Annons

Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Spekulationer i när olika bolag ska släppa nya produkter är en enda lång följetong. Teknikpublikationerna här i USA tittar på gamla lanseringsdatum och modeller som ska följas upp, och försöker utifrån det räkna ut när ett visst event ska äga rum. Knappt är det ena eventet över förrän rykten florerar om när nästa ska komma.

I Silicon Valley är det Apples och Googles släpp som drar sig till sig mycket av uppmärksamheten. Just nu är det Googles nya mobil Nexus 5, i samarbete med LG, som förväntas lanseras snart. Och nya Ipads från Apple.

På tisdagen skrev All Things Digital att deras källor säger att nästa Apple-lansering kommer äga rum den 22 oktober. Men uppgifterna kom först ut på onlinemagasinet Current Editorials sajt redan dagen efter Apples Iphone-släpp den 10 september.

LÄS MER: Två nya mobiler från Apple

Då, för en månad sedan, var de två nya Iphone-modellerna i fokus. Under det eventuella eventet i oktober förväntas Ipad generation fem och en ny Ipad Mini med den högupplösta retina-skärmen lanseras. Både plattorna verkar få den nya snabba A7-processorn som finns i nya Iphone 5S, men där går uppgifterna isär. Om det blir en fingeravtrycksläsare i surfplattorna är dock mer osäkert.

LÄS OCKSÅ: Säkerhetsforskare bekräftar fingeravtrycks-hacket i Iphone

Det verkar även som att nya operativsystemet Maverick kommer lanseras, som Apple pratade om första gången på utvecklarkonferensen i juni i år. Och den nya versionen av datorn Mac Pro.

Blir eventet den 22 oktober krockar det både med Nokias event ”Innovation Reinvented”, där det bland annat troligtvis ska lanseras en surfplatta, och försäljningsstarten för Microsofts nya version av surplattan Surface i USA, noterar All Things Digital.

Och kampen om kundernas plånböcker fortsätter. För bara ett år sedan var Apples surfplattor de mest sålda, men nu har de halkat efter Android-plattorna. Enligt statistik från analysföretaget IDC levererade Apple 14,6 miljoner Ipads under andra kvartalet 2013, jämfört med 17 miljoner samma kvartal i fjol. Antalet sålda surfplattor med Googles operativsystem Android under samma period var 28,3 miljoner, jämfört med 10,7 miljoner året innan.

De upp och nervända siffrorna innebär att marknadsandelarna för Android-plattor och IOS-plattor har bytt plats på ett år. Så även om Apples vd Tim Cook säger att han inte är orolig för svängningarna kan det finnas skäl till det.

Och överraskningarna från Apple den 22 oktober (?) verkar utebli. Trots konkurrenten Samsungs hårdsatsning på den smarta klockan Gear, som tog upp tio sidor med annonser i helgupplagorna av New York Times, så verkar Apple ta god tid på sig för Iwatch. Om nu det är en klocka och inte en tv (läs mer om den teorin på John Haskins blogg)? Troligen inte, men det skulle onekligen vara en rolig twist på det hela.

LÄS MER: Apple ansöker om att registrera varumärket Iwatch

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson