X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

För några veckor sedan var det ägarbolaget Facebook som släppte en nydesignad Messenger-app, där man även kan skicka meddelande till personer man inte är vän med. På torsdagen kom Instagram med en, i linje med tidigare rykten, meddelandefunktion där man kan skicka foton, videoklipp och textmeddelanden till en person eller en grupp.

Den heter Instagram Direct och är en privat meddelandefunktion likt de i populära appar som Snapchat och Whatsapp. Förutom att inte innehållet försvinner på Instagram som på Snapchat, och att man i den senare inte bara kan skicka text.

photo (1)I den senaste versionen av Instagram-appen för IOS och Android finns det från och med i dag en liten ikon längst upp till höger, som man trycker på för att skicka foton privat. Den syns dock bara när man står längst upp i fotoflödet. Varje gång man ska posta ett foto eller videoklipp går det nu att välja mellan ”followers” eller ”direct” för om det ska skickas ut i nätverket eller till en person eller grupp. När man skickar ett foto privat får den personen man skickar till, om man inte redan följer varandra, godkänna meddelandet först innan fotot släpps fram. När funktionen kommer för Windows Phone har Instagram inte meddelat.

Instagram Direct

Kampen om meddelanden trappas upp och i början av veckan var det Twitter som uppdaterade och förenklade sin funktion för direktmeddelanden, med en egen knapp i appen och möjligheten att också skicka foton privat. Det är så de unga främst vill kommunicera och Instagram vill inte halka efter.

Det spekuleras också i om det går att se lanseringen av Instagram Direct som ett svar på att Facebook-vd:n Mark Zuckerbergs försök att köpa Snapchat för 20 miljarder kronor misslyckades.

Förra året vid den här tiden var det kampen om foton jag skrev om här på bloggen, då Twitter introducerade filter för sina foton och Instagram stängde av visningsläget för foton i Twitter-flödet. Nästa år blir det något annat de fajtas om uppmärksamheten med.

LÄS MER: Facebook gör nästa drag i spelet om meddelanden

LÄS OCKSÅ: Med öga för Instagrams användare över världen

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson