X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Klockan är tio (19 svensk tid) och nu börjar det! (Läs mer om bakgrunden till dagens pressevent under strecket nedan.)

Mark Zuckerberg står på scen och säger att Facebook i dag ska prata om en lite annorlunda grej.

– En stor idé som ett litet team har jobbat med, säger Mark Zuckerberg.

– I dag ska vi fokusera på Instagram, säger han, efter att ha gått igenom Facebooks olika sätt att dela information.

När Facebook köpte Instagram hade fotoappen 20 miljoner användare, och i dag har den mer över 100 miljoner, berättar Mark Zuckerberg.

Nu kommer Instagrams grundare Kevin Systrom ut på scen.

– När vi började på Facebook så frågade folk mig: ”vad är Instagram?”. Det är en svår fråga och den har olika svar beroende på vem som frågar, säger han.

– När jag tänker på Instagram så tänker jag på händelser och bilder, fortsätter han.

Kevin Systrom pratar om foton och hur det hänger ihop med olika stunder i livet.

– Vårt mål är att fånga och dela världens händelser, säger han.

Nu några siffror:

16 miljarder foton har hittills delats på Instagram. En miljard gillanden görs i fotoappen varje dag. Och 130 miljoner använder den, vilket innebär en ökning med 30 miljoner sedan i slutet av februari i år.

– Nu ska vi prata om det som kommer. Jag ska berätta en historia, säger Kevin Systrom.

Han går tillbaka till 2010 och berättar om Burbn, appen som Kevin Systrom utvecklade tillsammans med Mike Krieger och som ligger till grund för Instagram, där video fanns med. Och att de då bestämde sig för att lägga video åt sidan för att satsa på foton, och enkelhet och snabbhet i appen. Då fungerade video också sämre i olika prylar, menar Kevin Systrom.

– Nu vill jag berätta om video för Instagram, säger han.

Han berättar att Instagram inte har förändrats med video. Appen har samma skärm, men med videoikon. Tryck på knappen och spela in i upp till 15 sekunder video, och minimum tre sekunder (alltså nio sekunder längre än i Twitters videoapp Vine, och skulle kunna ta lång tid att ladda)

– Det är rätt balans, inte för långt och inte för kort för att fånga något, hävdar Kevin Systrom.

Det går att ta flera klipp i ett och samma videoinlägg, och även att radera varje klipp för sig (i Vine går det också att göra flera tagningar, men inte att radera enskilda). För att göra videon snyggare finns det 13 olika filter att välja på, och när hela videoklippet är klart väljer du ett ”coverphoto” för det.

Videoklippet som Kevin Systrom just nu demonstrerar på scenen är så klart av hur man gör en kaffe latte (vilket rimmar med inbjudan som kom inför eventet och upplägget här). Och nu visar han hur det ser ut med video i flödet av foton. Det kommer att presenteras på samma sätt som foton, i samma flöde i appen.

– Det är video för Instagram. Allt vi älskar men det rör sig.

Nu kommer det mer nyheter.

– Tänk om du kan spela in video som en professionell filmare, säger Kevin Systrom, och visar upp ett skakigt videoklipp med ett barn som cyklar.

Han presenterar Cinema, en funktion för att ta bättre videoklipp. Det ser proffsigt ut i videoklippen som visas på scen, och vi får se om det blir lika bra i verkligheten.

Nu tackar Kevin Systrom för sig och öppnar för frågor från publiken.

Och nu kommer annonseringsfrågan!

– Det här är drivet av konsumentefterfrågan och inte annonsering, hävdar Kevin Systrom, men säger att många varumärken använder Instagram i dag och får naturlig spridning.

När det gäller video så finns det inga planer för annonsering, menar han.

Över till att tagga användare i foton och om det kommer till video. Inte än, säger han.

Instagram för video är en internationell lansering (för IOS och Android från och med i dag), säger han nu. Videoklippen kommer att ses över av ett team, med start i dag, vilket också gäller för foton sedan tidigare.

Nu är presseventet slut och jag återkommer med fler foton och ett sammanfattande inlägg på bloggen. Det blev alltså en användarinriktad nyhet från Instagram och ingenting om hur Instagram ska tjäna pengar. Kevin Systrom kommenterade det med att säga att Instagram ska bli en business, men att: ”vi är nöjda med hur det är just nu”.

Facebooks aktiekurs sjönk efter presseventet och ligger just nu på ner 2,2 procent.

LÄS MER: Ett år senare – Instagram tjänar fortfarande inga pengar

Tack till er som följde med i liverapporteringen!

LÄS MER i det uppföljande inlägget: Instagram lanserar video – utmanar Vine
Och: Så fungerar video för Instagram
——————————————————————————————————————

Klockan är 9.41 (18.41 svensk tid) och jag är på plats på Hacker Way 1 i Menlo Park, där Facebooks huvudkontor ligger.

Inför dagens pressevent har Facebook skickat ut en inbjudan där det står ”Ett litet team har jobbat på en stor idé. Kom och drick kaffe med oss och hör om en ny produkt”.

Det hetaste förhandsbudet på vad det kommer att vara för produkt är video för Instagram. På plats är det fokus på kaffe, med en kaffebar och en öppen lokal med kafékänsla. Och nu har vi gått in i själva salen där presentationen ska hållas och här står det stora fåtöljer och soffor blandat med stolar.

Läs mer: Ska Facebook lansera video för Instagram?

I dag är det Twitters videoapp Vine som är mest populär för att posta spela in och dela videoklipp, och frågan är hur Facebook kommer att differentiera en eventuell videofunktion för Instagram från den. Och hur den i så fall kommer att se ut i förhållande till fotoflödet på Instagram.

Samtidigt som ryktena kring video för Instagram har florerat har Vine passat på att lägga ut ledtrådar om nya funktioner som kommer till appen. Samt passat på att tacka sitt community som numera är 13 miljoner användare.

Facebook har inte haft så stor framgång med så kallade kloner tidigare, som med meddelandeappen Poke som var snarlik funktionerna i Snapchat. Samtidigt är det inte säkert att vi kommer kunna säga att video för Instagram är en klon, beroende på hur det kommer att se ut.

Men allt det här är spekulationer, snart får vi se vad det blir.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson