Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Det har gått en dryg vecka sedan det amerikanska presidentvalet avgjordes, och jag tänkte att jag skulle följa upp lite av det jag har skrivit om valet i sociala medier.

Det var inte bara Twitter som slog rekord med Obamas segertweet i förra veckan, som nu har delats vidare över 815 000 gånger. Även hans post på Facebook är den mest delade där, med över 4,4 miljoner likes.

På Facebook gjordes det under valdagen totalt 71,7 miljoner uppdateringar i USA som rörde valet, de flesta av folk under 35 år. Och på Twitter skickades det ut 32 miljoner val-tweets.

Inför och på valdagen uppmanade flera av de sociala nätverken väljare att gå till vallokalerna. Om det hade någon effekt på valdeltagandet är dock en fråga för sig, men enligt siffror från analysföretaget Pew Internet tog 30 procent av väljarna del av sådana budskap och 20 procent uppmanade vänner och familj att gå iväg och rösta.

Läs också: ”Ut och rösta” – är budskapet i sociala medier

Totalt delade drygt en av fem, 22 procent, av de registrerade väljarna med sig i sociala medier av hur de hade röstat, enligt Pew Internet. Vilket motsvarar nära 28 miljoner amerikaner, av de 126 miljoner som röstade (cirka 57 procent av dem som får rösta) –  20 procent av Romneys anhängare och 25 procent av Obamas.

Det är många ändå, men fortfarande för få för att kunna förutsäga i sociala medier vad valresultatet skulle bli.

Jag har tidigare skrivit om frågan vem av kandidaterna som vann valet i sociala medier. Och svaret var att det inte fanns något entydigt svar, utan att engagemanget varierade i olika kanaler. Obama vann i antal följare, men har haft fyra år på sig att bygga upp sina kanaler och jobbat mycket med det. Och Mitt Romney vann i procentuell tillväxt av följare.

Läs mer: Vem vinner valet i sociala medier – Obama eller Romney?

Men oavsett om sociala medier speglade valresultatet eller inte tycker jag att man kan säga att det spelade roll i valet. Inte minst för teknik-communityt. Det har startats nya tjänster, appar och statistik-verktyg kring valfrågor. Det har gjorts samarbeten mellan aktörer som Facebook och CNN och Youtube med flera medier. Integrationer av olika tjänster, som fotoappen Instagram på New York Times och NBC:s sajter. Det har twittrats och ”fejsbookats” miljontals gånger under partiernas kongresser och kandidaternas debatter.

Sociala verktyg ger folket möjlighet att uttala sig. Och att de båda kandidaterna använde sina sociala medier-kanaler, när valet var avgjort, för att meddela sig säger rätt mycket om hur de ser på dem.

Läs också: 7,2 miljoner tweets under kvällens presidentvalsdebatt

Läs också: Det amerikanska Twitter-valet

De sociala medierna hjälper också till att snabbt sända ut budskap och nyheter. Teknikbloggen Pando Daily har tittat på sök-trender under valet på Google Trends, alltså vilka termer det har sökts mest på under olika delar av valperioden. Ett är Todd Akins uttalande om ”legitimate rape” i september, ett annat är de ”47 procenten” som Mitt Romney sa i en video som spreds på nätet i oktober.

För sociala medier gör att många tar del av informationen, men samtidigt sveper den snabbt förbi och drar över. Även om till exempel de ”47 procenten” så klart hade betydelse i valrörelsen så tog ju det som sas i debatterna snabbt över i nästa sociala medier-våg.

Men det var då. Nu har det riktiga arbetet för Obama börjat igen och användarna i sociala medier följer med.

LÄS MER: Silicon Valley och det stundande valet

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson