Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Det är lördagsförmiddag här i Silicon Valley och jag är i Palo Alto, i en lokal på Stanford University, på den internationella konferensen Quantified Self 2012.

”Quantified Self” är en rörelse som i dag är aktiv runtom i världen, och som startades 2007 i Kalifornien av redaktörerna för tidningen Wired, Kevin Kelly och Gary Wolf. Ett annat ord för ”quantifed self” är ”self-tracking”, ”själv-mätning” – fritt översatt på svenska, och det handlar om att mäta och dokumentera dig själv på olika sätt.

I dag är det populärt att samla in data om sig själv. Vi använder till exempel appar och webbtjänster för att mäta sträcka och tid på promenader och joggingturer. Vissa loggar sin sömn och försöker förändra den, andra skriver upp vilken mat de äter eller loggar vad de gör på dagarna.

Inom ”quantified self”-rörelsen finns det många som experimenterar med teknik och kroppen, till exempel genom att använda sensorer. Det kan handla om att förändra saker som sömn och diet och att mäta och visualisera hur det påverkar kroppen och ens kapacitet på olika sätt.

2008 startades den första meetup-gruppen kring ”quantified self” här i Bay Area och den har sedan spridit sig till 70 olika grupper runtom i världen med runt 10 000 medlemmar. Där presenterar man sina mätningar och resultat med varandra genom så kallad ”show-and-tell” – visa-och-berätta och gör det genom att svara på tre frågor:

Vad har du gjort?
Hur gjorde du det?
Vad har du lärt dig?

Konferensen i dag inleddes med att Robin Barooh, som är aktiv inom rörelsen, berättade om när han slutade dricka kaffe för några år sedan. Det han gjorde då var att successivt dra ner på kaffedrickandet och dokumenterade den processen genom att notera hur mycket mindre kaffe han drack. Samtidigt skrev han ned vad han faktiskt jobbade med och insåg i efterhand att det han egentligen hade gjort var att logga sin produktivitet.

Känslomässigt trodde han att hans produktivitet skulle gå ner utan kaffe, men resultatet blev det motsatta. Han menar att metoden kan appliceras på olika saker, i hans fall kaffe, och det man kan fråga sig är – ”behöver jag det här eller det där för att fungera”.

Samlar du in data om dig själv?

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson