Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

 

…den kan vara spännande och intensiv och….alldeles alldeles överväldigande. Det är tredje dagen på mässan här i Las Vegas. Det sitter folk och sover lite här och var i hörnen vid ingångarna och bakom montrarna. Fast det är inte så många ställen här som är ostörda, och med så mycket folk i omlopp blir det nära på köer i mässgångarna.

Hit kommer folk från hela världen och hyser in sig på de olika hotellen längs gatan ”The Strip” och i anslutning till den. Tänk dig hur det blir när 150 000 personer ska ta sig från hotellen till ungefär samma ställe. Ja, du tänkte rätt. Det gäller att ha tålamod och räkna med att det tar ungefär tre eller fyra gånger så lång tid att ta sig någonstans.

Till CES kommer folk i elektronikbranschen från hela världen: köpare, leverantörer, kunder, utvecklare, säljare och analytiker.

Det är köer överallt och det är ganska svårt att få tag i mat, så man får äta lite när det funkar och dricka vatten så mycket man kan. Luften är torr från luftkonditioneringen och jag har sett många använda något för torra läppar.

För oss journalister är utmaningen att hitta tid och plats för att ladda datorer, när vi samtidigt ska köa till nästa grej eller hitta till nästa möte.

Samtidigt är allt det här också charmen på något sätt. Och det som utmärker en mässa där 20 000 produkter ska visas upp och alla vill ha sin beskärda del av information och uppmärksamhet.

Många här har pratat om den interaktiva gaffeln som säger till om du äter för snabbt. ”Om det är det mest intressanta på CES så har vi ett problem”, skrev någon på Twitter. Men CES är verkligen inte bara en plats för tv-apparater, mobiler och surfplattor. Här finns högtalare och hörlurar i alla former och färger, maskiner där du kan få ett foto av dig själv på din nagel, symaskiner som kan tillverka Mona Lisa-tavlor, droner som kan flyga i formationer och robotar som spelar musik och dansar.

Och för att inte nämna mobilskalen. Det stora antalet montrar med mobilskal i alla färger, mönster och utföranden du bara kan drömma om.

Jag går in till högtalar- och hörlursmärket Marleys monter. Där står Bob Marleys son Rohan Marley och pratar med mässbesökare. Han tar sig tid för en bild och verkar stormtrivas med uppmärksamheten.

Det här med att artister och kända personer gör något i samarbete med ett varumärke är inget nytt. Men just hörlurar verkar vara grejen i år. Första dagen på mässan var jag förbi Krusells monter, ett svenskt företag som har gjort datorväskor, kamera- och mobilfodral i 20 år och som nu har utökat sortimentet med hörlurar. De har gjort ett samarbete med hårdrocksbandet Motörhead – Motörheadphönes heter lurarna som ska vara särskilt bra för ljudfrekvenserna i heavy metal. Och det märks att fansen har hittat till montern när Lemmy från bandet står på scen tillsammans för att presentera dem.

Så finns de stora jättarna här så klart. Sony, Samsung, LG, Nikon, Canon, Panasonic, Audi och många fler. Man kan lätt imponeras av de stora pampiga montrarna och det är spännande att få se det senaste. Samtidigt visar de upp produkter som många konsumenter inte har råd att köpa.

De stora aktörerna har främst sina montrar i Central Hall på Las Vegas Convention Center. En del även i South Hall och North Hall. De olika avdelningarna i hallarna har olika inriktningar som FitnessTech, Gaming Showcase och Automotive Electronics. Och när du inte tror att det finns mer att se så återstår till exempel hela Venetian Congress Center med hallar. Där hittar jag många av de mindre kinesiska företagen. Jag går förbi bås efter bås av Android-plattor och mobiler som går att köpa och sätta sitt varumärke på, och fler hörlurar, högtalare och mobilskal.

När mässdagen är slut köar besökarna till olika transportmedel för att kanske lyckas hinna tillbaka till hotellet och vila fötterna innan middagen. Jag går mot Las Vegas Monorail, det förarlösa tåget på hängbana som kör folk längs The Strip, och på vägen dit går det att få en skymt av bandet som spelar i Gibsons stora konserttält på planen framför Central Hall. Så var ännu en mässdag på CES slut -i morgon är det den sista och då är det bara att ge sig in i leken igen.

Mer från CES i Las Vegas:
Ericssons vd: ”Vi är fortfarande ganska okända i USA”

Oled, ultra-hd och smarta tv-apparater på CES
Steve Ballmer tog (tillfälligt) över showen på CES
Silicon Valley-bloggen på CES i Las Vegas

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson