Miriam Olsson Jeffery
Det är valdag och de sociala medierna pushar de amerikanska medborgarna till att gå ut och rösta. I topp på Facebook ligger en uppmaning om att hitta sin lokala röstningslokal.
För att illustrera att folk har röstat har Facebook Stories satt upp en kartsida som uppdateras i realtid med dem som röstar runtom i landet och delar med sig av det i det sociala nätverket. Vilket självklart inte alla gör, men den ger i alla fall en känsla av att det händer något.
Och enligt en rapport, som Washington Post har tagit del av, ”Social Media and Voting” säger var femte väljare att de gärna berättar om vem de röstar på i sociala medier.
”Dessutom sägs i rapporten att över en tredjedel av väljarna blivit uppmuntrade att ta sig till vallokalen via kontakter på Facebook eller Twitter”, skriver SvD:s Fredrik Mellgren i senaste nytt från valet.
Facebook har också ett samarbete med CNN där man listar hur många som pratar om de båda kandidaterna i nätverket.
Twitter listar olika delstaters officiella Twitter-konton, där användarna kan hitta information om vallokaler, och pushar för sin sida #Election2012 – den officiella hashtaggen för valet. I dag väntas nya rekord på mikrobloggen.
NBC har satt upp en sajt, Electiongrams, där Instagram-användares foton läggs upp i olika delstater om de taggar sina valbilder med hashtaggen #NBCPolitics.
För sen stund sedan var jag förbi den lokala röstningslokalen här i SOMA i San Francisco och där var det lugnt.
– Det går i vågor, sa de som jobbar där.
Och många jag har pratat med här har poströstat i förhand.
Fler digitala kanaler där du kan följa valupplösningen är:
Presidentkandidaternas Twitter-konton – Romney, Obama
Google Politics & Elections
Youtube Politics
Platstjänsten Foursquares röstningskarta
Teknikbloggen Mashable listar hur 20 kändisar har valt att ge sitt stöd till Obama och Romney i sociala medier.
Läs också: Silicon Valley och det stundande valet
Läs mer: Vem vinner valet i sociala medier – Obama eller Romney?
Läs mer: Det amerikanska Twitter-valet