X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Kevin Systrom och Mark Zuckerberg träffades första gången på Stanford Universitys campus under Facebooks tidiga dagar. Kevin Systrom var student där och jobbade vid sidan om med en sajt som han beskriver som ett ”Craigslist för studenter”. Mark Zuckerberg hade flyttat in i ett av studenthusen för att bygga vidare på Facebook därifrån.

De stötte på varandra där på campuset och pratade om sina projekt, och Mark Zuckerberg sa: ”du borde komma och kolla på vad jag jobbar med”. Kevin Systrom funderade på att söka sommarjobb på Facebook, men hans mentorer och andra runtomkring honom sa: ”det är bara en fluga”.

– Det var så jag träffade Mark, säger Kevin Systrom från en scen i området SOMA, söder om Market Street, här i San Francisco.

I kväll har han gjort sitt första officiella framträdande sedan Facebook köpte Instagram i april i år, fotoappen som han grundade tillsammans med Mike Krieger 2010. Han satt i heta stolen hos journalisten Sarah Lacy, som driver teknikbloggen Pando Daily och ordnar event som kvällens Pando Monthly, men verkade inte nämnvärt påverkad av situationen utan var avslappnad och lockade publiken till många skratt.

När jag drog igång Silicon Valley-bloggen i april i år var det mycket snack om Facebooks miljardköp av Instagram. Nu slutade det inte på en miljard, utan 715 miljoner dollar (runt 4,9 mdkr), i och med att Facebooks börsvärde har gått ner. Det för ett bolag som året innan hade värderats till runt 100 miljoner dollar (runt 680 miljoner kronor), enligt Business Insider.

Kevin Systrom är alltså en rik man. Men under de två timmarna han sitter där på scenen gör han i princip allt för att övertyga publiken om att pengar inte är hans drivkraft.

– Jag ska inte vara blyg och säga att sälja för en viss summa pengar inte är häftigt. Det är fantastiskt. Men på samma gång, det är inte varför du går upp på morgonen, säger Kevin Systrom.

Han hävdar att han går till jobbet med samma intensitet i dag som innan köpet, men Sarah Lacy, som har upplevt när teknikbloggen Techcrunch såldes till AOL när hon jobbade där, tror honom inte och han säger:
– Vi siktar på något större än att bara få ut cash.

Visserligen har Instagram hittills haft 0 kronor i intäkter, men grundarna tog in kapital i några omgångar och var uppvaktade av köpare från flera håll, som av Google och Twitter, om man ska tro ryktena.

– Hade du ett bud från Twitter, frågar Sarah Lacy.

– Nej, svarar Kevin Systrom.

Men mer än så vill han inte uttala sig om. Han och Twitters medgrundare Jack Dorsey är gamla vänner och han säger att medierna hittar på så mycket. Men fortfarande är det så att sedan den dagen Facebook köpte Instagram gick Jack Dorsey från att vara en flitig Instagram-användare till att tvärt sluta lägga upp foton i appen.

– Kommer ni någonsin att tjäna pengar?, frågar Sarah Lacy.

– Som fristående app var det alltid på vår radar. Men hur och när det händer vet jag inte. Jag har en massa tankar som jag inte vill dela med mig av än. Vi har än så länge bara varit på Facebook i fyra veckor och om sex månader kan svaret vara ett helt annat, säger Kevin Systrom.

Kevin Systrom känner mycket folk i dalen. Både från Stanford och från sin tid på Google där han jobbade med att köpa bolag, innan han sa upp sig för att starta eget. Ändå pratar han gång på gång om att ”framgång kommer från ingenstans” och att det inte behöver vara kända personer som gör nästa stora grej. Och visst, känd var han ju inte, men kontakterna har stor betydelse.

– Ingen tror på dig förrän de tror på dig. Och även om du kommer få många fans så är det många som inte kommer att gilla dig. Hat och kärlek – de två sidorna kommer alltid att finnas, säger Kevin Systrom.

Föregångaren till Instagram hette Burbn – en positioneringsapp som han startade tillsammans med Mike Krieger. Det fanns flera andra liknande tjänster och Burbn gick inte så bra. Den hade omkring 80 användare.

– Jag försöker förstå varför jag tog beslutet att starta Burbn, men jag vet att jag ville skapa något själv. Och jag hade ingen specifik idé, men vem startade inte en check-in app för tre år sedan.

