X
Annons
X

Spelbloggen

Daniel Goldberg

Daniel Goldberg
YouTube Preview Image

När Sony-chefen Kaz Hirai premiärvisade Playstation 3 år 2005 så var han kung i spelvärlden. Playstation 2 var då världens bäst säljande spelkonsol. Ingen förväntade sig annat än att uppföljaren skulle gå i samma fotspår.

Sen kom Nintendo Wii. Sen kom Iphone. ”Angry birds”, ”World of warcraft”, ”Wordfeud” och ”Minecraft”. På drygt sju år har spelvärlden förändrats i grunden. Fler än någonsin spelar, men en betydligt mindre andel än förr gör det via en Playstation. Sett till marknadsandel är Playstation 3 i dag mindre än både Nintendos Wii och Microsofts Xbox 360.

I natt, via en två timmar lång presskonferens livesänd från New York, berättade Sony om sina planer för att möta den utvecklingen: Man tänker låtsas som om ingenting har hänt.

Playstation 4 ska släppas kring jul, fick vi höra. Själva konsolen visades aldrig upp. Däremot massor av spel. ”Drive club” såg ut som ”Gran turismo”, fast med snyggare lädersäten och bättre kromdetaljer. Spionthrillern ”Watch dogs” såg ut som GTA IV, fast med ett trendriktigt storebror-ser-dig-tema. ”Killzone: Shadowfall” såg ut som ”Deus ex: Human revolution”, fast med maffigare explosioner. Inte ens indiespelshipstern Jonathan Blow lyckades överraska. Hans ”The witness” förde mest tankarna till pusselklassikern ”Myst”. Från 1993.

Den enda färgklicken kom från ”Little big planet”-skaparna Media Molecule, vars demonstration av hur Playstation Move kan användas för rita 3d-modeller i luften var hisnande imponerande:

YouTube Preview Image

Allt som visades var oerhört snyggt, det ska sägas. Men vi har sett det förut. Sonys recept för de kommande tio åren är det samma som det alltid har varit: bättre grafik, fler vapen, större explosioner.

Nattens lansering var ett finger i ansiktet på alla de miljoner människor som (sent omsider) upptäckt datorspelande genom sina mobiltelefoner och surfplattor. De som rynkar på näsan åt storvulna militärskjutare och eldsprutande drakar, men som älskar ”Candy crush saga” och kanske har sneglat lite nyfiket på “riktiga” spel som ”The walking dead” och ”Journey”. De som borde vara Sonys framtid.

Det är deprimerande visionslöst. Jag vill inte att nästa konsolgeneration ska handla om fler polygoner och mer realistiska skjutvapen, utan om nya upplevelser. Nya sätt att spela. Sånt som ovan nämnda ”Journey”, ”The walking dead”, ”Minecraft” – ja till och med något så enkelt som Iphone-plågan ”Quizkampen” – redan nosat på.

I går visade Sony upp några av de snyggaste, mest påkostade och mest tekniskt avancerade datorspelen som gjorts. Ingenting har någonsin känts så fantasilöst.