Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

Den nya spelvärldens största framgångssaga, amerikanska Zynga, har köpt OMGPOP, utvecklaren bakom omåttligt populära Draw Something. Enligt uppgift landar köpeskillingen på drygt 200 miljoner dollar.

Den digitala Pictionary-varianten Draw Something är en närmast osannolik framgångssaga. OMGPOP har släppt en bit över 30 spel tidigare och har sedan tidigare försökt få fart på konceptet bakom Draw Something på Facebook. Det var först när spelet släpptes till IOS och Android tog det fart ordentligt och i dag har det laddats ner över 30 miljoner gånger. Spelare i fler än 80 länder världen över har skapat fler än en miljard teckningar.

Att företaget bakom skulle bli uppköpt har varit i rykteskvarnen ett bra tag och att det skulle bli just Zynga som köpte det är knappast oväntat. Zynga har varit väldigt aktiva på uppköpsfronten, under förra året köpte man bland anant upp Bonfire Studios, den sociala webbläsaren Flock och Newtoy – utvecklarna bakom Words With Friends. Enligt teknikbloggen Techcrunch betalar Zynga totalt närmare 210 miljoner dollar för OMGPOP.

Det är mycket pengar för en spelutvecklare som bara haft en riktig hit, även om det råkar vara en väldigt stor framgång.

Men Zyngas största bidrag till spelvärlden är inte innovativa spelidéer, kreativ speldesign eller om spelkvalitet i den traditionella meningen. Zyngas verkliga bidrag till spelvärlden handlar om mätbarhet – företaget håller järnkoll på varje sekund i sina spel och vet precis vilka händelser i sina spel som gör att folk kan ge upp och lämna det till förmån för något annat. De gör konstant små förändringar i spelmekaniken för att hålla kvar spelarna ett tag till och om de väl vill lämna så har Zynga ett så stort utbud av andra spel att erbjuda – och de är bra på att marknadsföra dem – att det är sannolikt att någon som tröttnat på Cityville ger Castleville ett försök, eller hittar till Words with Friends eller något annat av företagets spel.

Det är väldigt genomtänkt, för att inte säga utstuderat. Och det fungerar. På Facebook finns några andra utvecklare som lyckats få till ett, kanske ett par, spel som nått upp till Zynga-nivå. Men ingen kommer i närheten i den totala sammanställningen.

Zynga är så stora att de blivit en faktor inför Facebooks kommande börsnotering – det sociala nätverket anses för beroende av spelutvecklaren.

Det finns gott om anledningar till varför Zynga vill köpa OMGPOP och Draw Something. Det är ju trots allt det största spelet just nu och även om Zynga har en tradition av att bygga egna varianter av framgångsrika spelkoncept så har OMGPOP haft flera år på sig att bygga ett team av utvecklare och designers. Där borde rimligtvis finnas en del talang som kan göra nytta även i framtiden. Men affären handlar inte bara om att köpa in talang, eller ens om en jätte som köper en utmanare för att man känner sig hotad. En viktig faktor är de tiotals miljoner människor som spelar Draw Something.

De är precis de människor som Zynga vill nå ut till med sina andra spel. Med Draw Something får de en utmärkt plattform för att sälja in sina nuvarande och sina kommande produkter. Och med deras noggranna mätmetoder och övertygande marknadsföring lär de locka en hel del nya spelare den vägen också.

 

Fler bloggar