X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Mobiloperatörerna har under flera år haft konkurrens när det gäller sms. I dag skickas det runt 20 miljarder sms per dag, men meddelandeappen Whatsapp ligger inte långt efter med 14 miljarder.

Facebook vill också vara med i loopen och lanserade på onsdagen en ny version av appen Messenger för alla med IOS, och till en begränsad grupp för Android. Den har, förutom en ny design, en funktion för skicka meddelanden till personer som man inte är vän med på Facebook men har telefonnummer till.

Sociala medier-jätten har nära en halv miljard aktiva användare i mobilen att spela med. Jämfört med till exempel Wechat som tros ha runt 200 miljoner användare och Whatsapp som har 350 miljoner. Det finns också flera andra mobila meddelandeappar, men som inte är kopplade till telefonnummer, som till exempel Line och Snapchat (den senare verkar Facebook ha lagt ett bud på i går som grundarna tackade nej till). Och tjänster som fungerar över flera plattformar som Apples Imessage och Google Hangouts.

Med tanke på hur Facebook marknadsför den nya versionen av Messenger-appen i App Store är det tydligt att man försöker adressera dem allihop, vilket Josh Constine på Techcrunch påpekar. Samtidigt är konkurrentapparna väldigt populära. Facebook vill gärna knyta användarna hårdare till sig, men fragmenteringen för meddelanden visar på att användarna själva vill något annat.

chat-apps
Skärmdump från App Store, via Techcrunch.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson