Förutsättningarna förbättras!

Äntligen kommer snön i Stockholm! Blev lite tagen på sängen då vi inte brukar få snö här nere förrän i mitten av januari. Ställer till det lite. Måste snabbt som attan iväg och köpa utrustning. Vilka skidor är bäst? Vad är skillnaden i tid på ett par riktigt snabba skidor jämför med ett par av enklare (och billigare) modell?

Och sen har vi spannet. Finns nog ännu mera tid att tjäna med rätt spann. Hur vet jag hur hårda skidor jag ska ha? Finns det olika märken som är bättre anpassade efter amatörer? Jag körde ju blåbärsvasan ifjol, från Eldris nio km in i mål på ett par lånade Salomonskidor med grymt glid och inget fäste alls.

Tyckte dagen före att jag inte behövde det för nio km. Hade fel. Tänkte öppna väldigt lugnt men när startskottet gick tog adrenalinet över och jag öppnade ganska hårt. Första lilla backen krossade jag med kraftfull stakning. Andra lilla backen krossade mina armar. Sen var det sju km kvar. Men i nio mil ska jag ha bra fäste. Det är ett måste. Det blir ett besök på sportaffärerna på lunchen.

Jag tog dock vara på sista chansen att springa på asfalt igår kväll även om det var lite halt emellanåt. Det blev inget längre pass men jag sprang på ganska bra i mina Air Max 360 II SL! Har kommit över träningsvärkströskeln nu i alla fall. Men jag har ju inte fått till det långa distanspasset ännu. Men det kommer. Kanske på skidor!

Har fått en del bra feedback om seedning. Nya länkar till uppdaterad information kommer här och här. Och som Jan-Erik Almkvist korrekt påpekade gäller det att prestera för att inte hamna i tionde seedningsgrupp ändå.

82 dagar kvar, kanske 82 dagar med snö.

Seedning?

Träningen har inte gått något vidare under helgen och inte heller i början av veckan. Olika faktorer har spelat in, med det främsta har varit tidsbrist. Träningen har alltså blivit bortprioriterad. Jag har ändå varit ganska aktiv då jag håller på med ett lite större projekt i min nya lägenhet som jag hoppas ska vara klart snart. Körde ett enklare pass på morgonen i söndags i alla fall.

Har ganska många kompisar som har åkt Vasaloppet och kommer att köra igen i år. De har börjat komma med bra tips på hur man ska förbereda sig. Det som jag förstått att många förstagångsåkare missar är seedningsloppen. Oavsett hur bra eller dåligt man kör blir man ändå seedad och slipper starta sist. Sökte lite info om seedningsloppen och det verkar vara väldigt varierande. Gurra, en av mina vänner som ska köra för tredje året i rad lyckades vinna motionsklassen i ett seedningslopp i Orsa förra året. Det räckte till att få starta i fjärde led.

Gustav körde på 5.40 och fick medalj! Foto: Christian Lindberg

Hans bror Figge däremot, åkte också seedningsloppet och sålde sedan sin startplats i Vasan. Så det finns ju för- och nackdelar med det. Ska försöka sätta mig in lite mer konkret vilka lopp som finns och vad man bör göra för tider för att hamna i rätt startled. Bra info finns här. Det är ju samtidigt trist att starta i ett för bra led och få höra
UR SPÅR! i nio mil.

Idag hinner jag inte heller träna något (bättre att säga så och kanske hinna än att skriva att jag ska försöka…) men i morgon ska jag köra ett längre pass. Det börjar också bli gott med frukost på morgonen. Från enbart en kopp kaffe till en tallrik jordgubbsfil med Start russin.

90 dagar kvar och jag blir alltmer laddad.

Det får aldrig hänga på materialet

Såg en kommentar i min blogg angående vasaloppsbudgeten. 8K minst. Såg också en annons på blocket. Skidor, pjäxor och stavar, 150kr. En vasaloppsbudget kan alltså vara väldigt varierande. Som jag skrivit tidigare har jag ännu ingen aning om vad min budget kommer att landa på. Hittills har det inte kostat mig så mycket (en veckas frukost ungefär). Men det kommer att kosta mer. En gammal tränare jag haft förklarade väldigt noga att det aldrig får hänga på materialet. Och det kommer det inte göra den här gången heller.

Träningsmässigt går det ok tror jag. Sprang i tisdagskväll 7.69km (uppmätt på jogg.se) på ca 40 min med en snittpuls på 165. Det känns ganska tungt att springa men jag tror att det beror mycket på otränade muskler och inte bara dålig kondis. Efter några rundor till borde det gå något lättare. Ska försöka köra samma sträck i morgon fredag och sen testa en något längre på söndag. Får hur det känns i morgon, tog vaccinsprutan igår och känner det fortfarande. Tur att jag inte har rullskidor och tänkt staka…

Kollade lite träningsvideos på tuben under kvällen. Mycket bra teknikfilmer för skidåkning. Fastnade dock för en gammal klassiker som är riktigt grym.The Crawl där två kvinnlig ironmandeltagare gör upp om tredjeplatsen. Får ju hoppas på mer ork under upploppet i Mora om…

94 dagar.

Vackrare av träning?

Nu har det gått ett par dagar och planeringen inför vasaloppet är i full gång. Även träningen har påbörjats med en enorm träningsvärk som enda resultat hittills. Första passet löpning gick ganska tungt. Det var i och för sig länge sedan jag sprang men trodde ändå att det skulle vara lite enklare. Sprang ca 45 min runt Karlberg. Men jag har börjat lugnt denna gång och tanken är först och främst att komma igång och springa ca tre pass per vecka fram till jul men även successivt lägga till ett par styrketräningspass och kanske några intervallpass. Det tror jag räcker till att börja med. Har gjort bort mig några gånger förr när jag har börjat träna för hårt och slutat igen med småskador som följd, eller så kanske det var smärtan av träningsvärken. Jag slutade träna i alla fall.

Googlade lite på olika träningstips under helgen för att hitta lite inspiration att komma igång, och hittade bl.a. en rätt inspirerande text:
Träning ger energi, styrka, god sömn och är bra för ryggen. Du förebygger sjukdomar och blir vackrare.
Jag kommer alltså bli vackrare också! (Det skulle ju kunna vara vetenskaplig forskning från början av seklet men det var en text på ett seriöst företags hemsida som sålde produkter för att förebygga smärta).
Ska även försöka få några tips av vår egen träningsexpert här på SvD.se, Jan Ottosson. Tror att jag kommer att behöva lite uppfräschning av min klassiska skidteknik men det får bli senare när jag har tillgång till snö. Jag måste också skaffa skidor först.
Denna vecka kommer jag (efter att träningsvärken släppt) att springa som planerat tre pass, ikväll och på fredag ca åtta km och sedan försöka mig på ett något längre pass på söndagen. Tar på mig pulsklockan och redovisar lite ”dagsform” under veckan.

Ingen stress ännu, 96 dagar kvar!