Neuraths börsblogg

Carolina Neurath

Carolina Neurath

Det råder stort missnöje hos Norwegians personal. Svenskar erbjuds anställning via andra länder. Krav som ställs på en pilot är till exempel att ha en bankgaranti på minst 270.000 kronor – och skaffa eget boende i Thailand. Det visar ett anställningskontrakt, som SvD Näringsliv tagit del av.

Plötsligt är det ganska lätt att förstå varför den pressade SAS-personalen, motvilligt, gick med på de tuffa kraven om sänkta löner och försämrade villkor. Alternativen är nämligen inte så många i flygbranschen. Efter senaste inlägget om Norwegians skatteplanering är det inte bara SAS-anställda som hört av sig – även flera inifrån det norskbaserade flygbolaget vill dela med sig av information. Och det är tydligt att missnöjet är stort. Inte bara för att de flesta bemanningsanställda som lovats fastanställning efter snart fem år fortfarande är kvar hos Proffice Aviation. Men också för hur piloter anställs, via andra länder.

SvD har tagit del av ett anställningskontrakt, som en pilot som blev erbjuden jobb hos Norwegian fått – men som han aldrig skrev under. Där framgår bland annat att den svenska piloten måste ordna sitt eget boende i Thailand, för att få jobbet. Norwegian står bara för hotellkostnaden första månaden. Uppgiftslämnaren säger:

”Då de passerar Sverige mer än 96 dagar om året blir de fullt skatteskyldiga här också utan att det är pensionsgrundande (de ska ju ha Thailändsk pension är det tänkt) utöver det så ska de ha bostad i Thailand (nära flygplatsen får man förmoda) så Norwegian slipper hotellkostnader för personalen.”

Dessutom ska de anställda ordna ett slags bankgaranti, som en säkerhet, på minst 30.000 euro, motsvarande 270.000 kronor, för en utbildningskurs.

”Detta är kostnaden för att bli få en så kallad typerating-kurs på Boeing-787, något som seriösa firmor betalar för sina anställda”, säger källan.
Dock skriver Norwegian av skulden efter 3 år, men om firman skulle gå i konkurs eller att man slutar av andra skäl blir piloten betalningsskyldig.

Åsa Larsson, informatör på Norwegian, säger att man inte tvingar någon att bli anställd.

– Så här är det, vi går inte ut och rekryterar folk. De kommer till oss för att de vill ha jobb. De vet om att vi ska skapa en bas i Thailand. Det innebär att vill man flyga på basen i Thailand, då måste man bo där. Då är det upp till var och en att göra det, det är inte så vi tvingar någon.

Att det är ett krav att man måste skaffa egen bostad i Thailand känner Åsa Larsson inte till.

– Det har inte jag sett, det skulle jag gärna se. Har någon skickat dig kontraktet? För det här har jag aldrig hört talas om.

Hon säger att Norwegian inte är ansvariga för kontrakten som går via det rekryteringsföretag de använder sig av – även om det här kontraktet är stämplat med Norwegian-logga tillsammans med hemlighetsfulla, New Jersey-registrerade rekryteringsbolaget Parc Aviation.

Ni måste väl ta ansvar för hur era bemanningsföretag utformar kontrakten till era piloter?

– Rekryteringsbolagen bestämmer själva hur de utformar sina kontrakt. Vi har ingenting att göra med deras kontakt med piloterna, säger Åsa Larsson.

Efter att ha stämt av med bolagets jurister säger Åsa Larsson att detta är en ”gammal informationsfolder om att Parc eventuellt kan komma att erbjuda anställningsavtal för vår longhaul satsning.”

– Parc blev inte kontrakterad för detta och denna informationsfolder har ingen förankring i det som sedan blev avtal med den kontraktör som fick uppdraget att anställa piloterna i sin verksamhet, säger hon.

Åsa Larsson vill också tillägga att man inte är tvungen att bo i Thailand.

– Basen är i Thailand och jobbet utgår från Bangkok men var personen i fråga bor är upp till var och en så länge man har möjlighet att ta sig till sin bas när man börjar sin tjänstgöring.

Här kan du läsa hela kontraktet/informationen.

 

Fler bloggar