Från Netonnet-vd till högtalarhandlare

CES i Las Vegas Svenska Teenage Engineering har sin monter i Venetian Ballroom, på hotellet The Venetian, en bit från Las Vegas Convention Center. De står i en lite lugnare del av mässan med många mindre företag, men där finns även en del mer välkända namn som LEGO.

– Vill man verkligen träffa oss så hittar man hit. Det är kvalitet på leads här, säger Anders Halvarsson.

Han är den före detta Netonnet-vd:n och grundaren som lämnade bolaget i oktober 2011, och blev officiellt delägare och styrelseordförande i Teenage Engineering under sommaren 2012.

Anders Halvarsson berättar om ett annat utvecklingsprojekt han jobbade med under 2010 på Netonnet – en egen smart mobil där han samarbetade med Teenage Engineering kring formgivning och användargränssnitt. Siba-ägaren Fabian Bengtssons bud och till slut köp av Netonnet kom i mellan Anders Halvarsson och telefonen, men det ledde honom till det nya jobbet.

– Hade det inte varit för det hade jag nog varit kvar på Netonnet, men skulle de fråga mig då om vad jag skulle göra sedan så skulle det vara något som det här.

På det egendesignade svarta bordet i montern står högtalaren OD-11, eller Cloud speaker – som den också kallas, som ska komma ut i sommar. Där ligger också företagets första produkt, en minisynt som sålts i 5 000 exemplar efter ett år på marknaden.

– Det har inte funnits så mycket säljfokus i företaget, säger Anders Halvarsson.

Det är bland annat något han jobbar med och har redan rest en del.

– Förut sålde jag många produkter på få marknader, nu är det få produkter globalt, säger Anders Halvarsson.

Teenage Engineering startades för tre år sedan av Jesper Kouthoofd, som också var med och grundade Acne International, och har förutom egna produkter gjort en hel del konsultuppdrag inom design och teknik. Bland annat kameran Knäppa för IKEA förra året. Företaget ligger i Stockholm och flera av de 13 anställda är musiker eller har jobbat med musikproduktion.

– Det handlar om prylar, design, teknik och ljud, för att få tillbaka glädjen i musiken, säger David Möllerstedt, teknisk chef och delägare i Teenage Engineering, om högtalaren OD-11.

De har kommit till CES för att träffa andra aktörer och visa upp sig, och det märks på Stockholmskontoret att de är här för det har kommit många förfrågningar dit. Teenage Engineering har också fått en del uppmärksamhet för OD-11 under veckan, bland annat från teknikbloggen The Verge som sa många snälla ord i en morgonsändning. Vad vill Anders Halvarsson inte säga.

– Sådant får man inte säga som svensk.

Nästa vecka åker David Möllerstedt till San Francisco för att träffa en av de stora aktörerna i Silicon Valley. Vilken det är pratar han inte om, men förra året träffade han den ena och nu blir det den andra så det kanske är ledtråd nog.

– I den här världen måste man träffa de stora för att bli en stor produkt, säger Anders Halvarsson.

Högtalaren hoppas de så klart ska bli en hit. ”Worlds first cloud speaker” står det på en skylt på bordet. Förövrigt syns uttrycket ”världens första” på många håll i mässhallarna på CES, och vem vill inte vara först (även om det kanske inte alltid stämmer).

– Vi är den första som har hifi, hävdar Anders Halvarsson.

Sedan att jag en stund senare får Philips wifi-högtalare, som spelar musik från tjänster som Spotify och Deezer och som det står hifi på, demonstrerad för mig är nästa fråga. Men det får experter på högtalare avgöra vem som är först och med vad.

OD-11 ligger också i ett högre prissegment än till exempel Philips. Den kommer att kosta runt 7 000 kronor styck, det är en slant men ändå ett relativt lågt pris för bra ljud, och säljas i utvalda butiker.

Högtalaren kopplas upp mot molnet, via wifi, för att spela musik. Vilka moln- och musiktjänster det gäller och eventuella samarbeten Teenage Engineering har gjort är ännu inte officiellt. Det går också att styra OD-11 via en app, för IOS och Android, där man även kan dela låtlistor med varandra. Annars styrs den från tjänsten man spelar musik ifrån, eller den runda lilla fjärrkontrollen som ser ut som en färgglad stor knapp, och går att fästa med en magnet på högtalaren. Den har dock ingen display där man kan se hur högt ljudet är.

– Man ska inte titta på ljud. Det handlar om att lyssna och hitta en balans mellan hur det låter och känns, tycker David Möllerstedt.

Själva högtalaren bygger på ljudingenjören Stig Carlssons modell, som börjades säljas 1974 och som en stiftelse i hans namn fortsatt utveckla när han avled.

– Det finns ingen anledning att uppfinna bättre ljud när det redan finns, menar David Möllerstedt.

I framtidsplanerna ligger till exempel att man ska kunna kommunicera med högtalaren och skicka meddelanden till den som ska spelas upp. Det kan handla om att man är sen till middagen och vill berätta det för familjen. Men det kommer senare. Först ska Teenage Engineering fortsätta tillverka och få ut OD-11 på marknaden.

Bilden: (från vänster) David Möllerstedt, Anders Halvarsson, Francois Souflet och Oscar Ahlgren i Teenage Engineerings monter på CES-mässan i Las Vegas.

