Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

Xbox one_PS4
Det är mindre än en månad kvar tills Playstation 4 släpps. Nintendos Wii U påbörjade den åttonde generationens spelkonsoler redan förra hösten, men med Playstation 4 och Xbox one träder spelindustrin helt och hållet in i nästa konsoltidsålder.

Många spekulerar förstås kring vad vi kan förvänta oss av PS4 och Xbox one, och en del har redan haft möjligheten att testa maskinerna (brittiska Edge har en intressant analysserie av dem).

Men när vi nu definitivt lämnar den sjunde konsolgenerationen – med Wii, PS3 och Xbox 360 – är det oundvikligt att titta tillbaka på vilken påverkan den nuvarande generationen har haft på spelkulturen. Även om PS3 och Xbox 360 har varit de stora plattformarna för blockbusterspel, är det ändå Wii:s genomslagskraft jag kommer att minnas.

När maskinen kom 2006 stod det klart att Nintendo skapat en ny form av spelande. Att svinga rörelsekontroller framför skärmen, som sedan plockades upp av en sensor och reproducerades i spelet, var banbrytande. Att kasta bowlingklot eller lira tennis i “Wii sports” lockade bokstavligen en helt ny grupp av konsumenter, jämte Nintendos vanliga fans, – de som aldrig tidigare spelat spel.

Vad som hände därefter är, som det heter, historia. Genomslaget som Wii hade går att se som ringar på vattnet. Sony och Microsoft hakade på rörelsekontrollstrenden med Kinect respektive Playstation move. Och sociala spel, så kallade “casualspel” blev en ny stor genre. Lättsamma spel – mestadels sport- och musikspel – som spelades tillsammans med andra i avslappnade sammanhang.

Wii

Men Wii:s viktigaste bidrag till spelkulturen är att maskinen lockade fler att spela, och i förlängningen gjorde det att “spel” blev ett bredare begrepp. Numera spelar fler än någonsin, det finns spel för alla smaker – casual såväl som hardcore – och mediet har tagit en större plats i populärkulturen.

Det hände förstås många andra saker i branschen vid sidan om Wii – mobilspelen och nätspelen exploderade – men konsolens enorma påverkan på spelvärlden går inte att förneka.

Med det i beaktning, när vi nu står och gläntar på de nästkommande stora spelkonsolerna, känns det väldigt tveksamt att vi kommer att drabbas av en liknande storm.

Det är ett stort och dyrt projekt att utveckla spelkonsoler. Att satsa på okonventionella idéer är ett enormt ekonomiskt risktagande. Därför har jag svårt att tro att varken Playstation 4 eller Xbox one kommer att skilja sig mycket från normen. Åtminstone inte på samma sätt som Wii gjorde 2006.

Spelkonsoler är också problematiska ur den aspekten att de består av hårdvara som stagnerar med tiden. Konsolerna kan inte uppgraderas på samma sätt som en dator.

Det skulle därför inte förvåna mig om den åttonde generationens konsoler också blir den sista, och att vi om tio år valt bort stationära spelmaskiner till förmån för mobiler, plattor och laptops.

Vad som blir nästa Wii går förstås inte att förutsäga, kanske blir det Oculus rift som tänjer spelgränserna ytterligare. Men klart och tydligt är det att spelindustrin och -kulturen är större än någonsin och kommer att fortsätta växa, även om utformningen av plattformarna förändras. Med det sagt kommer PS4 och Xbox one garanterat påverka spelvärlden, men verklig nydaning får vi troligen vänta på.

Fler bloggar