Neuraths börsblogg

Carolina Neurath

Carolina Neurath

Volvos aktie är undervärderad och Telia Soneras modell ”att sitta på Stureplan och ratta Kazakstan” funkar inte. Det säger finansmannen Christer Gardell i en intervju med SvD – där han också berättar varför han inte längre lockas av svenska bolag. 

Gardell

SvD Näringsliv är nu på plats i Båstad. Och vi börjar med att träffa investeringsfonden Cevian Capitals vd Christer Gardell mitt emellan två tennispass. På hemmaplan har hans Cevian på senare tid varit aktivt och köpt aktier. Men han verkar ha tröttnat på svenska börsbolag.

– Det är en tråkig börs som styrs av kortsiktiga pengar som finns i systemet, säger han och tillägger:
– För närvarande tittar vi på fler bolag i England och Tyskland än i Sverige.

Varför är brittiska och tyska bolag mer intressanta?
– Ägarstrukturerna är mer öppna, det är inte A och B-aktier i de länderna, vilket vi ser som negativt i Sverige. Vi tycker att det finns mer ogjort i de bolagen än i de svenska.

Christer Gardell är kritisk till det svenska systemet med A-aktier, som ger innehavaren betydligt fler rösträtter och större inflytande över bolagen. Det gynnar snarare de större maktsfärerna som vill behålla makten över sina bolag.

– På svenska börsen som det är nu är det Industrivärden, Investor, Melker Schörling och så vidare som har mycket makt. Det är väldigt få av de större svenska bolagen som har en öppen ägarstruktur.

I lastbilsjätten Volvo däremot är Cevian relativt stor ägare med 2,1 procent av kapitalet, trots att Industrivärden sitter på makten.
– Men Volvo har vi varit inne i länge, i sju år nu. Vi gillar Volvo. Styrelsen har förändrats och vi har stort förtroende för att styrelse och ledning kommer se till att Volvo får den värdering det förtjänar.

Volvo har knappt rört sig på börsen hittills i år. Aktien ligger runt nollstrecket, medan börsen som helhet har stigit 9 procent. Men det är inte Volvo det är fel på utan investerarna, enligt Christer Gardell – som brukar vara bra på att hylla de egna bolagen.
– Aktien är jättebillig. Den här typen av aktier har hamnat i skuggan på börsen med den kortsiktiga oron. Volvo värderas inte efter dess förtjänst.

Christer Gardell var tidigare ägare i skandaldrabbade Telia Sonera, som på senare tid omgärdats av korruptionsanklagelser i Eurasien. Cevian sålde aktierna 2010, efter drygt fyra års ägande. Men Gardell anser inte längre att bolaget i sin nuvarande form ska verka i de kontroversiella länderna.

LÄS MER: Gardell har dumpat Telia i det tysta

– Man måste ligga nära de där länderna om man ska finnas där. Man kan inte sitta på Stureplan och ratta Kazakstan. Det funkar inte riktigt. Det är så annorlunda marknader från kärnverksamheten. De borde fokusera på att bara bli en bra utdelningsaktie.

Precis som en del nuvarande ägare tidigt har sagt här förespråkar han en klyvning av bolaget i två delar.

BLOGG: Ägare vill stycka Telia i två bolag

– Från investerarhåll tror jag man skulle uppskatta kärnverksamheten som en egen aktie med hög utdelning. Så slipper man äventyrsriskerna. Vill man ha äventyrsaktier vill man ju köpa det separat.

Gardell anser att om man som bolag väl ska finnas i de svårhanterade länderna måste man vara ”väldigt försiktig.”

– Det är lätt att sitta på Stureplan och underskatta riskerna i de här länderna. Det är därför jag inte tror på Telias modell. Det där är en helt annan affär och ska drivas som en annan affär.

LÄS MER: En längre intervju går att läsa i morgondagens SvD Näringsliv.  

båstad byline

Fler bloggar