Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson

Virtual reality lever fortfarande. Då syftar jag inte på simulatorer för militären, utan på samma idé som existerat sedan 90-talets början: att med ett omslutande headset få en 3d-spelupplevelse i 110-grader. Vissa har menat att spel med sådan hög grad av inlevelse kan bli den ultimata medieupplevelsen. Men tekniken har inte varit vass nog för att det här ska fungera. Förrän möjligen nu. Oculus rift heter den huvudbonad som ska förändra mediet i grunden. Dessutom ska vanliga konsumenter ha råd att köpa den.

Projektet startades via crowdfunding-sajten Kickstarter 2012, och lyckades där samla ihop nästan två och en halv miljon dollar. Sedan dess har företaget Oculus VR skickat ut testversioner till spelstudios, för att utvecklare ska kunna integrera headsetet i sina spel. Bland annat har Epic games, skaparna av “Gears of war”, och id Software, studion bakom klassiska “Doom”, sagt att de kommer att integrera stöd till Oculus rift. Inget släppdatum för headsetet har ännu utannonserats.

Jag har länge varit skeptisk till virtual reality, eftersom det dels skulle bli en sådan dyr historia för vanliga konsumenter, dels på grund av att båda hårdvara och mjukvara inte varit tillräckligt avancerade tidigare. Oculus rift tycks kunna överbrygga båda dessa problem.

Men idén om att virtual reality skulle innebära en mycket mer uppslukande upplevelse ställer jag mig ändå tveksam till. Att enbart ta bort avståndet mellan spelaren och skärmen räcker inte för att göra spelet fängslande. Det behöver göras mer med tekniken än som enbart en cool pryl och en rolig gimmick om VR ska överleva.

Med det sagt, Oculus rift har enorm potential. Det kan faktiskt bli första gången som vi kan få uppleva en VR som fungerar, och bara det är ett stort steg som kan leda spelmediet in på en helt ny bana.

YouTube Preview Image
Fler bloggar