X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

– I dag ska vi äntligen prata om den där Facebook-telefonen, eller om hur du kommer att kunna göra om din Android-telefon till en social telefon, inledde Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg med att säga på torsdagens Facebook-event.

Men det var ingen egen telefon som Facebook lanserade, och inte heller ett operativsystem byggt på Android som det har spekulerats om tidigare.

Läs mer: Liverapportering från Facebook-eventet

Efter lite mellansnack gick Mark Zuckerberg snabbt över till att prata om dagens nyhet som redan hade läckt ut innan. Han lanserade Facebook ”Home” – en nedladdningsbar app för Android, som Facebook vill ska uppfattas som en mjukvara och som tar över telefonens hemskärm. Det är alltså ett så kallat ”skin” för telefonen med en uppsättning appar.


Foto: James Martin/CNET

Ryktena om en Facebook-telefon har gått varma i flera år, men Mark Zuckerberg har flera gånger sagt att det inte är aktuellt med hårdvara för Facebook.
– Vi vill inte bygga en telefon eller operativsystem som bara några få kommer att använda. En bra telefon kommer det att säljas 10-12 miljoner av som bäst, det är bara 1-2 procent i vårt community och vi vill göra mer än det, sa Mark Zuckerberg på dagens event.

Det landade istället i, som det har ryktats om sedan 2011, ett samarbete med HTC och telefonen HTC First där Home är förinstallerat.

Läs också: De senaste ryktena inför Facebooks event

HTC First säljs genom operatören AT&T, kommer ut den 12 april och kostar 99,99 dollar, cirka 700 kronor. Det är ett lägre pris än för många andra telefoner, men fortfarande ett högt pris på tillväxtmarknader för smarta mobiler om det skulle bli aktuellt. Mark Zuckerberg sa också att Facebook vill jobba med fler telefontillverkare, och visade upp ett ”Facebook Home Program” för att andra ska kunna förinstallera Home.

Huvudnyheten får man ändå säga var att man alltså kan göra sin befintliga telefon till en Facebook-telefon från och med den 12 april. I alla fall om man har en Android-telefon av en viss modell och bor i USA. När Europa kommer att kunna ladda ner Facebook Home i Google Play är oklart.

Men nästa fråga är hur många som faktiskt kommer att vilja ladda ner Home? Vill vi att Facebook ska ta över våra mobiler? Facebook hoppas så klart på det, och för att försöka nå den stora massan tänker man för första gången använda tv-reklam.

För Facebook innebär Home en djupare integration i telefoner, en direktkanal till användarna och mer data om dem. Den sociala nätverksjätten har krav på sig att tjäna mer pengar i mobilen, och det är också dit användare går mer och mer.

Marknaden verkade gilla dagens lansering och Facebooks aktiekurs hade gått upp med 3,13 procent, till strax över 27 dollar, när Nasdaq-börsen stängde för dagen.

Genom Home kan användarna nå de olika Facebook-apparna, som Facebook-appen och Messenger, men än så länge finns det inga annonser i själva Home-appen. Det lär komma, och det ska bli intressant att se hur sådana i så fall ska integreras och hur det kommer att tas emot med annonser på sin hemskärm?

Även om Home är byggd för Android, och laddas ner i Google Play, kan den potentiellt vara ett hot för det Google vill att vi ska se på våra mobilskärmar. Google tjänar pengar på sökannonsering, och även om Facebook inte pratade om sitt nya sök, Graph search, i dag så skulle det kunna bli aktuellt för Home.

Mark Zuckerberg sa dock på torsdagens event att han tror att Home är bra för Google, och att det kan ta en del av Iphones kvalitéer till Android-telefoner. Vilka sa han inte.

Och Google är positiva. I ett uttalande till teknikbloggen Techcrunch säger Google att ”Android är en öppen plattform som har drivit på utvecklingen av hundratals olika typer av enheter. Den senaste visar den öppenhet och flexibilitet som har gjort Android så populärt.” Google uttalar inte att det skiljer sig från konkurrenten Apples plattform IOS, men det kan man tolka som underförstått.

Faktum är att Facebooks Home är ett annat sätt att använda en telefon än vad vi är vana vid. Det är inte en skärm med appar vi möts av när vi låser upp telefonen, vilket också är syftet från Facebooks sida.

– Hur skulle det vara om telefoner var designade utifrån människor istället för appar, ställde Mark Zuckerberg som en retorisk fråga på eventet.
– Vi försöker flytta folk från appar till innehåll, sa hans kollega Adam Mosseri, produktchef för Home.

Men även om Home ser snyggt ut och i sig inte är svårnavigerat, krävs det helt klart en inlärningsprocess just för att vi inte är vana vid upplägget. Och för de som inte är inbitna Facebook-användare kan det vara svårare att förstå varför de ska ladda ner det.

Läs också: Så fungerar Facebooks ”Home”

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson