X
Annons
X

Spelbloggen

Jimmy Håkansson

Jimmy Håkansson

Nu på lördag går Retrospelsmässan i Göteborg av för stapeln för femte året i ordningen. SvD:s spelblogg har pratat med en av arrangörerna bakom eventet, Mikael Forslind.

Hur skulle du beskriva Retrospelsmässan för någon som aldrig har varit där?
– Retrospelsmässan är det perfekta stället för den som vill uppleva nostalgi och uppleva en resa tillbaka till barndomsminnena. Vi har en stor retrospelsmarknad, ett 50-tal olika spelkonsoler som man får prova, arkadspel, flipperspel, speltävlingar, speedruns. Dessutom utställningar av samlarobjekt, konst och även föreläsningar.

Varför är det viktigt att bevara/spela gamla spel?
– Det är en kulturgärning. Vi vill inte att folk ska glömma spelhistorien. Vi vill även att andra ska få vara med att minnas och återuppleva den tillsammans med oss. Det finns mycket att lära från gamla spel och hur man gjorde då. Upplevelsen var mer avskalad och enklare men ofta riktigt bra. Precis som att en filmklassiker från 80-talet är lika bra i dag som den var på 80-talet är ”Super Mario bros” ett lika bra spel i dag som det var när det kom ut.

På årets mässa blir det bland annat boksignering, Cosplay-tävlingar och besök från Super Mario-rösten Charles Martinet. Vad är ni mest stolta över i år?
– Vi är väldigt stolta över att vi har lyckats styra upp Retrospelsmässan på kvällar och helger efter våra vanliga jobb. Det krävs otroligt mycket arbete och när väl allt faller på plats till helgen och vi vaknar upp dagen efter mässan kommer vi vara så fantastiskt tacksamma och stolta över vad vi har åstadkommit. Men om vi pratar om något specifikt på mässan så måste vi nog säga Charles Martinet.

Nytt för i år är att ni har indiespel på mässan. Vad har det med retro att göra?
– Vi ville lyfta fram människor som skapar spelen och kunna ge besökarna en chans att få prata med dem och ställa frågor. De indiespel vi har valt ut är väldigt retroinspirerade och några kommer att köras på riktig hårdvara från 70-80-talet. Vi tror att detta kommer bli ett väldigt uppskattat inslag på mässan även om det inte är ”äkta” retro.

Jag såg att ni ska visa upp ett svenskt Amiga-spel som utvecklades 1993 men inte släppts förrän i år. Vad är historien bakom det spelet?
– 1993 höll fyra svenska tonåringar på att utveckla en sido-scrollande shooter till Commodore Amiga. Allt flöt på enligt planerna. Spelet var nästan klart, utgivare var klart och bilder från spelet hade börjat komma ut i spelmagasin. Tyvärr uppstod en del tonårsdrama i gruppen som gjorde att den splittrades, vilket ledde till att spelet aldrig fick se dagens ljus. 20 år senare hittade en av medlemmarna en gammal diskett med spelet och kom på den briljanta idén att äntligen visa upp det för omvärlden. Spelet går under namnet ”1993 – space machine” och kommer visas upp på Retrospelsmässan 2014. Det är inte ett nytt retrodesignat spel och det är inte ett gammalt spel med upphottad grafik. Spelet är gjort 1993 och ser ut som spel gjorde 1993.

Spel och historia är en ekvation som inte alltid går ihop. Samtidigt som konsolformat blir föråldrade och ospelbara väljer spelföretagen att bara återge samma ”klassiker” gång på gång, vilket betyder att stora delar av spelhistorien faller i glömska. Varför tror ni att kombinationen spel och historia är så problematisk?
– I och med internet så har alla i dag tillgång till att köpa väldiga många retrospel. Och att spelföretagen släpper sina gamla klassiker tror vi är ett bra sätt för människor att få upp ögonen för retrospel i allmänhet och således även börjar utforska de mindre kända spelen. Detta skapar även en större medvetenhet hos allmänheten som förhoppningsvis gör att de på ett eller annat sätt bevarar sina gamla spel istället för att slänga dem.