X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I veckan är det ett år sedan Facebook annonserade miljardköpet av fotoappen Instagram.

Tre nya filter, ett par förbättrade funktioner, en djupare integration med Facebook, användarstorm efter ändrade användarvillkor och 70 miljoner nya användare. Det är i stort vad som har hänt på ett år.

Medgrundaren till Instagram Kevin Systrom har hållit vad han lovade vid den här tiden förra året, att appen skulle fortsätta vara fristående. Men än så länge tjänar Facebook inga pengar på Instagram.

Priset Facebook betalade för fotoappen var högt. En miljard dollar, cirka sju miljarder kronor, var utgångssumman som till slut landade på 736,5 miljoner dollar (eftersom en del av transaktionen var i aktier och Facebooks aktiekurs hade gått ner), cirka fem miljarder kronor, när köpet genomfördes.

För Silicon Valley hade det ett stort symbolvärde. Det ingöt hopp i entreprenörer som många av dem drömmer om att ”göra en Instagram”. När appen köptes satt Kevin Systrom och Mike Krieger med några anställda i ett litet kontor i South Park i San Francisco. Så fort köpet var klart flyttade de till Facebooks campus i Menlo Park.

Sedan dess har marknaden svalnat, investerare är lite mer restriktiva med sina pengar och Facebooks börsintroduktion i maj förra året tog musten ur värderingarna. Samtidigt ryktades det bara i förra veckan att Google var på gång att köpa meddelandetjänsten Whatsapp för just en miljard dollar, även om det sedan dementerades av Whatsapp.

Pengarna finns där om tjänsten är rätt. Och vissa menar att Mark Zuckerberg blev paranoid och skyndade sig att haffa Instagram, som annars kunde köpas upp av konkurrenter som Google och Twitter. Trots medgrundaren Kevin Systroms dementi om att Twitter skulle ha lagt ett bud på fotoappen så har inte Twitter-grundaren Jack Dorsey, som gjorde en tidig investering i Instagram, inte ”instagrammat” sedan den nionde april förra året. Samma dag som Facebooks köp av Instagram blev officiellt.

Läs mer: I huvudet på Instagram-miljardären

Men tillbaka till att Instagram inte har tjänat några pengar än. Det har hela tiden varit planen att göra det, har Kevin Systrom sagt. De ändrade användarvillkoren i mitten av december, som mottogs med protester från användarna då de skulle kunna tolkas som att deras bilder kunde säljas vidare, var ett steg mot det. Där stod bland annat att användarnamn, gillanden och foton skulle kunna få användas i annonser, likt sponsrade annonser på Facebook.

Läs mer: Instagram har snart rätt att sälja dina foton

Men Instagram gick användarna till mötes och backade tillbaka bandet. Kevin Systrom meddelade att man tog tillbaka den gamla skrivningen (där det i och för sig också ingår annonsering), och skulle återkomma när det fanns mer fasta planer på hur annonsaffären ska se ut.

Läs mer: Instagram: ”Vi har inte för avsikt att sälja era foton
Läs också:
Instagram-röran

Användarnas protester kan ha del i att Instagram bidar sin tid. Det handlar om den eviga balansgången mellan att behålla användarnas förtroende och samtidigt tjäna pengar. Facebook tänjer gärna på gränserna där, men verkar låta Instagram få ligga lågt för tillfället. Med det sagt så finns det säkerligen planer. Kanske får vi se en version av så kallade ”promoted posts” i våra Instagram-flöden, där företag postar foton med annonsbudskap. Eller sponsrade foton i Instagrams ”Explore”-flik. Sedan i början av februari kan man också gå in på Instagram-konton på webben där det finns plats för annonser.

Och det finns några användare att annonsera för. Nämligen 100 miljoner aktiva användare i månaden som postar mer än 40 miljoner foton per dag.

Läs mer: Han har 235 000 följare på Instagram

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson