Annons

Adam Erlandsson om digitala trender

Adam Erlandsson

Adam Erlandsson

FACEBOOK Mark Zuckerberg och hans Facebook har förändrat sitt annonssystem Beacon. Numera kan användare enkelt välja bort möjligheten för andra sidor att skicka nyheter till sin profil. En helomvändning, som dessutom ackompanjeras av en ursäkt.

I ett blogginlägg förklarar Zuckerberg hur de tänkte med Beacon. Han ber också om ursäkt för hur de hanterat frågan:

”Vi gjorde många misstag när vi skapade den här funktionen, men vi har gjort ännu fler med sättet som vi hanterat dem på. Vi gjorde helt enkelt ett dåligt jobb med den här lanseringen och jag ber om ursäkt för det.”

Mark Zuckerbergs mea culpa kan ses som ett steg i rätt riktning, att man insett sina misstag och kommer att tänka mer på användarnas behov i fortsättningen. Men det kan lika gärna ses som ren damage control.

Beacon höll på att bli en riktig pr-mardröm för Facebook och i det här läget var en reträtt den enda riktigt möjliga utvägen.

Frågan är om det verkligen hade behövt gå så långt. Facebooks största misstag i det här är inte annonssystemet i sig. Den stora tabben kom i det ögonblick man bestämde sig för att tiga ihjäl Beacons spionerande funktioner.

Öppenhet och transparens bygger förtroende gentemot användarna. Att tiga om känsliga funktioner och dessutom lämna rena lögner som svar på direkta frågor raserar det förtroende som byggts upp.

Titta på ett företag som Google. Sökjätten har minst lika stora möjligheter att spionera på sina användare och tack vare användarknutna tjänster som Docs och Gmail kan de också knyta surfstatistik och liknande till enskilda individer, Men de har en helt annan öppenhet.

Kolla på hur försiktiga Youtube var med att ta in annonser. Titta på sökjättens rekrytering av Peter Fleischer som ansvarig för frågor som gäller den personliga integriteten. Man hymlar inte med att frågan är en av de verkliga stötestenarna för företagets framtid. Man vet att om användarna inte litar på Google längre, så kommer de att sluta använda tjänsten.

Som användare är det nämligen i princip omöjligt att ta reda på exakt vilken information som finns lagrad om ens förehavanden på internet. Man kan däremot välja vilka sajter och tjänster man vill lita på.