Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I dag startar CES-mässan officiellt och 150 000 väntas komma hit till Las Vegas de närmaste dagarna för att besöka den. På måndagen visades en del av de nya produkterna upp i förhand och köerna till presskonferenserna var långa.

Men vissa menar att CES har förlorat sin glans. Det är svårt för mig att avgöra då det är första gången jag är här. Men ett av de främsta argumenten för det är att flera av de stora aktörerna, som Apple, Amazon, Microsoft och Google, inte är här. Och att de som är här inte levererar några nyheter, för att de är rädda för att de ska försvinna i mängden.

”Välkommen till mässan som visar saker som har en tendens att inte dyka upp för försäljning!” Det skrev en av mina Twitter-kontakter när jag twittrade om CES häromdagen.

Men för de mindre företagen är det här en chans att visa upp sig, och man kan tänka sig att de stora som fortfarande kommer hit får mer uppmärksamhet.

Det var till exempel överfullt på flera av presskonferenserna och Samsung var nog den som drog mest uppmärksamhet till sig. Tekniken oled (Organic Light-Emitting Diode) där energisnåla lysdioder ger bra bildkvalité och kontrast, och upplösningen ultra-hd, även kallat 4K som har en upplösning på 3840 × 2160 pixlar – det vill säga fyra gånger mer än dagens tv-modeller på 1080 pixlar, fick stor uppmärksamhet under pressdagen.

Läs också: Ultra-hd ska få dig att byta ut tv-n
Och:
Samsung skärper konkurrensen

Samsung satsade mycket på att visa upp saker som ska komma, men sa inte när. Som en 110 tums ultra hd-tv och en 55 tums oled-tv som visades upp på CES förra året, men som utvecklats vidare och till exempel har en funktion för att titta två personer på samma tv, på två olika program, med glasögon och hörlurar. Samsung lanserade bland annat även en uppdaterad version av röststyrning där användaren kan få rekommendationer genom att säga till fjärrkontrollen vad man letar efter. Och ett Evolution Kit – en dosa du sätter på baksidan av din tv (för 7 och 8-serien LCD och 8 Plasma) som gör att du kan uppgradera den till den senaste versionen av så kallade Smart Hub. Den presenterades också på scen och är uppdelad i fem sektioner – en för filmer, en för bilder och musik, en för appar, en för sociala medier och en för det du tittar på. Samsungs nya smart-tv kommer ut i butik under andra kvartalet i år.

Teknikbloggen The Verges utlåtande var dock att Smart Hub inte löser ett problem för användaren, då den presenterar för mycket information i rekommendationerna.

LG meddelade till slut försäljningsstart för sin oled-tv som visades upp redan förra året på CES och ska börja säljas i USA i mars. Och släppte några nya modeller med Ultra-hd samt en ny fjärrkontroll, Magic Remote, som även den har röststyrning.

Sony satsar också på ultra-hd samt på att faktiskt leverera innehåll till det formatet, till skillnad från sina konkurrenter. I dag visade även Panasonic upp en prototyp för en 56 tums oled-tv.

Tv-apparaterna med ultra-hd-upplösning är dock ingen billig historia. LG meddelade inga priser för sin kommande 55 tums tv, men den på 84 tum som kom förra året ligger på 20 000 dollar, cirka 140 000 kronor.

Det är alltså mycket oled och ultra-hd som gäller här på CES, från fler än bara dem jag skrivit om nu. Samt en rad andra lanseringar som uppdaterade processorer, nya kameror, datorer och mobiler (även om inte Samsung kom med någon) som till exempel Ascend D2 från Huawei, Sonys nya Xperia Z och från Canonical som är här med nya Ubuntu Phone. Samt mycket annat!

Är du nyfiken på tekniska specifikationer för tv-apparaterna och fler av nyheterna har många av teknikbloggarna livebloggat, filmat (och länkat till tester) från presskonferenserna. Här finns LG, Samsung, Sony och Intel.

Läs mer: Steve Ballmer tog (tillfälligt) över showen på CES

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson