X
Annons
X

Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

Jag såg ”The long dark” på Kickstarter, och blev omedelbart intresserad. Fonden är ett nordamerikanskt landskap (Alaska tycks det vara), med obligatoriska norrsken, snötäckta skogar och rustika stugor. Det handlar om överlevnad i vildmarken, efter katastrofen. Av Kickstarter-trailern att döma är det inte post-apokalypsen som är intressant, det är det hårda livet ute i den kalla, nordamerikanska ödemarken.

”The long dark” utvecklas av den Vancouver-baserade indiestudion Hinterland games (igår slutade insamlingen på Kickstarter, drygt 50000 dollar över marginalen) och består enbart av veteraner i spelbranschen. Raphael van Lierop, creative director, har bland annat arbetat på ”Company of heroes” och ”Far cry 3”. Marianne Krawczyk, manusförfattare, har skrivit för så skilda spel som ”L.A. Noire”, ”God of war”-serien och ”Skylanders”. Hokyo Lim, art director, har arbetat på ”The unfinished swan” och tillika ”League of legends”. Teamet består av flertalet andra, och i en lång intervju på Rock paper shotgun berättar de hur Hinterland games kom till.

Men tillbaka till ”The long dark”. Av vad utvecklarna sagt tycks spelet också ha rollspelselement, med bland annat moraliska val. Att Mark Meer – aka den manliga Commander Shepard från ”Mass effect” – ska göra en av rösterna, ger extra krydda till spelet.

”The long dark” verkar vara ett passionsprojekt, som ett steg att leda spelmediet framåt. Med så rutinerade spelutvecklare vågar jag hoppas på att det blir lika spännande som det låter.