Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

 

– Förra och förrförra året var frågan fortfarande: ”varför är ni här?” Nu är det mer: ”vi förstår vad ni gör”. Det har förändrats, hävdar Ericssons vd Hans Vestberg, som svar på frågan varför telekombolaget Ericsson är på en mässa för konsumentprodukter.

Förra året fanns fortfarande konsumentinriktade Sony Ericsson som också ställde ut på CES-mässan. Men det tycker Hans Vestberg var förvirrande för varumärket, och att det nu är lättare.

– Vi måste jobba med att nå ut och är du inte ett konsumentvarumärke så är du inte lika känt. Det är därför vi pratar om nätverkssamhället, vad vi möjliggör med vårt företag, säger han.

Ericsson vill gärna trycka på att det är en del av ”The network society”, nätverkssamhället, vilket står med stora bokstäver på en vepa som ramar in företagets monter.

Vi sitter några stycken och ställer frågor till Hans Vestberg i ett väldigt varmt konferensrum, som ligger i anslutning till montern. Han motiverar telekombolagets närvaro här med ordet ”connectivity”- uppkoppling på svenska. Och att Ericsson dels vill visa kunder och operatörer vad det kan göra, men också nå ut till fler. Vilka företag det handlar om specifikt svarar han inte på.

– Vi har bara sett början av hur mobila nätverk kommer att användas i framtiden, och givet vad det är vi gör är det viktigt att förstå hur alla applikationer och prylar ska använda sig av nätverket, säger Hans Vestberg.

– Det är viktigt att veta vad jag ska lägga mina fem miljarder dollar om året i researchpengar (forskning och utveckling) på, säger han.

Själv har han dock inte varit ute och gått runt i mässlokalerna.
– Det är mitt liv att sitta i ett varmt mötesrum.

På CES satsar Ericsson på att lansera en crowdsourcad låt, som folk runtom i världen kan bidra till, tillsammans med den svenska superstjärnan Avicii och Universal Music Sweden.

– Vi har redan fått in 639 bidrag från 71 länder och första dagen är inte slut än, säger Niklas Twetman, från Universal Music, som står på Ericssons montergolv och pratar om Avicii-samarbetet.

I montern visar man bland annat också upp Ericssons samarbete med Volvo och Spotify, kring den uppkopplade Volvo-bilen. Där står en XC60, och Volvo-folk demonstrerar bland annat hur man med röst, pekskärm och knappar på ratten kan styra musikval genom Spotify och radiokanaler. Systemet är kopplat till Ericssons Connected Vehicle Cloud, alltså lagring av data från systemet i molnet, en produkt man återanvänt från tidigare projekt.

– Det är för att visa koncepten, använda det som diskussionsunderlag och visa upp olika delar av nätverkssamhället, säger Fredrik Hallstan, ansvarig för medierelationer på Ericsson, som går runt i montern.

PR med andra ord.

Men tillbaka till det varma rummet.

– USA är vår största marknad och vi har 8 000 anställda i Nordamerika, men vi är fortfarande ganska okända här om jag ska vara ärlig. Det är också därför vi vill vara här på CES. Vi är leverantör till alla stora operatörer i USA och vi har närvaro på olika ställen, men vi har mycket kvar att göra, säger Hans Vestberg.

Han slänger sig med en del siffror. 15 procent av alla mobilanvändare i dag har en smart mobil, men 2018 tror Ericsson att det kommer finnas 3,3 miljarder smarta mobiler på marknaden (i dag över en miljard). Allt inom mobilt kommer öka till tre-fyra gånger så mycket på fem år, och det blir tio gånger högre belastning på nätverket med en smart mobil jämfört med en vanlig mobil.

Han ritar på papper för att illustrera.

– Jag älskar att rita!, utropar han.

Cirklar får symbolisera vad som händer när så många fler ska vara uppkopplade på ett nätverk. Där ligger en del av utvecklingen för Ericsson i så kallade ”små celler” med 2G, 3G, 4G och wifi. Lokala radioenheter som kan hantera en del av datatrafiken i stadsmiljön, där det är mycket tryck, och på landsbygden där det inte finns samma täckning. Makro- och mikronätverk.

– USA ligger i framkant för små celler, säger Hans Vestberg.

Han identifierar två grupper av data – den från smarta mobiler och den mellan maskiner. Och att Ericsson måste möta behov från olika grupper av operatörer i framtiden: de som bara vill leverera nätverk mot en avgift, de som också vill leverera andra tjänster som till exempel mobilbetalningar samt de i mitten som vill erbjuda olika kvalitet och hastighet för data.

Fokus hos operatörerna har gått från täckning till hastighet, menar Hans Vestberg. Det gäller också att utbilda applikationsutvecklare i hur de kan optimera sina produkter för att använda nätverket på rätt sätt.

Han menar att dataanvändningen kan växa med 15 gånger på fem år, men pratar svepande om vad som ska komma sen.

Någon frågar ändå om när nästa stora nyhet från Ericsson kommer.

– Mobilmässan i Barcelona i februari, svarar Hans Vestberg.

Tiden är ute och Ericsson-vd:n får en kort paus från det varma rummet för att fotograferas vid bilen på mässgolvet.

Läs också: Ericssons FoU-chef vill ha intelligenta nät

Mer från CES i Las Vegas:
Oled, ultra-hd och smarta tv-apparater på CES
Steve Ballmer tog (tillfälligt) över showen på CES
Silicon Valley-bloggen på CES i Las Vegas

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar