Annons

Spelbloggen

Daniel Goldberg

Daniel Goldberg

GTA 5” blev, som väntat, enormt omskrivet när det släpptes i slutet av september. Seriens popularitet och utvecklarna Rockstars inflytande gör att varje nytt spel i den bevakas och nagelfars som få andra.

Vissa hyllade den öppna, makalöst detaljerade spelvärlden: ”GTA 5” bjuder på så mycket att göra och är så outtröttligt underhållande att de flesta andra spel bleknar i jämförelse.

Andra sågade spelet för den usla människosyn det ger uttryck för. Kritiken är berättigad: Under min tid med ”GTA 5” har jag knappt träffat en enda kvinnlig karaktär värd att lägga på minnet. Ej heller en asiat eller en afroamerikan vars karaktärsdrag målats med annat än grova, fördomsfulla penseldrag. ”GTA 5” är ett spel skapat av vita män, för vita män. De enda rollfigurerna som porträtteras som något annat än en förlängning av sin hudfärg eller sitt kön är – just det – vita män.

Betyder det att ”GTA 5” är dåligt? Nej. På många vis är det ett fantastiskt spel. Det är också förkastligt, och förtjänt av all den kritik som riktas mot det. Precis som Stanley Kubrick’s The Shining är en av tidernas bästa skräckfilmer, men också en grovt sexistisk förvanskning av sitt källmaterial.

Jag fick prata om de här sakerna i radio, tillsammans med den smarta bloggaren och spelutvecklaren Åsa Roos. Som vi var inne på hoppas jag att något positivt kommer ur debatten kring spelet.

Givetvis finns ingen dold agenda bakom den sunkiga världsbild Rockstar förmedlar, förutom en ambition att sälja så många spel som det bara går. Mycket riktigt säljer GTA-serien i upplagor som de flesta andra utvecklare bara kan drömma om (”GTA 5” drog in en miljard dollar under de  första dagarna i handeln), men det finns stora målgrupper kvar att erövra.

Halva världens befolkning är kvinnlig. I USA, som är Rockstars största marknad, definierar sig nästan 40 procent av befolkningen som “icke-vit”. Den gamla nidbilden av spelköpare som i huvudsak unga, vita män är även den felaktig. Enligt branschorganisationen Entertainment Software Association är 45 procent av alla spelköpare kvinnor.

Rimligen skulle många av dem hellre köpa ett spel som inte tycktes fast beslutet att håna, förminska eller förlöjliga dem.

Cheferna på Rockstar är inga idioter. Det vore märkligt om inte siffror som de ovan, i kombination med den senaste tidens kritiska röster, leder dem till någon form av insikt. Förhoppningsvis med resultatet att det oundvikliga ”GTA 6” blir något mer genomtänkt och något mer inkluderande än sin föregångare.

/Daniel (@danielg0ldberg)