Annons

Neuraths börsblogg

Carolina Neurath

Carolina Neurath

Placerare måste sluta lyssna på kreditvärderingsinstitutens bedömningar – och börja göra egna. Det sa Peter Norman på EBM/FI:s endagskongress på torsdagen. Samtidigt lyfte han fram problematiken med sms-lån. ”Det är svårt att lagstifta mot dåliga affärer”.

– Grundproblemet har varit att kreditvärderingsinstitutens bedömningar har fått sådana dramatiska effekter, både på länder och företag. Sedan har det visat sig att det inte har varit korrekt. Så det finns ett allmänt arbete att på olika sätt försöka minska den här effekten, säger Peter Norman under ett föredrag.

I en intervju med SvD Näringsliv efteråt säger han att han vill uppmana bolagen att göra egna kreditbedömningar. Men också ta bort en referens till EU-rätten, som säger att man måste ha den här typen av värderingsinstitut.

– Det är flera åtgärder som ändå går att göra för att minska effekten av värderingsinstituten.

– Dels är det så att bolagen själva betalar instituten för att göra rating, men det handlar också om att investerarna måste göra egna bedömningar och inte blint lita på de där instituten.

Borde bolagen klippa banden helt till ratinginstituten?

– Jag tror inte det går att klippa banden helt, det här är en tjänst folk säljer som vilken finansiell tjänst som helst. Det handlar mycket om en beteendeförändring. Man måste inse att de här gör inte alltid rätt, och gör jag en egen bedömning kanske det blir mer rätt och mer lönsamt, säger Norman och tillägger:

– Det viktiga är att både som eminent och placerare inte blint lita på värderingsinstitut.

Under sitt föredrag lyfte Peter Norman också fram problematiken med sms-lån, där antal ärenden hos Kronofogden har ökat dramatiskt på senare tid. Men han menar att det inte är bolagen det är fel på.

– När man tittar på de här sms-lånen är det en produkt folk köper även om det är transparent vad det kostar. Vi har sett extremexempel på 87 000 procents ränta, säger han.

Och trots att just
den siffran verkar ha varit en engångsföreteelse är många räntor oskäligt höga.

– Men likt förbannat tar kunden här lånen, det är svårt att lagstifta mot att göra dåliga affärer. Vi måste hjälpa kunden att förstå att det är en dålig affär, säger Peter Norman som anser att ett sätt att stoppa problemen är att ”öka kunskapen” hos kunderna.

– Transparens är bra, men det räcker uppenbarligen inte.

Om bloggen


Carolina Neurath är börsreporter på SvD Näringsliv. Med Stockholmsbörsens bolag i fokus kan du här läsa betraktelser av finansvärlden, konflikterna och personerna bakom makten.

@carolinaneurath på Twitter