X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Så var ryktena om en Facebook-mobil igång igen. För på torsdag eftermiddag här kom det en inbjudan i min och flera andra journalisters inkorgar med den kryptiska texten: ”Kom och se vårt nya hem på Android”. Eventet äger rum den 4:e april på Facebooks campus i Menlo Park.

Nyheter på tidigare pressevent, då en svårtolkad inbjudan gick ut en vecka före, visade sig vara en ny design för nyhetsflödet och det nya grafsöket.

Den här gången spekuleras det bland annat (återigen) om en Facebook-mobil, en helt ny version av Facebooks Android-app, eller ett eget operativsystem byggt på Android.

Kanske är det nu dags för den där smarta mobilen det ryktats om i samarbete med HTC? Sajten 9to5Google rapporterar att Facebook jobbar på en annonskampanj tillsammans med mobiltillverkaren. Och i början av mars läckte det ut specifikationer för en HTC-mobil med en Facebook-knapp och ett specialutvecklat operativsystem, som sägs komma från ett samarbete mellan HTC, operatören AT&T och Facebook. Något det har ryktats om ett bra tag, och som teknikbloggen All Things Digital först rapporterade om i november 2011 under kodnamnet ”Buffy”.

Facebook har tidigare sagt att man har svårt att uppfylla den vision man har med sina mobila kanaler. Vilket kan innebära att man vill ha sin egen direktkanal till användarna, istället för att ligga på någon annans operativsystem.

Josh Constine på Techcrunch skriver att hans källor säger att det handlar just om en modifierad version av ett operativsystem byggt på Android, med Facebooks funktionalitet integrerad. Det ska enligt hans källor köras på en HTC-telefon som i så fall skulle vara den omtalade ”Facebook Phone”. Men en sak som skulle tala emot det, och som Josh Constine uppmärksammar, är att flera från Facebooks team för operativsystem, inklusive svensken Rasmus Andersson, har lämnat företaget.

När det gäller en egenproducerad mobil från Facebook har Mark Zuckerberg vid flera tillfällen sagt att det inte är aktuellt. När jag hörde honom prata på Techcrunch Disrupt i september förra året sa han bland annat det finns många som gör det så mycket bättre än Facebook.
”Det skulle vara en saftig historia att kunna säga det, men det är fel strategi för oss. Vi går åt andra hållet och vill bygga ett system som är djupt integrerat i varje pryl som människor vill använda”, sa han.
Vilket i så fall skulle gå i linje med HTC-samarbetet.

Vi får se på torsdag helt enkelt.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson