X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Möt Joey Mena. Han har 235 000 följare i fotoappen Instagram.

Det går inte att jämföra med till exempel artisten Justin Biebers 6,6 miljoner följare, men Joey Mena är ingen kändis. Han är en helt vanlig kille som jobbar som kontorsansvarig på Sandbox Suites, ett så kallat ”coworking”-ställe som ligger i centrala San Francisco. Och så fort han får lite tid över, och på kvällar och helger, fotograferar han och lägger ut sina foton på Instagram.

– Jag har älskat fotografering sedan jag var liten och startade med en polaroidkamera, men jag har inte haft något bra ställe att göra av fotona, säger han.

Han loggade in på Instagram första gången den 13 juli 2011. Några månader senare kommer han ihåg att han såg någon som hade 30 000 följare, och sa till sin pappa mest på skämt att ”en dag ska jag också ha det”. På nyårsdagen 2012 blev det så.

– Jag trodde aldrig att det skulle hända. Det känns fortfarande som en dröm och är lite överväldigande.

Instagram frågade Joey Mena om de fick lägga upp hans profil på listan med föreslagna konton, och efter det tog det riktig fart. Men hur gjorde han för att komma dit?

– Jag började följa människor, kommentera, gilla och hitta och vara aktiv i communityn där jag hittade andra att inspireras av. Jag använde många hashtaggar i början, men inte så mycket längre. Men att vara aktiv är det bästa sättet att skapa ett community.

– Och sedan gillar jag klassiska bilar, och det gör många andra med.

Han berättar att det finns tävlingar att delta i, och att man kan skicka vidare foton ungefär som ett ”kedjefotobrev” som andra kan redigera vidare.

– Jag får många fler följare när jag postar foton oftare och jag hamnar på ”Popular”-sidan. När jag inte är aktiv så förlorar jag istället följare.

Han försöker mixa sina foton och inte posta liknande saker i rad. Men många gamla bilar blir det. Problemet just nu är att han inte har tillräckligt mycket minne i mobilen för alla foton han tar, och då är det svårt att få plats med fotoredigeringsappar

Men allt det här ”instagrammandet” måste ta väldigt mycket tid?
– Jag gör det hela dagarna, på jobbet, på bussen och på tåget. Och jag tar foton hela tiden som jag redigerar och leker med. Jag gör i princip konstant något fotorelaterat.

Varför?
– Jag är besatt av det och jag gjorde det mycket även innan Instagram, men där får jag en möjlighet att dela med mig av det. Jag vill göra konst och det här är ett annat sätt att göra det.

Många av hans foton får över 5 000 ”likes” och ofta över 100 kommentarer, och han hinner inte svara på allt.
– Ett tag tog det upp hela dagarna och då hann jag inte kommentera på andras foton.

Vad är målet?
– Jag har inget direkt mål och är fortfarande lite chockad över att så många följer mig. Men det är en rolig resa, jag gillar att ha kontakt med andra och det är coolt att också kunna skapa riktiga relationer i communityt. Jag har även träffat några av mina vänner där i verkliga livet.

Ett tag hade han inget jobb och då hjälpte fotograferingen.
– Jag har använt Instagram lite som terapi och det har tagit mig hit jag är i dag. Jag skulle vilja jobba som fotograf i framtiden, så det är väl ändå lite av ett mål ändå tänker jag.

Vad tycker du om turerna kring Instagrams nya användarvillkor?
– Jag tycker att reaktionerna var överdrivna, innan folk ens hade fått klart för sig detaljerna i det. Det pågår fortfarande och jag märker det mest från dem som försöker lansera nya fotoappar.

Läs mer om turerna kring användarvillkoren här.

Läs också: De hoppas få del av Instagrams kaka

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson