Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Tre av de stora tidningarna här har under de senaste dagarna rapporterat om rykten kring att Apple tros komma med en smart klocka.

Iwatch omskrivs den som, och först ut i söndags var det New York Times som skrev om att Apple experimenterar med ett böjt glas som klockan förväntas ha. I artikeln spekulerade man också kring vad som skulle kunna finnas i en sådan klocka, som röstassistenten Siri, kartor, möjligheten att ta emot meddelanden i den och kanske betala med Apples Passbook.

Nästa dag var det Wall Street Journals tur, som kunde berätta att Apple pratar med sin produktionspartner Foxconn om en klockliknande pryl. Och diskuterade att smarta klockor på sikt skulle kunna ersätta mobilen med funktioner som gps, så att man slipper ta upp och ner något ur fickan.

På tisdagen skrev Bloomberg att det, enligt deras källor, är ett team på 100 personer som jobbar med Iwatch.

Alla tre tidningarna är kända för att ha välinformerade källor om Apple, och Bloomberg namnger till och med två personer som är med i teamet.

”Vem manipulerar Apples aktiekurs med storyn om Iwatch?”, skriver Readwrite. Och Fortune radar upp olika skäl till varför läckan skulle vara planterad; som att få upp aktiepriset, ta bort fokus från en potentiell tv från Apple och rikta bort uppmärksamheten från att bolaget ska göra en utdelning till aktieägare, som kan bli fördröjd.

Och med flera olika initiativ inom så kallad ”wearable computing”, som konkurrenten Googles glasögon Google Glass, smarta klockor som Pebble, Meta Watch och Sonys Smartwatch och ”wearables” som Nike Fuelband, Jawbone Up, Fitbit och Larklife, vill väl Apple vara med i matchen innan prylarna börjar bli populära på bred front.

Många av de här prylarna är också kopplade till Iphone genom appar där man laddar in information, och Apple är på så sätt redan del av det ekosystemet. Dessutom är bolaget i behov av en ny innovation, då det har klagats rätt friskt på Apples innovationsförmåga den senaste tiden.

Ett virrvarr av rykten och spekulationer alltså. Som vanligt när det gäller Apple.

Läs också: Därför blir det ingen billigare Iphone

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar