Spelbloggen

Daniel Goldberg

Daniel Goldberg

Sonys Playstation Vita har inte haft det lätt. När konsolen släpptes i fjol lovordades den som den mest kraftfulla bärbara spelmaskinen någonsin. Jag jämförde den med en Formel 1-bil vid lanseringen.

Sen gick det som det gick. Spelen lyste med sin frånvaro, och den nya maskinen fick föra en tynande tillvaro i skuggan av Nintendos enormt mycket mer framgångsrika Nintendo DS. För att inte tala om mobilplågor som ”Wordfeud” och ”Angry birds”, som i stort har ersatt dedikerade spelkonsoler som medelsvenskens favoritplattform i väntan på tunnelbanan, bussen eller tåget.  Visst, det är orättvist att likställa en telefon som Iphone med en maskin som Playstation Vita – alla som provat vet att mobilens klumpiga pekskärmar inte går att jämföra med ordentliga styrspakar och knappar – men för en överväldigande majoritet av befolkningen var det ett substitut som räckte väl. Vita-försäljningen sjönk som en sten efter lanseringen, även i hemlandet Japan (som annars alltid varit Sonys starkaste fäste). Hösten 2012 sålde till och med föregångaren, den åtta år gamla Playstation Portable, bättre.

Men nu börjar det hända saker. Sony tycks fast beslutna att väcka liv i Playstation Vita, och en rad spännande nysatsningar gör att jag tror de har en god chans att lyckas.

För det första tycks Sonys nyvunna förkärlek för indiespel gälla även det bärbara formatet. De senaste månaderna har SvD-favoriter som ”Rymdkapsel”, ”Hotline Miami” och ”Thomas was alone” alla dykt upp som nedladdningsbara titlar på Playstation Vita. Samtliga är inte bara utomordentligt bra spel, utan också betydligt billigare än de Vita-spel som säljs i butik. Att jämte fullpris-spelen också erbjuda alternativ till telefonernas sju- och femtonkronorsappar tror jag är nödvändigt om Playstation Vita ska ha någon framtid.

Den andra, minst lika spännande satsningen kräver en Playstation 4 för att komma till sin rätt. Sonys “remote play”-standard påminner inte så lite om det Nintendo gör med Wii U: Istället för att spela på tv:n kan du skicka bildsignalen från din Playstation 4 till Vita-konsolen i dina händer. Tekniken finns även i vissa Playstation 3-spel (exempelvis i “Ico” och “Shadow of the Colossus”), men enligt Sony ska nästan alla Playstation 4-spel komma med stöd för den. Potentialen, inte minst om du (liksom jag) bor i ett hushåll där det ständigt gnabbas om vem som ska få använda tv:n i vardagsrummet, är enorm. Det är också ett smart sätta att skapa synergier mellan plattformarna: Playstation Vita blir både en intressant plattform i sig, samt ett komplement till konsolen du har under tv:n.

Sammantaget är det en slående helomvändning som pågår. För ett år sedan kändes Playstation Vita som marknadens minst intressanta spelkonsol. Idag är det snarare tvärtom. Det återstår att se om Sonys nya strategi ger önskat resultat, men en sak är säker: När jag förbeställer min Playstation 4 kommer även en skinande ny Playstation Vita att följa med mig hem från butiken.

/Daniel (@danielg0ldberg)

Fler bloggar