Silicon Valley-bloggen

Miriam Olsson Jeffery

Miriam Olsson Jeffery

Dagarna för ett annonsfritt foto- och videoflöde i Instagram är räknade. I dag skriver Facebook-ägda Instagram på sin företagsblogg att användare i USA snart kommer få se foto- och videoannonser blandas in i leken.

”Inom ett par månader kommer du att se någon enstaka annons i ditt Instagram-flöde”, står det i bloggposten som har rubriken ”Instagram as a growing business”.

Att Instagram förr eller senare skulle börja kommersialisera tjänsten har varit känt från början. Men annonser kommer att göra skillnad för de 150 miljoner användare som är aktiva i fotoappen i dag. De har vant sig vid ett annonsfritt flöde, och det gäller att Instagram kan balansera annonserna med det organiska foto- och videoflödet för att inte göra dem irriterade. Ägarbolaget Facebook har haft problem med det, till exempel gällande mobilannonser som användare har tyckt varit för många.

I december förra året ändrade Instagram sina användarvillkor, ändringar som kunde tolkas som att användarnas foton skulle kunna användas i kommersiella syften. Användarna rasade och Instagram tog tillbaka en del av skrivningen, men möjligheten till annonser fanns med från början.

LÄS MER: Instagram har snart rätt att sälja dina foton
LÄS OCKSÅ:
Instagram-röran

I torsdagens bloggpost försöker Instagram återigen stilla användarnas oro med formuleringen:
”Som alltid, du äger dina egna foton och videoklipp. Introduktionen av annonser kommer inte att ändra det.”

I början av september sa en talesperson för Instagram att man skulle börja med annonsering inom ett år, och nu blir det alltså under de närmaste två månaderna. Många företag använder redan Instagram i sin marknadsföring och annonserna ska, enligt Instagrams bloggpost, komma från varumärken som redan i dag finns i fotoappen.

Det var i april förra året som Facebook köpte Instagram för 736,5 miljoner dollar, en summa som först var en miljard dollar men Facebooks aktie hade gått ner när köpet gick igenom. Instagrams team har växt från 32 personer i början av året till 50 personer, där flera av de nya personerna jobbar med analys och samarbeten med olika varumärken. Teamet är fortsatt självständigt gentemot Facebook, även om vissa integrationer med hur foton och videoklipp kan delas i nätverket har gjorts. Med annonser i Instagram-flödet kan man dock tänka sig att det bäddar för fler gränsöverskridande samarbeten.

LÄS MER: Sanningen bakom Facebooks köp av Instagram
LÄS OCKSÅ: Ett år senare– Instagram tjänar fortfarande inga pengar

Om bloggen

 
Miriam Olsson Jeffery är SvD Näringslivs medarbetare i internetutvecklingens centrum - Silicon Valley i Kalifornien. Här föds det som påverkar våra nätliv och företagens affärer. Bloggen handlar om webbtjänsterna, användarna, entreprenörerna, pengarna och internetjättarna, men också om livet och stämningen i dalen.

Vill du kontakta Miriam?
Hon nås på mejl eller
Twitter: @miriamolsson
Fler bloggar