Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

Återförsäljarkedjan Phone House har gjort en sammanställning av de mest sålda abonnemangen i deras butiker under februari i år och jämfört med samma månad förra året. Slutsatsen är tydlig: Våra mobilabonnemang får kosta allt mer.

Förra året hamnade medelkostnaden för de 12 mest populära abonnemangen på 167 kronor i månaden med 499 kronor som högsta månadskostnad. I år är medelkostnaden för ett nytt abonnemang 290 kronor i månaden och det dyraste abonnemanget på topp-12 kostar 699 kronor i månaden.

Slutsatsen man kan dra är väldigt enkel och den viktigaste anledningen till det egenligen självklar. Vi är beredda att lägga allt mer pengar på mobiliabonnemang och vi gör det för att vi vill ha smarta telefoner, som både är dyrare i inköp (läs högre månadsavgift på abonnemanget) och som man vill ha ett dyrare abonnemang med datatrafik till.

Phone House räknar visserligen inte in rena avbetalningar på telefoner i statistiken, alltså det som ofta kallas ”förhöjd månadsavgift”. Men i många av de dyrare abonnemangen, hos exempelvis 3 och Telenor så är kostnaden för telefonen inbakad i månadskostnaden.

Det är lätt att tolka siffrorna som ett styrkebesked från mobiloperatörerna. Men det är inte alls säkert att en högre fast månadsavgift innebär en högre totalkostnad varje månad. Många överskrider inte de samtalsminuter och sms som ingår i månadsavgiften. För billigare abonnemang lär det vara en ganska liten andel som gör som min pappa, som troget betalar in sina 25 kronor varje månad för sin telefon som i princip bara används till att ta emot samtal och ta emot sms.

För de allra flesta är mobiltelefonen en betydligt viktigare del av livet än så; som socialt verktyg, som arbetsverktyg och som statusmarkör. Det har inte gått operatörerna förbi och just nu pågår en kapplöpning om att sätta ihop det mest attraktiva paketet med smarta telefoner och fastprisabonnemang.

Samtidigt höjs röster i branschen om att det börjar bli dags att byta strategi, att det inte är hållbart i ett längre perspektiv med fastprisabonnemang över huvud taget. Men som vanligt gör man bäst i att inte vara alltför petig när man jämför det som sägs med det som faktiskt görs.