouth.com/dotsonics/kim/ Kim Gordon

    Att flyga trafikflyg är inte luftakrobatik. Begåvning med avseende på flygaregenskaper, haha!

  • Anonym

    Är du dum på riktigt eller spelar du bara dum? Simultankapacitet, spatial förmåga, slutledningsförmåga, handlingsförmåga och utvärderingsförmåga är bara några saker en pilot ska kunna handskas väl med. 

  • Anonym

    Är du dum på riktigt eller spelar du bara dum? Simultankapacitet, spatial förmåga, slutledningsförmåga, handlingsförmåga och utvärderingsförmåga är bara några saker en pilot ska kunna handskas väl med. 

  • Anonym

    Är du dum på riktigt eller spelar du bara dum? Simultankapacitet, spatial förmåga, slutledningsförmåga, handlingsförmåga och utvärderingsförmåga är bara några saker en pilot ska kunna handskas väl med. 

  • http://www.sonicyouth.com/dotsonics/kim/ Kim Gordon

    Källa för att det skulle vara någon avgörande skillnad på, säg en sjökapten och en trafikflygspilots behov av dessa förmågor?

  • Anonym

    30 dagars semester har troligen att göra med att piloter generellt sett jobbar oavsett veckodag eller helg inklusive alla röda dagar. Så stället för att få ledigt på de röda dagarna så får en pilot en semesterdag som de får försöka ta ut vid annat tillfälle.

  • Anonym

    Nej det behöver du inte. Ryanair sa ju att flyg inte är annat än en buss med vingar…

  • Anonym

    Tilly gick i en skola i Köln som drevs av Jesuiterna. Men var aldrig medlem i Jesuit ordern och inte heller munk i någon annan ordern.

Nyhetsrummens ”sista lejonkung”

porträtt

Watergate blev Bradlees höjdpunkt.

Eniros vd: ”Jag ser
inga röda flaggor”

Krisbolag

Stefan Kercza är inte orolig.

Så ska han säkra
Ericssons framtid

Intervju

Hans Vestberg om det nya spåret.

Svenska dykbåtar
går på export

U-farkoster

”Vi säljer inte till Ryssland.”

Anders Magnerfelt, fd attackdykare i försvarsmakten, nu testansvarig och Carl Runemar, affärschef. Bildspel

Bildspel: Så ser farkosterna ut

Här kan du se SvD Näringslivs bilder på dykbåtarna.