Annons
X
Annons
X

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

FÖRÄNDRINGAR På gårdagens utvecklarkonferens F8 presenterade Facebook en hel del förändringar av tjänsten, enligt många de största förändringarna hittills.

När Facebook genomför förändringar på sajten – små eller stora, bra eller dåliga, snygga eller fula – så möts de av ett ramaskri från upprörda användare. Sedan tar det ett par dagar innan tystnaden återvänder och användarna fortsätter leva sina digitala liv som vanligt.

Det är ett problem som de flesta webbtjänster brottas med – alla förändringar som på något sätt kräver att användaren förändrar sitt sätt att använda tjänsten, eller kräver att de tänker om hur de ska använda den, möter motstånd. Det gäller oavsett om det är en flyttad knapp, en ny rubrik eller större förändringar. Generellt gäller dock att ju större ingrepp, desto större och starkare blir klagokören.

I så fall skulle Facebook sitta duktigt illa till. Gårdagens nyheter är nämligen de största förändringarna som företaget genomfört av sin tjänst.

Profilen blir en tidslinje. Den kanske största och mest iögonfallande förändringen är att Facebook tänkt om hela grundidén om hur profilsidan ska vara uppbyggd. Den nya versionen är mer grafisk och uppbygd som en tidslinje – som ett arkiv över ens liv på det sociala nätverket, ett slags pågående onlinebiografi – snarare än som det gamla flödet med staplade statusuppdateringar parat med statisk information om vem jag är, var jag jobbar och vilka sidor jag ”gillar”.

Realtidsuppdateringarna i hörnet. Den här ”tickern” har redan petats ut till de flesta användare – varje gång man kommenterar någons statusuppdatering eller går något i en app eller webbtjänst som är kopplad till Facebook så dyker det upp i en ruta uppe i högra hörnet snarare än i det vanliga flödet. Ett slags mini-Facebook i realtid inne i det vanliga Facebook, om man så vill.

Open Graph. Den nyhet som beskrevs i vagaste ordalag under presskonferensen är också den nyhet som har störst potential att påverka det övriga internet, utanför Facebooks egna väggar. Genom åren har Facebook gjort flera försök att göra sajten till något mer än bara ett traditionellt community, gjort flera försök att bli en mer relevant aktör på internet i sin helhet. PR-haveriet kring Beacon och hur det var kränkande mot den personliga integriteten är kanske det bästa exemplet.

Open Graph är Facebooks senaste försök att utöka själva upplevelsen av sajten. Men istället för att smyga efter användaren in på andra sajter på nätet som man gjorde med Beacon så handlar Open Graph om att släppa in innehåll från andra aktörer rakt in  i flödet på Facebook.

Det handlar om att få mer material att fylla den nya tidslinjen med och att göra det utan att användaren själv aktivt behöver göra det med statusuppdateringar och postade bilder eller länkar. Open Graph är också en lösning som gör att Facebook slipper bygga egna tjänster och slipper vara beroende av att utvecklare bygger tjänster direkt för Facebook. Befintliga tjänster kan kopplas upp mot Open Graph och bli sociala objekt med relativt begränsade ansträngningar.

Till exempel är Spotifys klient numera integrerad med Facebook. Det gör att deras klientmjukvara kan styras direkt från Facebook för att spela upp musik och att den musik man lyssnar på automatiskt vidarebefordras till din Facebookprofil. Om man väljer att låta den göra det, givetvis.

Brittiska Guardians nylanserade app är ett annat exempel. Som läsare behöver man inte längre lämna Facebook för att läsa eller rekommendera artiklar för andra.

I takt med att allt fler ansluter sig kommer Facebook att bli en enorm samlingsplats för alla typer av innehåll. Facebook kan mycket väl utvecklas till en central plats för all form av kultur- och nöjeskonsumtion på nätet och då behöver användarna ytterst sällan lämna sajten. Som användare kommer man också att kunna skräddarsy precis vad som kommer att visas för andra och vilka som kommer att kunna se vad.

Det här är inte bara kosmetiska förändringar, som kräver en period av tillvänjning. Det här är saker som ställer nya krav på användarna och som sannolikt kommer att kräva mer tid och mer aktiv närvaro på sajten.

Men det är nog precis vad Facebook behöver i förlängningen. Fram till dags dato har man etablerat aktiva kontakter med fler än 800 miljoner användare, på närmare 80 språk. Men att bara etablera nya kontakter är en sak, att bygga hållbara relationer med dem är en annan. Som upplevelse har Facebook stagnerat den senaste tiden. Relationerna har gått i stå och för många har de dagliga besöken på sajten varit mera av plikt och gammal vana än genuint intresse.

Det kan mycket väl förändras. Men nya Facebook kräver också mer av oss användare, inte minst har det en omättlig aptit på information om våra liv. Frågor om personlig integritet och vem som har kontroll över och tillgång till vår information lär bli ännu vanligare.