Annons

Neuraths börsblogg

Carolina Neurath

Carolina Neurath

Det var ungefär ett år sedan Coop-reklamen snurrade på tv. Det var en reporter som knackade dörr, på små oansenliga stugor, för att leta rätt på ägarna och ifrågasätta bonusar. Det skulle föreställa humor – för i Coop är det ju kunderna, de små stugägarna, som får bonus. Inga högavlönade pampar.

LÄS MER: KF säljer och möblerar om

Ett år senare, med facit i hand, har det visat sig vara precis tvärtom. När Coopägaren KF:s ordförande Anders Sundström sparkade dåvarande vd:n Frank Fiskers fick han ett avgångsvederlag på 11 miljoner kronor. Totalt kunde KF:s vd summera ersättningen för sina två år i det blödande bolaget till 31 miljoner kronor. Här fanns alltså visst de högavlönade cheferna.

Redan då flaggade Sundström, som också är ordförande i Swedbank, för att Coop-kundernas bonussystem kunde komma att förändras. I fredags blev det offentligt: kunderna blir utan sin bonus, eller så kallad återbäring. Systemet ska göras om. Coop har i fyra år erbjudit sina medlemmar återbäring på vad de handlat. Det har visat sig vara betungande för Coop, som förra året hade kostnader på närmare 900 miljoner kronor för kundförmånerna. Coop skrotar återbäringen redan nu i juli.

Ironiskt nog är det branschtidningen Icanyheter som först skrev om Coops planer. De två matvarujättarna, Ica och Coop, håller på att hamna i skilda världar. Börsnoterade Ica, med storägaren Industrivärden, är en lönsamhetsmaskin. Medan Coop blöder.

Det var under förra året som Coops struktur gjordes om och Coop Sverige AB bildades. På så sätt skulle organisationen få ”det mandat, den beslutskraft och styrning som krävs för att möta konkurrensen på dagligvarumarknaden”, skrev KF i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Ica skördar framgångar medan Coop blöder

Coop är inte känd för låga matpriser, utan har levt på lojala kunder. När Anders Sundström utsågs till ordförande i KF sa han sig vilja ”vinna det krig som pågår på dagligvarumarknaden”. Det känns fortfarande oklart hur det ska gå till.

Lyssnar man på läsarreaktioner på nyheten om slopad återbäring ser Coop inte ut att vinna något krig alls. Snarare verkar man ha skapat ett.

Skärmavbild 2014-03-17 kl. 16.01.05
Kundreaktioner i sociala medier

Om bloggen


Carolina Neurath är börsreporter på SvD Näringsliv. Med Stockholmsbörsens bolag i fokus kan du här läsa betraktelser av finansvärlden, konflikterna och personerna bakom makten.

@carolinaneurath på Twitter