Mer från CES i Las Vegas:
Vad är väl en dag på CES-mässan…
Ericssons vd: ”Vi är fortfarande ganska okända i USA”
Oled, ultra-hd och smarta tv-apparater på CES
Steve Ballmer tog (tillfälligt) över showen på CES
Silicon Valley-bloggen på CES i Las Vegas

Visa kommentarer (15 st)

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID.
Vänliga hälsningar, Olle Zachrison, chef SvD Näringsliv Läs reglerna i sin helhet

  • Erik .

    Kul högtalare, eller det verkar ju vara så mycket mer än en högtalare. Skulle passa in helt i varenda hus / lägenhetsannons. Mycket snyggt! Nu vill jag bara lyssssssssna också!

    Om dom är lite smarta och tänkter utanför boxen, så att säga, så ser de till att koppla ihop fler saker med högtalaren. Framtiden ”is connected” är ett uttryck som jag använder mig av i min bransch som snuddar där…
    /direktören

  • Anonym

    ”Sådant får man inte säga som svensk” Lycka till med vad det nu är ni vill göra, men ett litet tips på vägen från en till en annan: Avstå från frestelsen att slänga er med de där ”jag-är-så-mycket-bättre-än-alla-andra-att-jag-måste-låtsas-ha-mindervärdeskomplex-för-mitt-ursprung”. Det luktar 70-tal, Pepes bodega och gammal fluortant. Urrk.

  • Anonym

    varför stanna i Sverige om man lyckas få in en fot utomlands? kul med marginalskatt eller är det bara skitvädret man vill ha?

    • http://profiles.google.com/perrainer Per Karlsson

      Sverige är ett bra land att utveckla produkter i det finns ycket kompetens här och det är lätt att göra affärer här och härifrån. Det du kallar skitväder är ju lite olik från år till år, men det är sannolikt lättare att jobba effektivt när vädret inte är på topp jämt än om det är kanonväder året runt.

  • Anonym

    En massa bull shit. Carlssons högtalare, ja ja mensan. Den var bra då, idag är det ett sätt att marknadsföra sig bland dem som inget vet – som t ex ich fackjournalister.

    • http://profiles.google.com/perrainer Per Karlsson

      Carlssons högtalarteorier var bra förr ja men är ännu bättre idag när det finns kraftfullare högtalarelement och effektivare förstärkarmoduler kopplade till processorer och nätet. 
      Har inte hört denna högtalare men tippar på att den låter mycket bra och lär sälja en hel del till de som vill ha bra ljud med god spridning. Det är dock väldigt hård konkurrens på marknaden så för att bli en jättehit så skulle den nog ha behövt en coolare design.

  • Anonym

    Detta var en helt obegriplig artikel. Vad ät det dom säljer egentligen och vad ä-r så revolutionerande?

    • Anonym

      Om du tycker att artikeln är obegriplig så säger det nog mer om dig än någonting annat. Men här får du en liten sammanfattning: det är ett porträtt av några svenska entreprenörer som ställer ut en ny produkt på CES. Ingen har sagt att någonting är revolutionerande? Och om du inte kan urskilja produkterna ur texten ovan så föreslår jag att du försöker läsa den igen.

  • Maventwo

    Att idag försöka lansera smartphone och högtalare som ansluts till Wifi är att försöka uppfinna hjulet på nytt.
    När konkurrensen internationellt sett är mördande.
    Anders Halvarsson borde snarare satsa på e-handel av något billigare koncept inom hemelektronik.

    • Anonym

      ”Anders Halvarsson borde snarare satsa på e-handel av något billigare koncept inom hemelektronik.”

      Nej. Det finns redan 100-tals andra som gör just det. Iden att sälja lite bättre kvalitet än vad andra gör är nog helt nödvändig om det skall bli något. Det gäller att ha något eget, som med OP-1. väldigt fiffig.

      • Maventwo

        Och dyrare koncept, hur hållbara är de?
        Till någon annan tillverkare kommer med exakt samma koncept till 60% lägre pris.

        • http://profiles.google.com/perrainer Per Karlsson

          Pris är inte allt, kvalitet spelar också in och folk köper gärna lite dyrare produkter från ett märke som de tycker står för något istället för att köpa från ett billigare copycat & noname-företag.

      • Maventwo

        Och dyrare koncept, hur hållbara är de?
        Till någon annan tillverkare kommer med exakt samma koncept till 60% lägre pris.

      • Maventwo

        Och dyrare koncept, hur hållbara är de?
        Till någon annan tillverkare kommer med exakt samma koncept till 60% lägre pris.

  • Pingback: Nu kan du duscha med mobilen | Silicon Valley-bloggen

Volvo drar åt – ska spara flera miljarder

Områdena som drabbas när företaget drar ner.

Bantar i koncernledningen – 16 blir 10

rapport

Ambition att få en mindre och mer effektiv ledning.

Var satsas 2 miljarder på ökad bemanning?

Quiz

Testa vad minns du från gångna veckan.

Sverige får tillbaka
en miljard från EU

Läckta dokument: Storbritannien måste betala.

Intäkterna rasar för krisbolaget Eniro

Dementerar uppgift att styrelsen ska lämna.

”Andersson skickar
ett dystert budskap”

Perspektiv

Cervenka om regeringens budget.