Efter ett tag var det dags för grundarna att tänka om. De tittade på data från Burbn och det som var mest populärt, bland de få användarna som tjänsten hade, var att dela foton med varandra. Och det är därifrån Instagram kommer.

– Följ det som folk gör naturligt i din tjänst. Titta bara på Youtube som först var en dejtingsajt, men det hade ingenting att göra med att de sålde tjänsten för 1,6 miljarder dollar, säger Kevin Systrom.

Hans team skalade bort allt utom foton och kommentarer och lade till filter, som redan fanns i en rad fotoappar. Men Kevin Systrom hävdar ändå att den var annorlunda.

– Du kan ta ett foto och sedan dela det i andra nätverk, som Facebook och Twitter, det var inget de andra gjorde. De ville skydda sin data, säger han.

Samma dag som man lanserade appen i oktober 2010 så laddade 25 000 personer ner den.

Kevin Systrom säger att Instagram inte är ett fotoföretag, utan ett kommunikationsföretag som bygger på ett nätverk där folk tar del av varandras foton och kommunicerar genom dem. Det finns många andra appar som gör fotoredigering mycket bättre, menar han, även om den funktionen alltid kommer att finnas kvar i Instagram. Han uppmuntrar också tredjepartsutvecklare som bygger tjänster på Instagram, som webbsidor för Instagram-bilder eller framkallning av foton i olika former. ”Ska ni gå samma väg som Twitter och stänga ner vissa delar av plattformen för utvecklare?”, undrar en person i publiken. Kevin Systrom svarar att det är inget han kan säga något om i dag.

För fyra veckor sedan, efter det att Facebooks köp officiellt gått igenom, flyttade Instagrams 16 anställda in i Facebooks lokaler i Menlo Park. Det är för få anställda för att ha 100 miljoner medlemmar, tycker Kevin Systrom, men nu kan de ta del av resurser som Facebook redan har på plats.

Hur det faktiskt gick till när Mark Zuckerberg och Kevin Systrom förhandlade om köpet har det gått flera historier om.

– Det var inte stek vi åt, säger Kevin Systrom om det några skrev om deras möte.

– Det var hamburgare, säger han skämtsamt.

– Jag önskar att jag hade något intressant att säga om det här, men det har jag inte, säger han.

Mark Zuckerberg sa på en konferens för någon månad sedan att det handlade om att Instagram tillförde värde till Facebook och skulle man satsa på det så var det aktuellt att istället köpa tjänsten.

Än så länge låter Mark Zuckerberg Instagram drivas självständigt, vilket är ovanligt när Facebook köper upp företag. Men det var en förutsättning för köpet från grundarnas sida, enligt Kevin Systrom. När det tillkännagavs i början av april i år hade fotoappen 30 miljoner användare. Nu är den siffran över 100 miljoner.
– Vi vill inte bli någon nischad del av ett socialt nätverk, säger Kevin Systrom.

På frågan om han vill att Instagram ska ha lika många användare som Facebook i framtiden svarar han högt och tydligt ja.

Så vad är det då som gör att Instagram har blivit mycket mer populärt än till exempel fotoapparna Hipstamatic eller Picplz som var före?
– Nätverkseffekter och storleken på nätverket, tror Kevin Systrom.

Han säger också att till exempel Picplz har försökt med funktioner som Instagram också har, men att Instagrams stora nätverk gör att användarna stannar kvar där.

I en intervju med Fast Company för någon vecka sedan sa fotoappen Hipstamatics vd Lucas Buick bland annat att tjänstens fallande popularitet handlar om att man förlorat fokus när man jagat efter konkurrenter. Och att man har satsat på att vara ett livstilsvarumärke med flera appar istället för på kärnprodukten.

Det är ju användarna som bestämmer, och just nu är det Instagram som gäller. Men att en fotoapp kan förändra världen, som Kevin Systrom vill att den ska göra, kanske inte är det första man tänker på. Instagram är för tillfället mest känt som ”miljardaffären”.

– Jag vill inte att folk ska minnas oss för att vi sålde Instagram för en miljard. Jag vill att vårt arv ska vara att man fångade världshändelser i Instagram – de där som alla kommer ihåg, säger han.

 

LÄS MER: Han tackade nej till jobb på Instagram

LÄS MER: Twitter-grundarens dubbla stolar

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson