X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I slutet av förra veckan skickade Facebook ut en kryptisk inbjudan med texten ”Kom och se vårt nya hem på Android”, och sedan dess har spekulationerna gått varma här i Silicon Valley. Mest troligt är att det blir en telefon från HTC som uppges heta First, med ett ”Facebook Home” – en mjukvara byggd på Googles operativsystem Android med Facebooks innehåll och funktioner.

Hur hemskärmen och upplägget i så fall kan komma att se ut har läckt ut i förhand (bilder från @evleks postade på sajten 9to5google). Och Facebooks ”Home” sägs även kunna installeras på andra Android-telefoner än den eventuella HTC-telefonen.

Förväntningarna från marknaden är stora, och Facebooks aktiekurs gick upp med 3,3 procent i går.

Med en egen mobil kanal kan Facebook knyta sina användare ännu närmare till sig och få en direktkanal till dem. Dock finns det hård konkurrens på marknaden och även andra nya spelare, som Ubuntu, Tizen och Firefox OS som också vill in och fajtas med spelare som IOS och andra Android-versioner. Å andra sidan har Facebook redan miljontals användare, som har Android-telefoner, att vända sig till.

Men frågan är om konsumenterna är så intresserade av en Facebook-telefon? I en studie från Retrevo svarar tre procent att de kan tänka sig en sådan, medan 15 procent säger att de i så fall vill veta mer och 82 procent säger nej. Men att installera Facebooks hemskärm och funktioner på andra Android-telefoner skulle kunna intressera fler.

En telefon skulle kunna vara en fördel på tillväxtmarknader som Indien och Brasilien, där försäljningen av smarta mobiler har kommit igång på allvar. Men det kräver samtidigt att Facebook i så fall får till samarbeten med lokala operatörer.

Tidigare har Facebook inte levererat på mobilt, men siffror från analytikern Doug Anmuth på JP Morgan visar nu att Facebook-användarna ska ha dubblerat tiden de spenderar på Facebook i mobilen. Det till i snitt 785 minuter per användare och månad under februari. PC-användningen har däremot minskat med 26 procent till 320 minuter per månad.

I år förväntas det sociala nätverket, enligt en rapport från Emarketer, tjäna tre av tio dollar av det som spenderas på mobilannonser i USA. Det motsvarar i så fall 965 miljoner dollar, cirka 6,7 miljarder kronor. Google har den största andelen, 50 procent, och förväntas tjäna 4 miljarder dollar, cirka 28 miljarder kronor. Sedan återstår det att se var intäkterna landar i för Facebook. Under det senaste kvartalet kom 23 procent av dem från mobilen.

Dock tappar Facebook unga användare, som hellre mobilchattar via appar som What’s App, och Kik och Snapchat. Och Facebooks försök till en klon av Snapchat, Poke, fick en snabb uppgång och fall.

Om några timmar får vi se vad det är Facebook ska lansera i dag. Presskonferensen börjar klockan 19 svensk tid och jag kommer i möjligaste mån att uppdatera bloggen live från eventet.

Foto: 9to5google

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson