Annons

Vasaloppet

Ingrid Kjellström

Ingrid Kjellström

 

Matlådor till veckan. Tisdag & onsdag – spenatgratäng med stekt vit- och brysselkål. Torsdag – lördag, samma gratäng men med pasta till istället.

Sex dagar kvar! Dags att justera om livsstilen lite med andra ord. Om man googlar på ”äta innan Vasaloppet” hittar man mängder med forumtrådar om olika strategier – det är kolhydratsladda, fettladda, äta som vanligt med flera. Speciellt i dagar som kostdebatten är het antar jag att frågan om kost inför Vasaloppet är större än någonsin. Jag tillhör inte någon speciell ”matreligon” till vardags, utan äter det mesta, mest vegetariskt och lagat från grunden (sällan nudlar trots att jag är student!).

Nu veckan innan loppet har jag bestämt mig för att göra en kolhydratsladdning. Det verkar vara den vanligaste metoden och jag tror att alla är överens om att kroppen gör av med en hel del bränsle mestadels i form av kolhydrater under ett Vasalopp (vinnaren Anders Blomquist tipsade om det på TV imorse, länk nedan). Jag kommer att inleda veckan med att äta snålt med kolhydrater och träna en del under tiden. På det viset kommer jag att tömma mina glykogenlager, de kommer att försättas i svält och sedan jubla och tillgodogöra sig ännu bättre när jag börjar äta kolhydrater igen på onsdag kväll.

Därefter ska jag börja ladda och proppa i mig en hel del mat. Jag äter sällan pasta och bröd i vanliga fall, därför hoppas jag på att kunna få en extra effekt både på grund av det och av min tömning. En riktlinje är att äta 6-8 g kolhydrater/kg kroppsvikt dagarna innan loppet. Det blir en hel del mat! Inte bara ren pasta såklart, utan fett och protein också. Att dricka under tiden är också viktigt eftersom musklerna kan bli stumma annars (kolhydrater binder vatten).

Vad jag äter till frukost innan loppet kommer inte att kunna göra mig någon större nytta, kroppen hinner inte ta för sig av energin. Ändå kommer jag såklart att äta rejält mer än två timmar innan start. Under loppet kommer jag att dricka energidryck och ha med mig energigels om jag behöver påfyllning mellan depåerna.

Jag hoppas att uppladdningen kommer att fungera bra på min kropp. Det ska tilläggas att jag inte äter strikt enligt LCHF  just nu, utan bara utesluter alla former av rena kolhydrater ur kosten. Jag har mjölk i kaffet och äter yoghurt till frukost till exempel (du behöver inte oroa dig mormor!). Däremot har jag haft huvudvärk och känt mig lite seg under eftermiddagen (inte ätit kolhydrater på cirka ett dygn nu). Hoppas på att det gått över till imorgon då jag planerat in ett hårdare löppass.

Idag på Vasaloppsskolan på Gomorron Sverige pratade de om just att ladda upp med maten (pasta!) och även stakteknik.

Hur laddar ni med maten innan Vasaloppet? Har ni några smarriga pastarecept så tar jag tacksamt emot dem!

 

Om bloggen


Jag heter Ingrid Kjellström och ska åka mitt första Vasalopp/Öppet spår i år!
Att röra på mig utomhus har varit ett av mina största intressen under hela mitt 23-åriga liv. Däremot är jag ingen jätteerfaren skidåkare och ser fram emot de nio milen med skräckblandad förtjusning.
Här på bloggen kommer jag skriva om mina fram- och motgångar och om de lärdomar jag får på vägen mot startlinjen i Sälen den 26 februari.
När jag inte tränar inför Vasaloppet eller skriver om det pluggar jag till civilingenjör och driver sajten Womengineer.se.
Maila mig på ingridkj@kth.se om du vill komma i kontakt med mig.