X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

För första gången sedan i maj 2011 toppar Yahoo i juli listan över webbtrafik i USA. Det visar Comscores trafikrapport som kom i veckan.

Det innebär att Yahoo har gått om Google när det gäller unika besökare, och tänkbara orsaker till det kan exempelvis vara redesignen av Yahoos fototjänst Flickr tidigare i år. Den stora trafikdragaren Tumblr.com, bloggplattformen som Yahoo köpte i maj i år, är dock inte medräknad.

Är det här Yahoos revansch på Google? Nja, försprånget är fortfarande marginellt. Drygt två procent övertag hade Yahoo i juli, med 197 miljoner unika besökare jämfört med Googles 192 miljoner. Så vi ska inte ropa hej än, men med Tumblrs trafik blir det mer.

Comscore

Yahoo har populära tjänster i USA som Finance, News och Weather. I Sverige är vi inte lika flitiga användare av internetportalen, som ligger på nummer åtta i webbtrafik mellan Blocket och Linkedin i Sverige, enligt Alexa.com.

Sedan Marissa Mayer tog över vd-rollen på Yahoo för drygt ett år sedan har hon varit aggressiv på uppköpsfronten och gjort en del personalförändringar. Webbtrafiken har gått upp igen från en dipp i slutet av 2012, och aktien har ökat i värde med nära 80 procent sedan det blev klart att hon skulle bli Yahoos vd.

LÄS MER: Därför säger Mayer nej till hemmajobb

Men en som inte tror att siffrorna egentligen inte betyder så mycket för Yahoos utveckling är teknikbloggaren Om Malik. Han har skrivit ett långt inlägg som i stort handlar om att det är fel mätpunkter som analyseras, och att det som verkligen har betydelse för resultatet inte alls går bra.

”Jag kan sitta och prata om det här abstrakta termer, men faktum är att Yahoos kärna håller på att bli helt urholkad. Enligt en analytiker på Wall Street står sökannonsering för cirka 75 procent av bolagets rörelseresultat, och ändå har ingen märkt att Yahoos andel på den amerikanska sökmarknaden har minskat från 20,3 procent 2009 till 11,3 procent i slutet av juli 2013. Faktum är att varje månad som går är ett nytt lågvattenmärke.”, skriver Om Malik.

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson