Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Yahoos trafik har gått upp, både i mobilen och på webben, produkter har uppdaterats och ny talang har anställts främst genom uppköp av olika bolag. Det sedan Marissa Mayer tillträdde vd-posten i juli förra året.

Men smakar det så kostar det. Yahoos siffror för tredje kvartalet 2013, som kom på tisdagskvällen svensk tid, visar en nedgång i omsättning och vinst.

Marissa Mayer och Ken Goldman

För att presentera resultatet gjorde Marissa Mayer ett videoframträdande tillsammans med ekonomichefen Ken Goldman (Kara Swisher på All Things Digital har livebloggat underhållande från det).

Silicon Valley-jätten omsatte 1,2 miljarder dollar (cirka 7,8 miljarder kronor) under tredje kvartalet, en minskning med fem procent jämfört med samma kvartal i fjol. Vinsten föll med 39 procent till 92 miljoner dollar (cirka 600 miljoner kronor). Dock ett något bättre resultat än de svaga förväntningarna Wall Street hade på bolaget.

”Det tar lite tid för våra produkter att översättas till intäkter, men jag övertygad om att vi är på rätt spår”, sa Mayer under resultatsamtalet.

Hon bad också investerare att fortsätta lita på hennes omdöme.

Och Mayer har fått några år på sig att styra bolaget på rätt köl, men inte hur mycket tid som helst. Enligt henne är mobilen är i fokus för Yahoo, men när det gäller andelen intäkter därifrån ligger bolaget långt efter konkurrenterna Facebook och Twitter.

Mayer håller sig till strategin att bättre personer ger bättre produkter, vilket i sin tur leder till mer trafik som ska ge högre resultat. Hon tror på att ta in ny talang så pass mycket att hon under det senaste kvartalet köpte åtta bolag (lika många som under kvartal två) och la 163 miljoner dollar, cirka en miljard kronor, på det.

LÄS MER: Marissa Mayer: ”Jag behöver ta färre beslut”

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson