X
Annons
X

Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

projectmorpheus
I tisdags på Game developers conference i San Francisco annonserade Sony ett virtual reality-headset till Playstation 4, kallat “Project Morpheus”. Sony visade upp en prototyp av “Morpheus” (bilden ovan) och har utvecklat sin egen VR-teknik sedan 2010. Nyheten kommer lämpligt i fas med Oculus Rift, den VR-teknik för datorer som utvecklades tack vare donationer på Kickstarter, som kommer att börja säljas i år. Även om Oculus Rift redan framstått som mer än en gimmick, ger “Project Morpheus” tyngd och trovärdighet till tekniken.

Men det är ett risktagande för Sony att ägna flera år åt att utveckla en produkt när man omöjligt kan veta hur konsumenterna kommer att ta emot virtual reality. För många, inklusive jag själv, – trots att jag testat Oculus Rift – är VR-teknik fortfarande science fiction. När jag tänker på VR är det tre, synnerligen olika, tolkningar som dyker upp i huvudet.

thelawnmowerman

The lawnmower man (1992)

Den första, och mest graciösa är givetvis “Star Treks” holodeck, där officerarna ombord på rymdskeppet kan delta i sitt eget Shakespeare-lajv om de så vill. Den andra är David Cronenbergs film “Existenz”, där VR-spelandet är nästan omöjligt att särskilja från verkligheten – mycket i stil med “The Matrix”, men betydligt mer obehagligt. Den tredje är “The lawnmower man” från 1992, en film som inkorporerar 90-talets VR-fluga och handlar om en man som är besatt av att bli omsvept av (dåtidens urusla) 3d-grafik. Ja, filmen är lika dålig som den låter, men illustrerar väl 90-talets enorma fascination för Virtual reality.

Hur bisarrt, futuristiskt eller kalkonartat resultatet än kommer att bli är teknologin tveklöst runt hörnet. Med Sonys utannonserande kan jag ändå börja tro på att vi faktiskt står vid tröskeln till en spelrevolution: Hur vi spelar och vad det innebär att spela. Med två tekniker för virtual reality på marknaden känns det inte som science fiction längre.

Huruvida Oculus och “Morpheus” lyckas beror förstås också mycket på vilka sorters upplevelser vi kommer att kunna interagera med. Sony antyder att “Morpheus” inte exklusivt kommer att användas i spelsyfte. De ser över kompabiliteten med bluray, och Sonys oväntade samarbete med Nasa skulle kunna betyda att vi kommer kunna använda “Morpheus” för att promenera på Mars yta. Ja, det låter lite för futuristiskt för att vara sant. Men väldigt intressant om det lyckas.

“Project Morpheus” är fortfarande under utveckling och kommer inte att släppas under 2014. Slutprodukten kommer också att heta något annat.