Annons
X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Först 140 tecken och nu sex sekunders videoklipp. I torsdags lanserade Twitter IOS-appen Vine, som kommer från ett uppköp mikrobloggen gjorde i oktober förra året.

Vine är ännu en ”Instagram för video”-app. Skillnaden den här gången är att du har upp till sex sekunder på dig att föra fram ditt budskap, jämfört med till exempel 15 sekunder i Viddy eller obegränsad tid i Socialcam. Och det går att göra det med flera tagningar i samma klipp.

Appen är gratis och ett sätt för Twitter att engagera användare som kan posta sina klipp på mikrobloggen. Twitter fortsätter att ge sig in i fler områden och senast var det fotofilter man lanserade, men i den egna appen. Vine är en fristående app.

Andra videoappar, som Socialcam och Viddy som jag har skrivit om tidigare, sköt i höjden i antal aktiva användare under ett tag för att sedan dyka i popularitet, så vi får se hur det går för Vine.

Jag har testat Vine och postat ett videoklipp på Twitter. En kontorskollegas hund Lola, som är med i min video, hinner bita på en leksak och göra tricks på sex sekunder. Appen är enkel att spela in med och för att göra det sätter du bara fingret på skärmen. Inspelningen går att göra i flera olika tagningar i sammanlagt max sex sekunder (går att göra kortare), och funkar till exempel för skapa GIF-bilder. På det sättet liknar Vine apparna Loopcam och Cinemagram.

En sak att tänka på är att alla profiler på Vine just nu är publika. Videoklippet sparas i din mobil, men det går inte att hämta inspelningar därifrån. Du kan dela det på Twitter och Facebook direkt i appen och då genereras en länk till klippet, men det går i dagsläget inte att gå tillbaka och dela klipp som redan är upplagda.

Facebook svarade på lanseringen av Vine med att stänga av möjligheten för användare att hitta kontakter i appen via det sociala nätverket. I en bloggpost hänvisar Justin Osofsky på Facebook till en policy Facebook har, men utan att direkt nämna Vine. Den säger att en app måste ha ett lätt sätt för användarna att dela med sig av innehåll till Facebook, och inte kopiera funktionalitet eller ”bootstrap” deras tillväxt på ett sätt som inte skapar något värde för Facebook.

Det går att dela videoklipp på Facebook från Vine, så då måste det alltså gälla den andra delen av policyn där Facebook i så fall anser att appen inte tillför värde och därför inte får tillgång till deras data.

Vine är inte den enda appen som Facebook har blockerat den senaste tiden. I samband med att man lanserade sin egen meddelandefunktion med röst (finns än så länge bara i USA och Kanada) stoppades möjligheten att hitta vänner från Facebook i walkie-talkie appen Voxer.

Kanske har Facebook även något nytt videoprojekt (förutom att kunna posta direkt i nätverket) i fickan, men det handlar nog främst om att förhållandet mellan Facebook och Twitter är infekterat. För det finns flera andra videoappar som har tillgång till Facebooks data.

Efter Facebooks köp av Instagram i april förra året stängde Twitter i juli av möjligheten för Instagram-användare att hitta folk via mikrobloggen. Instagram kontrade med att ta bort integrationen där foton visas i mikrobloggen, och Twitter har som sagt lanserat egna fotofilter likt dem på Instagram. Blockerar du mig, så blockerar jag dig, så blockerar du mig…

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson