Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

godus

Spelbloggen skrev för ett par veckor sedan om några lovande spel på Steams Early access, däribland den kände spelskaparen Peter Molyneux alster “Godus”. Men problemen har hopat sig för PC-versionen av spelet. Rock paper shotgun rapporterade i förrgår alarmerande nyheter. Utvecklingen av spelet tycks ha stagnerat och studion 22cans – med Molyneux i spetsen – förefaller ha en intern kris. Designern Konrad Naszynski rekryterades för ett år sedan – för en obetald position – och uttrycker på spelets forum sin frustration över att inte lyckas få utvecklingen av spelet på rätt köl. Han menar att flertalet av de funktioner som utlovades i Kickstarter-pitchen troligen inte kommer att se dagens ljus.

“Godus” lyckades samla ihop över en halv miljon pund på Kickstarter 2012 och i kampanjen utlovades bland annat att spelet skulle vara klart inom sju till nio månader, ha onlinespelsfunktioner och en hubvärld. Mobilversionen av spelet släpptes förra året och PC-versionen är fortfarande inte klar, utan har legat ute för försäljning på Steams Early access sedan 2013.

Vad är det som tar sådan tid? Igår svarade 22cans och Molyneux på (en viss del av) kritiken. Studion har skurit ned personal och Molyneux menar att han ångrar finansieringen via Kickstarter, och eftersom han inte var van vid plattformen lovade han därmed alldeles för mycket. Han säger sig även ångra att släppa mobilversionen före PC-versionen och att det kommer ta många månader att addera fler funktioner till “Godus” med det mindre utvecklarteamet. Mest anmärkningsvärt är att Molyneux också säger att “några löften borde ha infriats och vi borde ha avsatt tid att arbeta med dem”. Som Rock paper shotgun reflekterar – alla löften borde ha infriats. När utvecklare, särskilt så celebra och med så många välkända verk bakom sig som Peter Molyneux, inte förstår eller fasthåller principerna med Kickstarter ger det finansieringsplattformen ett dåligt rykte. Kickstarter bygger på tillit mellan utvecklare och fans, – det är ju fansen som finansierar produkten – och när utvecklare helt ignorerar sina skyldigheter nedmonterar det fansens förtroende. Hade jag ha backat “Godus” skulle jag känt mig lurad.

Än mer förbluffande – om nu Molyneux ångrar prioriteringen av resurser bakom utvecklingen, som han säger – är det faktum att han utannonserat ett nytt spel, “The trail”. Utvecklare på 22cans har gått över från det sjunkande skeppet “Godus” till ett nytt projekt. Inte ett särskilt respektfullt sätt att behandla sina fans. Med lika översvallande ordalag tycks han återigen försöka hajpa upp sitt nya spel. Detta trots att det var minst tio år sedan hans eget bedyrande levde upp till förväntningarna.

Fler bloggar