X
Annons
X

Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

Little Warlock, vinnare av två priser.

Efter en intensiv vecka på Gotland är jag äntligen tillbaka, och tänkte summera mina intryck från detta års Gotland Game Conference.

Jag har testat massor av spel, skapade av studenterna själva. En del hade utvecklats under bara några veckor, andra under månader och enstaka till och med år. Min favorit var browserspelet ”Little warlock” – ett mycket lättillgängligt och underhållande kortsamlarspel – som även vann två priser på konferensens avslutande prisutdelning. Det beskrivs förmodligen bäst som en finurlig hybrid mellan ”Plants vs. zombies” och ”Magic the gathering”. Enligt utvecklarna är tanken att spelet ska släppas i år, bland annat på Facebook. Det kommer att vara gratis att spela, men man kommer att kunna betala för att snabbare få tillgång till exempelvis särskilda kort. Via deras hemsida kan man dock få spela ”Little warlock” redan nu i den stängda betan.

Jag hade gärna sett mer enhetlighet mellan studenternas projekt och konferensens tema, som var jämställdhet i spelvärlden. Istället var dessa enheter separerade från varandra. Föreläsningarna var däremot mycket intressanta och upplysande, presentationer av auktoriteter i branschen. Det var verkligen kul att se så många olika perspektiv, från akademiska och statistiska, till praktiska tips på hur man bekämpar fördomar och diskriminering.  och diskussionspanel. För mer läsning om detta rekommenderar jag att surfa in på discordia.se. Vill man dock se föreläsningarna i sin helhet går det också fint, via Gotlands högskolas youtube.

Här är två av mina personliga favoriter. ”Watch your ass!: Masculinity, Play and Games” av akademikern Derek Burrill från University of California, Riverside:

Och ”Diversity Means Dollars” av Tom Abernathy, narrative designer på Microsoft:

Mycket nöje!