Annons

Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

I mars, närmare bestämt på internationella kvinnodagen, skrev jag en krönika om den skeva representationen av kvinnor i spelbranschen och hur kvinnor framställs i spelen. Just då hade Anita Sarkeesian, videobloggaren bakom Feminist Frequency, precis släppt den första delen av sin filmserie ”Tropes vs. Women in video games”, där hon analyserar ”kvinna-i-nöd”-klichén.

Den 28 maj släpptes äntligen den mycket efterlängtade uppföljaren, ”Damsel in Distress: Part 2”. Medan den första delen främst handlade om att studera klichéns historiska ursprung och användning i tidiga spel, fokuserar del två specifikt på våld mot passiva och hjälplösa kvinnor i nyare spel.

Den här videon visar upp hur slentriansexism och även misogyn framställning av kvinnor präglar många spel. Sarkeesian varnar också, både på sin sajt och i filmen, känsliga tittare och barn för otäcka scener – många filmsekvenser är explicit blodiga och våldsamma mot kvinnor.

Jag vill dock understryka vikten av att se Sarkeesians ”Damsel in Distress”-videor, och hur viktigt det är att spel analyseras på det här viset. Hur roliga spel än kan vara dras de ofta med problem. Inte minst våldsromantik, sexism och framställningen av kvinnor som underordnade och hjälplösa. Förhoppningsvis kommer den här filmserien få genomslag hos i alla fall några av de företag som gör dessa spel.

Del tre av ”Damsel in Distress” ska knyta ihop säcken för ”kvinnor-i-nöd”-temat, bland annat genom att undersöka spel som försöker att ändra på klichén.