X
Annons
X

Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

12minutes

Du spelar Aaron, som kommer hem från jobbet klockan 19:55 för att äta middag med sin fru. Men efter ett par minuter ringer det på dörren, och en polis kommer in i lägenheten och slår dig medvetslös. När du vaknar upp igen är klockan återigen 19:55, samma kväll. Så fortsätter samma händelser att upprepa sig, om och om igen.

“Twelve minutes” är “Måndag hela veckan” i spelformat. Men istället för en cykel på 24 timmar som upprepas gång på gång, är den tolv minuter lång. Syftet är förstås att bryta cykeln, men enligt utvecklaren Luis Antonio är det inget som spelet kommer att hjälpa dig med.

“Twelve minutes” utspelar sig helt i Aarons lägenhet, och ses ur den lite udda ovanifrånvinkeln. Det följer peka-klicka-formeln, men förutom mekaniken – lös gåtor, klicka på föremål – verkar det ha mindre gemensamt med genren och mer gemensamt med en noirdeckare.

Antonio har tidigare arbetat på bland annat Rockstar, Ubisoft och senast tillsammans med indieutvecklaren Jonathan Blow, och detta är hans första egna projekt. Tanken är att släppa “Twelve minutes” till sommaren, även om det verkar vara rätt mycket arbete kvar.

Teaser-trailern nedan visar nästan ingenting av spelet, men det är själva undanhållandet av av inte se vad som händer, utan enbart konsekvenserna – och den olycksbådande klockan – som gör mig så otroligt nyfiken. “Måndag hela veckan”-idén är spännande, och kan göra “Twelve minutes” till ett av årets mest intressanta indiespel – om den förvaltas rätt.

YouTube Preview Image