X
Annons
X

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

I torsdags var jag på konferensen Quantified Self i San Francisco, som handlar om livsloggning (ett ord som numera finns i Svenska akademins ordlista). Jag var där även förra året och skrev om när Kevin Kelly pratade om att ”data är den nya oljan”. Och om att samla in data om sig själv.

På konferensen pratade deltagarna om sina erfarenheter av att logga olika saker utifrån sig själva, och vilka resultat det har gett. Det kan handla om rörelse, sömn, hur mycket man jobbar, tid framför datorn, hjärtslag, puls, andning och annat. Själva loggningen kan göras genom olika webbverktyg där man skriver in det man gör, och med olika appar eller prylar.

Livsloggning i den här formen är en trend som har pågått i några år. På bred front handlar det främst om att mäta rörelse, och mer kända appar för det är exempel Runkeeper och Nikes springapp. Det finns också en rad olika prylar att logga saker med. Till exempel armband från Fitbit och Jawboneup, som kan logga steg och sömn. Dock har de inte börjat säljas i butik i Sverige än.

Men det finns många fler tjänster och verktyg än så. Jag kollade in fem sådana på konferensen, som man kan använda för att mäta och logga olika saker:

SagaSaga – en gratis livsloggnings-app för IOS och Android där du kan lägga in dina flöden från 18 olika sociala nätverk och tjänster, och som använder mobilens gps för att även logga var du är. Appen beskrivs som en tidslinje över ditt liv, som du också helt eller delvis kan dela med andra som använder Saga. I appen samlas din data ihop för att visa olika mönster du följer i vardagen. Det kan till exempel handla om att du gillar en viss sorts mat utifrån vilka restauranger du går på, eller vilka stadsdelar du spenderar mest tid i.

LumobackLumoback – ett band med en platta som du sätter runt midjan och som mäter din hållning. Sensorn i plattan känner av hur du håller ryggen, hur mycket du sitter under en dag, steg, kalorier och sömn. Och när du sitter eller står och har dålig hållning surrar Lumoback-plattan till. Den är kopplad till en IOS-app där du kan följa dina resultat.
Pris i USA: 149,95 dollar, cirka 975 kronor.

Fluxtream – en webbplattform dit du kan koppla flera olika tjänster och prylar. Till exempel: sociala medier som Twitter och Flickr, mätprylar för rörelse och sömn som från Fitbit och Bodymedia, appen Moves som följer var du går och hur lång tid det tar, Google Latitude för position och Runkeeper för rörelse. Dina olika data läggs ihop till vad du gör under ett dygn och det finns även en Fuxtream-app där du kan ta kort på vad du äter för att få koll på olika vanor. Fluxtream är en gratistjänst som drivs på bidrag och är startad av Anne Wright, en entusiast som var på plats på konferensen och som säger att hon inte kommer att ta betalt.Fluxtream

Sweet healthSweetbeat – en app för att mäta hjärtslag och HRV (heart rate variability) som har betydelse för atleter. Samt om din puls går upp när du äter en viss typ av mat, vilket skulle kunna indikera en matallergi som gör att du inte går ner i vikt. ”Stresskontroll och viktnedgång i ett” är appens slogan. Den ska användas tillsammans med ett träningsband som man sätter runt överkroppen och som går att köpa i olika träningsbutiker.
Sweetbeat finns dels i en enklare gratisversion, dels som en betalversion för 4,99 dollar, cirka 33 kronor, i App Store och Google Play.
(På fotot: Donna Leever och Ronda Collier, två av grundarna till Sweetbeat, som var på plats på konferensen.)

TinkieTinké – en liten pryl du sätter in i din mobil, och som du lägger tummen på för att mäta olika saker. Dels har den en funktion för träning, där den mäter hjärt- och lungkapaciteten för att se till att det går tillräckligt mycket syre till dina muskler. Dels ska den fungera för avslappning då den mäter hjärtrytmen och guidar dig till andningsövningar för att komma ner i varv.
Pris: 119 dollar i USA, cirka 775 kronor.

Sedan ska vi komma ihåg att allt det här bara är hjälpmedel. Vi måste så klart själva göra jobbet, och än så länge handlar hjälpmedlen mer om data än hur den ska tolkas.

LÄS MER: Han mätte 8 000 timmar framför datorn

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson