Annons

Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

YouTube Preview Image

Ett plattformsspel med pussel som bygger på tidsresor låter kanske misstänkt likt Jonathan Blows indiehit “Braid” från 2008. Men medan “Braid” handlade om att manipulera tiden genom att spela upp den fram och baklänges, ska man i “Chronology” resa till det förflutna för att ändra på framtiden. Nutiden är nämligen mycket dyster, världen har gått under och det är bara förändringar i dåtiden som kan förhindra att katastrofen äger rum. Exempelvis kan ett pussel gå ut på att man åker tillbaka i tiden för att plantera ett frö, för att det i framtiden ska växa till ett träd.

Spelmekanik som bygger på tidsresor är nästan alltid spännande, även om utförandet inte blir perfekt, och det gör också ”Chronology” mer intressant än de flesta andra pusselplattformsspel. Det ser också väldigt charmigt ut, med prunkande bakgrundsmiljöer och varm karaktärsdesign.  Det får mig inte bara att tänka på “Braid”, utan även på mystiken och estetiken i det vackra och melankoliska “Bastion”.

“Chronology” är något så ovanligt som ett danskt spel, utvecklat av studion OSAO games, och beräknas släppas någon gång under det första kvartalet 2014 till PC. Det finns just nu på Steam greenlight, community-delen av Valves digitala spelbutik där man kan lägga sin röst på smalare spel under utveckling. Och ett spel som utlovar en kombination av tidsresor, postapokalyps och pussel, är värt en chans.