Annons

Neuraths börsblogg

Carolina Neurath

Carolina Neurath

– Bara Rickard Gustafsons (SAS vd) lön räcker ju för att driva hela Norwegians administration.

Det sa Norwegians vd Bjørn Kjos kaxigt efter att SAS vice ordförande Jacob Wallenberg hade uttryckt förhoppningar om att SAS kan komma ner till Norwegians kostnadsnivå.

Det kan ju framstå som Norwegian bara är ett superlyckat framgångsbolag som kan luta sig tillbaka och hånskratta åt sin skandinaviska blödande konkurrent. Men den första frågan är hur Norwegian har kommit ner i sådan låg kostnadsnivå. Och det kanske inte är så kul för Bjørn Kjos att prata om i samma raljerande ton.

LÄS MER: Lägre pensioner ska rädda SAS

Dels beror Norwegians låga kostnader på deras betydligt yngre flygplan, som drar mindre bränsle och kräver mindre underhåll. Dels har man en mindre administration, fokuserad till huvudkontoret i Oslo. Men personalsituationen ser också helt annorlunda ut.

Enligt en pilotkälla, ser det ut så här för hans vän som är kapten på Norwegian: anställd på bas i Malaga, Spanien. Lönen på 50 000 kronor i månaden får han via ett bemanningsbolag i Estland – den betalas ut, enligt piloten, på ett konto på Jersey.

Exakt hur vanligt upplägget är inom bolaget är oklart. Åsa Larsson, informatör på Norwegian, säger att det låter ”väldigt konstigt”.
Men det är inte första gången som bolaget omges av rykten om avancerad skatteplanering.

I slutet av sommaren inledde skattekontoret i Oslo en utredning mot personal bland annat på Norwegian, men även Ryanair, efter misstanke om skattebrott. Flera av de inhyrda piloterna och kabinpersonalen på Norwegian och Ryanair betalar, enligt skattekontoret i Oslo, inte skatt i Norge.

Det var tidigare i vår det blev det känt att Norwegian följer irländska lågprisjätten Ryanair och expanderar genom att anlita uthyrningspersonal i låglöneländer. Men enligt Åsa Larsson, på Norwegian, följer man alla lagar och regler.

– Vi som företag, följer alla myndighetskrav och regler för vad det innebär att etablera bas utomlands. När det gäller våra piloter anlitas de av bemanningsföretaget. Det viktiga är inte var pengarna betalas ut utan de viktigaste för oss är att skatter och avgifter redovisas och betalas på rätt ställe. Det ska de vara fullt medvetna om att man ska göra, säger hon.

Det vet ni att de gör?

– Det ska de göra, det är vad vi sagt och vi litar på våra piloter.

I en artikel i Dagens Nyheter från augusti, tidigare i år, uppger Svensk pilotförenings ordförande Gunnar Mandahl en version som bekräftar pilotkällan ovan.

– Norwegian började med anställda, men hela expansionen görs nu med kontraktsanställda piloter som på papperet är anställda i Málaga eller Helsingfors och kan få sin lön utbetald i skatteparadis som Isle of Man och Jersey – medan de fortfarande tjänstgör i Skandinavien, sa han.

LÄS MER: Samtliga SAS-avtal klara

Enligt Bjørn Kjos sjunker SAS kostnad per flygstol och flygkilometer till omkring 71 norska öre när besparingarna är genomförda. Samtidigt hävdar han att Norwegians kostnader ligger på 42 öre per kilometer.

Så kanske, Jacob Wallenberg, har Bjørn Kjos rätt i när han säger att det är svårt att komma ner i Norweigans kostnadsnivå. För liknande metoder som Norweigan använder, kan vi anta att statligt kontrollerade SAS inte är intresserat av.

Om bloggen


Carolina Neurath är börsreporter på SvD Näringsliv. Med Stockholmsbörsens bolag i fokus kan du här läsa betraktelser av finansvärlden, konflikterna och personerna bakom makten.

@carolinaneurath på Twitter