Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

– Vad fan hände?

Det inledde Techcrunch-grundaren Michael Arrington med att fråga Yahoos vd Marissa Mayer under teknikbloggens konferens Techcrunch Disrupt i San Francisco på onsdagen.

Han syftade på Yahoos nya logga, som bolaget bytte till i förra veckan.

– Vi gillar hur den blev och hur vi gjorde det, försvarade Mayer sig.

techcrunch13 (22 av 23)

Det var hon själv som tillsammans med några Yahoo-designers tog fram olika 30 olika förslag på loggor. Under augusti månad fick Yahoos användare titta på en ny logga varje dag och rösta på sin favorit. Den nya loggan och hur den togs fram har fått kritik från flera håll. Dels för att Mayer gick in och ”mikrostyrde” processen, och för att hon inte är någon grafisk designer vilket, enligt kritikerna, reflekterades i loggan.

Men Mayer stod på sig och sa att de har gjort redesignen som en startup skulle ha gjort, och inte lagt några pengar på dyra konsulter utan tagit fram den internt.

­– Vi är stolta över Yahoo och hur vi är världens största startup, sa hon.

Yahoo har i dag 12 000 anställda, och hon berättade att Yahoo får lika många cv:n med ansökningar i veckan som det finns tjänster.

När Arrington frågade Mayer om vad hennes största svagheter är ägnade hon sig ändå åt lite självkritik när det gäller att vara inne och peta i olika beslut, och sa att vd:ar måste lära sig att fokusera på de stora besluten.

– Det som är chockerande är hur få beslut du faktiskt måste göra. Men de du tar måste du göra exakt, korrekt och perfekt, sa hon.

Hon medgav att hennes största svaghet är just att ta för många beslut, och att hon måste lägga mer vikt på nyckelfrågor.

Mayer har beslutat en rad olika saker under sitt dryga år som vid. Bland annat kring en hel massa uppköp av startup-företag och miljarddollarsköpet av bloggtjänsten Tumblr. Vad hon specifikt ska göra med alla tjänster och människor hon har plockat in kommenterade hon inte men sa:

– Vi måste få hit rätt folk innan vi kan bygga rätt produkter.

Hon har fått några år på sig att få Yahoo på rätt köl, och sa att 2013 blir ett stabilt år intäktsmässigt. Sedan hon tillträdde vd-tjänsten i juli förra året har trafiken ökat med 20 procent. Yahoo har passerat 800 miljoner aktiva användare i månaden, utan trafiken från Tumblr, och mobilanvändarna står för 350 miljoner av dem. Tillväxten kommer från Yahoos kärnprodukter som hemsidan, nyheter, e-post och olika söktjänster, men frågan är hur mycket pengar det ligger i det.

LÄS MER: Yahoos revansch på trafiktoppen?

Historiskt sett har Yahoo ofta kallat sig självt ett medieföretag då man levt på annonsintäkter, men varit spretiga i sin riktning. Mayer sa att även om det är ett annonsföretag så är det mer ett ”personaliseringsföretag”, vilket tillsammans med att satsa på mobilt går i linje med den vaga planen hon presenterade i september förra året.

LÄS MER: Yahoo-anställd om vd:ns plan: ”Jag hade hoppats på fler detaljer”

Yahoos aktiekurs har i alla fall dubblerats på ett år och marknadsvärdet växt med 14 miljarder dollar, men Mayer gav även Yahoos grundare och tidigare vd Jerry Yangs investering i e-handelsjätten Alibaba och Yahoo Japan lite av äran för den ökningen.

Ett beslut som Mayer också har tagit är att lämna in en stämning till USA:s regering om att Yahoo ska kunna vara mer transparenta med vilka slags förfrågningar bolaget har fått från underrättelsetjänsten NSA. Avslöjandena kring NSA-härvan har pågått sedan i juni, då det kom uppgifter från den före detta NSA-medarbetaren Edward Snowden om att underrättelsetjänsten skulle ha bakdörrar in till information hos flera it-jättar inklusive Yahoo. Något bolagen själva har tillbakavisat.

Yahoo lade även in en stämning 2007 mot Patriot Act-delarna (antiterroristlagen USA antog efter attacken 11 september 2001) med PRISM och FISA (Foreign intelligence surveillance court), berättade Mayer, men förlorade. Hon hävdade att man hela tiden varit skeptisk till förfrågningarna sedan dess, men inte får lämna ut hemligstämplat material.

– Låt oss säga att du nu skulle berätta sanningen för oss om vad som pågår angående det som är hemligstämplat. Vad tror du skulle hända med dig?, frågade Arrington

– Släppa hemligstämplad information är landsförräderi, det skulle sluta i att du blir fängslad, svarade hon.

TCDisruptFoto: Louise Pettersson – Wilmafoto

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar